عصر خودرو

افزایش چشمگیر مراودات تجاری ایران و انگلیس در دوره پسابرجام

عصر بازار- تازه‌ترین گزارش سالانه اتاق بازرگانی انگلیس و ایران درباره روابط تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر حاکی از آن است که مراودات اقتصادی دو طرف در دوره پسابرجام نزدیک به ۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش چشمگیر مراودات تجاری ایران و انگلیس در دوره پسابرجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، این گزارش نشان می‌دهد که حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال 2015 میلادی، که 14 ژوییه (23 تیر) همان سال توافق برجام به امضا رسید، از 112.9 میلیون یورو به 171.5 میلیون یورو در سال 2016 میلادی افزایش‌یافته است.
    این در حالیست که حجم روابط تجاری دو طرف در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در بازه زمانی سال های 2011 تا 2013 میلادی روند نزولی طی کرده بود.
    بر اساس این گزارش حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال 2011 میلادی 203.5 میلیون یورو برآورد شده و به ترتیب در سال های 2012 و 2013 میلادی به 119.6 میلیون یورو و 89.4 میلیون یورو کاهش یافت.
    افزایش دوباره مراودات تجاری دو طرف از سال 2015 میلادی تاکنون موید آن است که توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام جان تازه‌ای را در کالبد روابط تجاری دو طرف دمیده است.
    لرد لامونت رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، برجام را یک دستاورد تاریخی توصیف کرده و گفته بود 'بریتانیا به دنبال افزایش سطح روابط تجاری، افزایش صادرات و واردات با ایران است'
    وی همچنین با اشاره به از سرگیری برخی توافقات تجاری میان دو کشور در دوره پسابرجام خاطرنشان ساخت که شرکت‌های انگلیسی مترصد ورود به بازار تجاری ایران هستند.
    برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action) در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت، که از آن به‌عنوان مذاکرات قرن نام‌برده می‌شود، بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
    این توافق در 29 تیر 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب شِش قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
    بررسی آمار صادرات کالا از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران نیز مؤید روند مشابهی است. بطور مثال حجم کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال 2015 میلادی با 27 درصد افزایش از شش میلیارد و 453 میلیون یورو به هشت میلیارد و 250 میلیون یورو در سال 2016 رشد داشته است.
    بر اساس این گزارش آلمان با حجم صادراتی دو میلیارد و 600 میلیون یورو، بخش عمده صادرات کالا به ایران را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است.
    'مایکل توکاس' رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران پیشتر به خبرنگار ایرنا در لندن گفته بود: شرکت های آلمانی علاقه زیادی به از سرگیری روابط تجاری با ایران دارند. بسیاری از آنها کارشان را آغاز کرده اند و اکنون کار نهادهایی مانند اتاق بازرگانی این است که این علاقه ها را هدایت کرده و به سمت معاملات تجاری در ایران سوق دهند.
    وی افزود: حاشیه هایی که در مورد روابط ایران در اروپا وجود داشت اکنون جای خود را به واقعیت ها داده و مقداری زمان می برد تا تاثیرات مثبت برجام خود را نشان دهد.
    بخش دیگری از گزارش اتاق بازرگانی ایران و انگلیس به افزایش حجم واردات تجاری کالا از ایران به انگلیس طی سال های اخیر اشاره دارد.
    این گزارش حاکیست که در سال 2015 میلادی، حجم واردات کالا از ایران 32.4 میلیون یورو برآورد شده که این میزان در سال 2016 میلادی با نزدیک به 70 درصد افزایش به 54.9 میلیون یورو رسیده است.
