عصر خودرو

حسابرس معتمد بورس :

سود ۲۰ درصدی سپرده در شرایط رکود صنعت محقق نمی‌شود

عصر بازار- یک حسابرس بورس گفت: باید صاحبان سپرده‌ بانکی نسبت به استفاده نقدینگی با سود کمتر در تولید برای فرزندان و آیندگان کشور توجیه شوند، زیرا دلخوش کردن به دریافت سود ۲۰ یا ۳۰ درصدی با وجود ضعف صنعت و تولید، محقق نخواهد شد.

سود ۲۰ درصدی سپرده در شرایط رکود صنعت محقق نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پیرامون اهمیت حاکمیت شرکتی و نقش آن در اعتماد عموم به گزارش‌های حسابرسان گفت: در شرایط غیر عادی اقتصاد، رویه‌های هموار سازی سود در گزارش‌ مالی و روش‌های غیر عادی در مدیریت جریان نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی افزایش می‌یابد تا به هر طریقی خود را از گرداب رکود و تورم نجات دهند.

    وی با بیان اینکه ایراد اقتصاد مطابق آمارها، امروز نبود نقدینگی نیست، بلکه مشکل اصلی عدم حرکت جریان نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد است، عنوان کرد: در حال حاضر از کل حجم 1400 هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور معادل 800 هزار میلیارد تومان تحت عنوان سپرده‌ نزد بانک‌ها است که ماهیانه 15 هزار میلیارد تومان از این رقم به عنوان سود به این سپرده‌ها تعلق می‌گیرد.

    حسابرس معتمد بورس گفت: بر این اساس طی آذر ماه امسال با سررسید اولین دوره از پرداخت سودهایی که مطابق با بخشنامه بانک مرکزی با کاهش مواجه شدند ، بخشی از این پول به سمت بازار سکه و ارز و بخش دیگری نیز به سمت سهام شرکت‌های صادرات محور که با ارز سروکار دارند، گرایش پیدا کرد.

    * سود 20 درصدی سپرده در شرایط رکود صنعت محقق نمی‌شود

    عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با تاکید بر اینکه باید صاحبان سپرده‌های بانکی نسبت به منافع به کارگیری نقدینگی با سود کمتر در تولید برای فرزندان و آیندگان کشور توجیه شوند، افزود: دلخوش کردن به دریافت سود 20 یا 30 درصدی یک بنگاه اقتصادی در حالی که صنعت در چنین وضعی به زمین می‌خورد، هیچ گاه محقق نخواهد شد.

    برای تحقق چنین سودهایی بدیهی است که بنگاه یا واحد اقتصادی مجبور به حساب سازی و شناسایی سود کاغذی در صورت‌های مالی خواهد شد که از نظر حسابداری سود باکیفیت نیست، چون در اصل جریان نقدی عملیاتی وجود نداشته و بنابراین وقتی سودی برای ارائه به ذی نفعان وجود ندارد. واحد اقتصادی  مجبور خواهد بود، با افزایش سرمایه پی در پی به دنبال کاغذ بازی باشد، تا اینکه به ترکیدن حباب دست یابد.

    دوانی در مورد نقش حسابرس بر اعتماد عمومی و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: مشکل بی اعتمادی عمومی به گزارش‌ها و اطلاعات مالی ناشی از وضعیت اقتصادی است و توقع بازیگران بازار سهام از حسابدار و حسابرس در این زمینه بی مورد است. بروز مشکلاتی برای سهامداران شرکت‌هایی همچون کنتور سازی ناشی از عملکرد مدیران آن، اقتصاد و مقام ناظر بازار سهام بوده است .

    به باور وی اگر مقام ناظر بازار پولی در دهه 70 و 80 شمسی اقدام به کنترل مؤسسات اعتباری غیر مجاز می‌کرد، شاید اتفاق‌های امروز رخ نمی‌داد. وقتی مقام ناظر وظایف خو د را فراموش کند، نمی‌توان به عملکرد حسابرس خرده گرفت، زیرا با فرض نقش داشتن بلافاصله عذر وی خواسته می‌شود، یا شخص دیگری جایگزین می‌شود. حسابرسان در نمونه‌هایی همچون بانک پارسیان یا بانک سرمایه در همان سال‌های اولیه به همه ایرادها در اظهار نظرهای خود اشاره کرده‌اند، اما در همان سال تغییر کردند.

    * دادن سود 24 درصدی به مشتری در بانکهای بدهکار

    این حسابرس معتمد بورس با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها و حساب سازی در گزارش‌های مالی آن‌ها گفت: چگونه می‌شود که بانک‌هایی در حال حاضر سود 24 درصدی به سپرده گذاران می‌دهند، اما ببش از 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند.

    وی گفت: بانک‌هایی هستند که هم اکنون بیش از 60 درصد از سپرده‌هایی که از مردم با وعده سود 24 درصدی جذب کرده‌اند، را در ازای چک و سفته به شرکت‌های تابعه یا اشخاص وابسته مستقیم و غیر مستقیم خود به عنوان تسهیلات ارائه داده‌اند.

    این حسابرس خاطرنشان کرد: باید مقام ناظر بازار پولی و بانکی برای جلوگیری از وقوع بحران‌های گسترده مانع فعالیت این بانک‌ها شود و از آن‌ها پاسخ بخواهد که چرا چندین برابر سرمایه خود را در پروژه‌هایی صرف کرده‌اند که تا ده‌ها سال به بهره برداری و سودآوری نخواهد رسید .

    حسابرس معتمد بورس با بیان اینکه همه دولت‌ها در چند دهه گذشته با مماشات و انباشته کردن مشکلات اقتصادی مقصر بوده‌اند، گفت: این در حالی است که هر دولتی، همواره تقصیر این مشکلات را به گردن دولت قبلی می‌اندازد، اگر انتشار اوراق بدهی به جای جبران هزینه جاری دولت به سمت جذب منابع برای پروژه‌های عمرانی هدایت شود، در نهایت رضایت مردم را در پی خواهد داشت. 

    به باور دوانی مردم هم اکنون به صرف شدن منابع پولی برای  پس انداز در آینده کشور اعتماد ندارند و بازگرداندن این اعتماد از طریق نظات جدی تر بوده و پذیرفت که عدم برخورد با بی انضباطی مالی برای جامعه هزینه دربر دارد.

    وی با استقبال از انتشار عمومی صورت‌های مالی نهادهای انقلابی و حاکمیتی گفت: این اقدام یعنی حرکت مثبت به سمت شفاف سازی عمومی و به نظر می‌رسد فارغ از اعداد و تجزیه و تحلیل مالی، اینکه نهاد عمومی همچون بنیاد مستضعفان پذیرفت که به مردم پاسخگو باشد و صورت مالی منتشر کند، نکته مثبتی است .

    دوانی اظهار امیدواری کرد، ای کاش نهادهای دیگر نیز صورت مالی را افشا می‌کردند و به حساب پس دادن عادت می‌کردند. همین که این گزارش‌ها به طور عمومی منتشر و پذیرفتیم که نهاد انقلابی نهاد محرمانه‌ای نیست و باید به مردم پاسخگو باشد، نکته مثبتی است.

    برچسب ها