عصر خودرو

پیغام تعلیق یک نماد در نخستین روز اجرای دستورالعمل افشای اطلاعات در بورس تهران

عصر بازار- با اجرای بخشی از وظایف واگذار شده از سوی سازمان بورس به بورس اوراق بهادار تهران، بر اساس دستورالعمل‌ جدید سازمان بورس، از امروز برخی نمادهای معاملاتی بزرگ با پیغام تعلیق مواجه شده‌اند.

پیغام تعلیق یک نماد در نخستین روز اجرای دستورالعمل افشای اطلاعات در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، با اجرای بخشی از وظایف واگذار شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به بورس اوراق بهادار تهران بر اساس  دستورالعمل‌ جدید سازمان بورس، برخی نمادهای معاملاتی بزرگ با پیغام تعلیق مواجه شده‌اند.

    این در حالی است که از اعلام این پیغام در سایر نمادهای بورسی که گزارش‌ عملکرد حسابرسی شده آنها هنوز منتشر نشده، خبری نیست.

    در حال حاضر نماد معاملاتی فولاد مبارکه به دلیل آنچه که «عدم ارایه صورت‌های مالی میان دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده » عنوان شده از سوی ناظر بازار سهام در وضعیت مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است.

    این وضعیت در قالب تابلوی مثلثی قرمز رنگی مشابه نشان‌های هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی، در میانه آن علامت سوال گنجانده شده است.

    هم اکنون معاملات فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از سهم‌های پیشرو و شاخص ساز بورس تهران در روندی متعادل و با فشار عرضه از سوی معامله گران حقوقی دنبال می‌شود.

    این شرایط در حالی است که نمادهای دیگری در بازار سهام هم اکنون وجود دارند که از گزارش عملکردی حسابرسی شده آنها ماه‌ها سپری می‌شود، اما با تابلو هشدار دهنده ناظر بازار سهام در مورد تعلیق نماد مواجه نشده‌اند.

    از جمله این موارد نماد معاملاتی «فاراک» است که با وجود سپری شدن بیش از سه ماه از عملکرد 9 ماهه و پایان دوره مالی این شرکت در پایان شهریور ماه امسال اما هنوز گزارش عملکرد حسابرسی شده منتهی به سه ماهه سوم این ناشر به بازار سهام منتشر نشده است.

    مدیر عامل بورس تهران دو روز پیش با اعلام اجرا شدن دستور العمل جدید نحوه انجام معاملات از روز جاری گفته بود: « در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی ناشران و بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار، دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان،دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح و برای اجرا در تاریخ 29 آذر ماه 1396 ابلاغ شد.»

    حسن قالیباف اصل از جمله مهم‌ترین اصلاحات صورت گرفته در این دستورالعمل‌ها را مواد 38 و 39دستورالعمل پذیرش عنوان کرد و افزود: برخی مواد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و جایگزین شدن گزارش تفسیری مدیریت به جای گزارش پیش بینی عملکرد سالانه است.

    به گفته وی مطابق اصلاحات اعمال شده در این مواد، چنانچه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند یا در مواعد تعیین شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات اقدام به افشای اطلاعات نکند و یا اینکه عملکرد شرکت طی دو سال مالی گذشته منجر به زیان شده باشد، بورس باید علاوه بر اطلاع به عموم، نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق کند.

    قالیباف اصل عنوان کرده که « فرایند تعلیق یعنی نماد معاملاتی ناشر با احتیاط مورد معامله قرار می‌گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارائه شده توسط بورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد، از شمول آن خارج می‌شود در غیر این صورت نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرایند لغو پذیرش می‌شود.»

    برچسب ها