    پیش‌ازاین، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران سبب شده بود تا حجم واردات کالا از ایران به انگلیس در سال های 2011 تا 2013 کاهش چشم‌گیری را تجربه کند. ناگفته نماند که برخی کارشناسان اقتصادی ، کاهش مراودات تجاری در این دوره را پدیده‌ای فراگیر و در کنار تحولاتی همچون رکود اقتصادی و کساد بازار غرب قلمداد می‌کنند.
    بااین‌حال برآیند آمار ارائه‌شده توسط اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نشان می‌دهد که بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی در پی توافق برجام و افزایش تعاملات سیاسی متعاقب آن، تأثیری قابل‌توجه بر فضای تجاری دو طرف به همراه داشته است.
    در این میان امضای چندین سند همکاری میان شرکت‌های برجسته انگلیسی و ایران در دوره پسابرجام گواه دیگری بر این واقعیت است که بازار تجاری ایران برخلاف تلاش طرفداران گفتمان ایران هراسی راه به‌جایی نبرده است.
    حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیان تحولات اقتصادی میان انگلیس و ایران طی یک سال گذشته می‌گوید: در ماه‌های اخیر تحرکات خوبی درزمینهٔ همکاری‌های اقتصادی‌ دوجانبه شکل‌گرفته و ما در اولین اقدام پس از برجام توانستیم طلب خود را به میزان 3 میلیارد یورو که به علت تحریم شرکت ملی نفت از جانب اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود از شرکت شل دریافت کنیم.
    وی با اشاره به وجود یک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران با نام رام (Rhum) گفت: همکاری‌های مشترک دراین‌باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی میان دو طرف برقرارشده است و بتازگی شرکت BP اعلام کرده که قصد دارد بخشی از سهام خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند که برخی مباحث مربوط به تحریم‌های آمریکا را ایجاد می‌کرد که این‌ها ماه‌ها است که این موضوع را در دست پیگیری داشته‌اند تا مشکلی برای ادامه کار این میدان گازی پیش نیاید. هم‌اکنون همکاری‌های دو طرف به شکل عادی در جریان است و این نمونه‌ای از همکاری خوب شرکت ملی نفت ایران و شرکت بی پی است.
    بعیدی نژاد افزود: مذاکرات خوبی با شرکت شل برای توسعه میدان‌های مشترک نیز در جریان است و چنانچه پیشنهادهای خوب و موردقبول به ایران ارائه شود می‌توان همکاری‌ها را در این زمینه افزایش داد.
    وی افزود: شل اعلام کرده است که برنامه درازمدت برای همکاری‌های اقتصادی با ایران دارد و بتازگی دفتر خود را در کشورمان فعال و اعلام آمادگی کرده است تا فعالیت خود را در ایران توسعه دهد.
    به‌ جز زمینه سنتی نفت و گاز، وی با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان با وزارت نیروی ایران گفت این قرارداد در مسیر اجرایی قرارگرفته و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده پیش می‌رود.
    بعیدی نژاد ارزش قرارداد ساخت این نیروگاه را 600 تا 800 میلیون پوند اعلام کرد.
    سفیر ایران در انگلستان اضافه کرد: بتازگی یک تفاهم‌نامه برای ایجاد مراکز درمان سرطان با یک شرکت معتبر انگلیسی به نام اینترنشنال هاسپیتال گروپ به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون یورو امضا شده و مقدمات آن در حال اجراست که در حوزه بهداشت و سلامت می‌تواند موجب همکاری‌های خوب دو طرف شود.
    بعیدی نژاد در حوزه ساخت بیمارستان با همین شرکت گفت که مذاکرات اولیه انجام‌ شده و این علاقه‌ در میان آنها وجود دارد که از دانش خود برای ساخت و تجهیز بیمارستان در ایران استفاده کنند و مباحث فنی میان دو طرف در جریان است.
    وی گفت: همچنین شرکت جی اس کی که یکی از بزرگترین شرکت‌های دارویی جهان است در حال عبور از مراحل نهایی ثبت در ایران است و قصد دارد بطور مستقیم در ساخت دارو و واکسن با ایران همکاری کند که مورد استقبال وزارت بهداشت و درمان قرارگرفته و انتظار می‌رود که قراردادهای لازم در این‌ باره در آینده نزدیک منعقد شود.
    بعیدی نژاد گفت: پیگیری ساخت یک ورزشگاه بزرگ در ایران و اجرای طرح‌ها در زمینه‌های دیگر نیز در جریان است و این نشان می‌دهد که شرکت‌های انگلیسی با شوق و علاقه آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

    برچسب ها