عصر خودرو

یک فولادساز:

سرعت رشد تولید فولاد ایران چهار برابر جهان است

عصر بازار- رییس هیات مدیره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (وابسته به بنیاد مستضعفان) گفت: با تولید بیش از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن فولاد، رشد ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی در ایران چهار برابر متوسط جهانی شد.

سرعت رشد تولید فولاد ایران چهار برابر جهان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «عبدالمجید شریفی» امروز، افزود: تولید فولاد ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خاورمیانه، در 11 ماه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20.6 درصد رشد کرد.
    شریفی یادآوری کرد: در 11 ماهه سال 2017 بیش از یک میلیارد و 563 تن فولاد در جهان تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه 2016 رشد 5.4 درصدی داشته است.
    وی گفت: در این مدت چین توانست بیش از 765 میلیون تن فولاد تولید کند که در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 از رشد 5.7 درصدی برخوردار شد. این کشور در ماه نوامبر 2017 میلادی 66 میلیون تن فولاد تولید کرد.

    ** آمار تولید این شرکت
    رییس هیات مدیره شرکت فولاد جنوب کیش گفت: این شرکت در 9 ماهه پارسال موفق شد 420 هزار تن شمش فولاد تولید کند.
    به گفته وی، این شرکت در 9 ماهه امسال موفق به تولید بیش از 640 هزار تن فولاد شد که با رشد 50 درصدی تولید شمش در مقایسه با مدت زمان مشابه همراه بود.
    این مسوول اعلام کرد: این شرکت پس از 15 ماه بهره برداری از فاز یک فولادسازی، با ثبت رکوردهای متعدد به تولید بیش از 95 هزار تن در یک ماه دست پیدا کرده و به ظرفیت اسمی سالیانه یک میلیون و 200 هزار تن نزدیک شده است.
    به گفته وی، رساندن تولید روزانه کارخانه های احیای مستقیم به پنج هزار و 484 تن آهن اسفنجی در چهارم دی ماه یک رکورد به شمار می رود.
    کارخانه های احیای مستقیم و فولادسازی در آذرماه نیز به رکورد ماهیانه 95 هزار و 233 تن در تولید شمش فولاد و 156 هزار و 773 تن در تولید آهن اسفنجی رسید و قرار است سال آینده 20 درصد بیش از امسال شود.
    شریفی بیان کرد: در این مدت بیش از 80 درصد محصولات بیلت شرکت به تایلند، تایوان، عمان، امارات، فلیپین، پاکستان، چین و... صادر شد که ارزش صادراتی آن 250 میلیون دلار بود و رایزنی برای یافتن بازارهای جدید در کشورهای آفریقایی ادامه دارد.
    همچنین 538 هزار تن از 640 هزار تن شمش تولید شده این شرکت از ابتدای سال تا پایان آذرماه صادر شد که بیش از 84 درصد تولید امسال را شامل می شود.
    بر پایه برنامه های این شرکت، قرار است تا پایان سال نیز ماهیانه بیش از 80 هزار تن فولاد به بازارهای هدف صادر شود.

    ** طرح های توسعه
    این فولادساز گفت: در بخش تولید آب که یکی از ضروریات فولادسازی است تاکنون 2واحد آب شیرین کن در این شرکت به بهره برداری رسیده است و امسال نیز با بهره برداری از یک واحد دیگر با ظرفیت 10 هزارمترمکعب آب مورد نیاز کارخانه های فولادسازی و آهن سازی این شرکت تامین می شود.
    با برنامه ریزی های انجام شده در طرح های توسعه، ظرفیت تولید آب شیرین در این مجموعه فولادسازی به روزانه 55 هزار متر مکعب می رسد.
    وی بیان کرد: طرح توسعه فاز دوم این کارخانه به بیش از 41 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و انتظار داریم در نیمه دوم سال 1398 به بهره برداری برسد که در این صورت ظرفیت تولید فولاد در این کارخانه به 2 میلیون و 400 هزار تن افزایش می یابد.
    شریفی بر لزوم فراهم سازی منابع مالی ارزان قیمت برای طرح های توسعه ای تاکید کرد و درباره خرید تجهیزات مورد نیاز فاز دوم این کارخانه از اسپانیا گفت: با توجه به بهره های بانکی بالا در کشور اکنون استفاده از 2اعتبار اسنادی 128 میلیون یورویی برای خرید تجهیزات فاز 2 و 25 میلیون یورویی برای توسعه مجتمع آبشیرین کن این مجتمع فولادی توسط بانک توسعه صادرات در دست اقدام است.
    به گفته وی، در فاز نخست عمده نیروی انسانی از داخل استان هرمزگان تامین شد که این روند در مرحله دوم نیز ادامه می یابد.
    این فولادساز اعلام کرد: آمارها نشان می دهد هر یک شغل در حوزه تولید فولاد می تواند هفت تا هشت شغل غیرمستقیم ایجاد کند که این، ظرفیت بزرگ فولادی سازی کشور را برای اشتغالزایی نشان می دهد.

    ** فعالیت در بازار سهام
    پنج درصد سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بیست و ششم مهرماه به ارزش 1760 ریال عرضه شد که به گفته رییس هیات مدیره این شرکت، پنجم آذرماه ارزش هر سهم آن با رشد بیش از 50 درصدی به 2660 ریال افزایش یافت.
    وی افزود: تامین مواد اولیه مورد نیاز از معادن نزدیک، تولید کنستانتره در فولاد کاوه شرق و تولید گندله، آهن اسفنجی و شمش های فولادی در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش صورت می گیرد و در ادامه با تولید محصولات نوردی در فولاد کاوه اروند این زنجیره تکمیل می شود.
    به گفته وی، قرار گرفتن کارخانه در کنار آب های خلیج فارس در بندرعباس، در دسترس بودن انرژی مانند برق و گاز، نزدیک بودن به ذخایر مواد اولیه و فراهم بودن امکان صادرات فولاد از طریق بندر شهید رجایی از مزیت های این کارخانه است.
     شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان در حوزه صنایع مادر و از شرکت های های تابعه هلدینگ کاوه پارس است که سال 1386 در زمینی به مساحت 170 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس) برای تولید انواع شمش، بیلت و آهن اسفنجی مورد نیاز کشور و همچنین صادرات راه اندازی شد.

    برچسب ها