عصر خودرو

ارزیابی اتاقی‌ها از نرخ سود

نرخ سود چند درصد شود برای کسب‌وکار مناسب است؟

عصر بازار: با توجه به پیشنهاد نرخ سود ۱۸ درصدی بانکدارها به شورای پول و اعتبار کشور اعضای اتاق بازرگانی در بخش های صنعت، کشاورزی و بازرگانی نظرات خود را بیان و اشاره کردند که چه نرخ سودی برای کسب‌وکار مناسب است.

نرخ سود چند درصد شود برای کسب‌وکار مناسب است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بحث بازنگری در نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی مدتیست که در شورای پول و اعتبار مطرح و قرار است در جلسه آتی این شورا این موضوع بار دیگر بررسی شود. اما این نرخ چند درصد شود برای کسب‌وکار کشور مناسب است؟

    رضا پدیدار، نماینده بخش صنعت در هیات نمایندگان  اتاق تهران در خصوص نرخ سود بانکی اظهار کرد: اگر بخواهیم به تعادل اقتصادی برسیم، باید یک تکالیفی را بر روند اقتصادی کشور مشخص کنیم، این تکالیف عبارت است از سود حاصل از فعالیت‌های تولیدی که باید بیشتر از سود فعالیت‌های سرمایه‌گذاری باشد.

    وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازدهی سود، حاصل از فعالیت‌های صنعتی زیر 20 درصد بوده، یعنی دامنه سودی که برای شرکت‌های تولیدی صنعتی در کشور حاصل می‌شود، بین 10 تا 15 درصد است. این سود بسیار پایین است و هیچ انگیزه‌ای برای فعالان اقتصادی در حوزه صنعت ایجاد نمی‌کند که در صنعت سرمایه‌گذاری کنند. پولشان را در بانک می‌گذارند و سود بیشتری دریافت می‌کنند. این به عنوان یک منطق رفتار اقتصادی در جامعه، برای توسعه و پیشرفت است.

    پدیدار گفت: در حال حاضر بانک‌ها نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت را، از 20 به 18 درصد کاهش می‌دهند، طبیعتاً این مورد پسند فعالان اقتصادی در بخش تولید و صنعت نیست، به دلیل اینکه بازدهی سود در صنعت پایین‌تر از 18 درصد است.

    وی تاکید کرد: به نظر من، دولت باید تمام ساز و کار و حمایت‌های خود را به‌جای حفظ سرمایه در تولید ببرد. زمانی که تولید به رونق بیفتد، بازدهی‌اش افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند خودش را تنظیم کند، در این صورت بانک‌ها هم می‌توانند خودشان را تنظیم کنند. در این صورت اگر بخش سرمایه و صنعت سراغ بانک‌ها نروند، بانک‌ها پولشان را ‌می‌خواهند چه کار کنند؟ باید پولشان را جایی سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند به گردش اقتصادی خود کمک کنند. در این زمان است که نقطه طلایی عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ سود در سیستم مالی و بانکی در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد.

    وی افزود: من تصور می‌کنم نرخ تورم می‌تواند به عنوان یک شاخص در تعیین نرخ‌ سود سپرده‌ها باشد. نرخ سود سپرده‌ها قاعدتاً باید در حول و حوش نرخ تورم یا حتی قدری هم پایین تر باشد که سیستم حالت انقباضی به خود بگیرد. متاسفانه به دلیل اینکه بازار سرمایه از بین رفته، یعنی نظام بانکداری به سمت بنگاهداری رفته است و حتی قاطعانه می‌توان گفت پاره‌ای از آنها سودا گری است، به همین دلیل نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم.

    وی تاکید کرد: بانکدارها نگران اداره امور خودشان هستند، زیرا الان می‌گویند 20 درصد سود می‌دهند، از طرفی هم 28 درصد بهره دریافت می‌کنند. اگر بخواهیم عدد، دامنه پولی که به سپرده‌گذاران می‌دهند و پولی که از فعالان اقتصادی بابت سود تسهیلات دریافت می‌کنند را مقایسه کنیم، بالاتر از 30 درصد است. هر چقدر سوددهی بانک‌ها کاهش پیدا کند این دامنه نیز کمتر می‌شود.

    او گفت: در بازار سرمایه و نظام بانکداری جهانی، سود متعارف بانک‌ها بین هشت تا 10 درصد است. اما در حال حاضر بانک‌ها بابت پولی که از مردم می‌گیرند و به عنوان سپرده نگهداری می‌کنند و پولی که به فعالان اقتصادی می‌دهند، بیش از 30 درصد سود دریافت می‌کنند. اینجا است که باید پیدا کنیم پرتقال فروش را .

    احمد صادقیان، نماینده بخش کشاورزی در هیات نمایندگان اتاق تهران هم در این خصوص گفت: این مساله‌ تابع سیاست‌های بازار است، ولی نرخ سود بالای سپرده‌های بلندمدت، برای صنعت و تولید مشکلاتی ایجاد کرده است، اما بانک‌ها هم مسائل و مشکلات خودشان را دارند.

    وی افزود: بانک‌ها مسائل بانک مرکزی و تورم را پیش می‌کشند و با توجه به آن مسائل مرتبط با نرخ سود را مطابقت می‌دهند و در حقیقت سیاست‌هایی را که بانک مرکزی یا دولت می‌خواهد به آنها دیکته کند را دور می‌زنند.

    صادقیان ادامه داد: بانک مرکزی و دولت هم در حاشیه به نوعی جبران مافات می‌کنند، اما زمانی که پای صحبت‌ بانک‌ها می‌نشینیم مسائلی را مطرح می‌کنند که اشاره کردم، در واقع 18 درصد سود برای صنعت و تولید بالا است. اگر نگاهی به دنیا داشته باشیم، نرخ‌ها در جهان خیلی پایین‌تر است. کشورهایی که رشد کرده‌اند در حد یک تا سه درصد نرخ سود داشتند. در حال حاضر انتظار این نرخ‌ها را نداریم اما 18 درصد برای توسعه صنعت کشور زیاد است.

    وی همچنین اظهار کرد: به نظر من نرخ سود باید حداقل یک رقمی باشد. البته با توجه به کنترل تورم و تغییر سیاست‌های بانک مرکزی و دیگر سیاست‌های مرتبط، طی یک زمانی باید این اتفاق بیافتد.

    رضی حاجی آقامیری، نماینده بخش بازرگانی در  هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم در مورد نرخ سود مناسب برای فضای کسب‌وکار گفت: در حال حاضر باید تا جایی که امکان دارد نرخ بهره را پایین آورد و اصولا انجام این کار به صورت یک فرمول می‌شود.

    وی تصریح کرد: معمولا قاعده کار این است که بهره بانکی یک مقدار جزئی از نرخ تورم بالاتر باشد. وقتی نرخ تورم را 15 درصد اعلام کرده‌اند به نظرم، نرخ سود 18 درصدی خیلی بد نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها