عصر خودرو

میانگین P/E بازار ۷.۰۷مرتبه

عصر بازار- نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۸۵ شرکت در آذر ماه برابر با ۷.۰۶ مرتبه بوده است .

میانگین P/E بازار ۷.۰۷مرتبه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار شرکت بورس، نسبت  P/E بازار در آذر ماه امسال برابر با 7.06 مرتبه بوده است.

    از 327 شرکت حاضر در بورس تهران، 26 شرکت دارای پیش‌بینی سود صفر یا منفی بوده که در محاسبات این اداره برای نسبتP/E لحاظ نشده‌اند. همچنین به دلیل عدم الزام ارایه پیش‌بینی سود شرکت‌های واقع در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، 17 شرکت فعال در این گروه نیز در گزارش حاضر لحاظ نشده‌اند.

    بر این اساس، نسبت قیمت به عایدی محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار 285 شرکت معادل 361 هزار و 952 میلیارد و 500 میلیون تومان و سود پیش‌بینی شده 51 هزار و 271 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

    بر اساس آخرین اطلاعات اداره آمار شرکت بورس در آذر ماه سال جاری، گروه وسایل اندازه گیری، پزشکی و اپتیکی با یک شرکت و رتبه P/E معادل 1.86 مرتبه دارای کمترین نسبت قیمت بر درآمد به تفکیک صنایع است که این مرتبه به نسبت آذر 95 هیچ تغییری نکرده است.

    گروه انتشار، چاپ و تکثیر نیز با یک شرکت و نسبت قیمت به عایدی معادل 7.07 مرتبه دقیقاً بر متوسط این واحد ارزش گذاری بازار قرار گرفته است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.8 درصد رشد کرده است.

    گروه محصولات چوبی با یک شرکت در انتهای جدول P/E صنایع با نسبت قیمت بر درآمد 145.27 مرتبه قرار گرفته است که این نسبت طی یک سال گذشته 66.2 درصد افزایش داشته است.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده اداره آمار شرکت بورس، از بین 327 شرکت حاضر در بورس، یک شرکت دارای رتبه چهار رقمی، 17 شرکت دارای رتبه 3 رقمی و 127 شرکت دارای نسبت قیمت بر درآمد 2 رقمی هستند.

    بر اساس این گزارش، 50 شرکت نیز دارای نسبت قیمت بر درآمد در محدوده 8 تا 9 هستند. بدین ترتیب در تابلوی معاملات بورس تهران 195 شرکت معادل 69 درصد نمادها از منظر P/E  بالای متوسط آذر ماه ایستاده اند و فقط 32 شرکت دقیقاً دارای نسبت قیمت به عایدی 7 مرتبه هستند. البته 54 شرکت نیز p/E کمتر از 7 مرتبه دارند.

    خاطر نشان می شود، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد (P/E) مربوط به شرکت تولید محور خودرو است که با آخرین قیمت 2197 ریالی و  پیش بینی درآمد هر سهم 2 ریالی، قیمت بر درآمد 1098.5 واحدی را ثبت کرده است.

    رتبه دوم بیشترین نسبت  P/E متعلق به شرکت سایپا شیشه با نسبت قیمت بر درآمد 678 مرتبه ای است. این نسبت ماحصل آخرین قیمت 1356 ریالی به پیش بینی سود 2 ریالی است.

    "کحافظ" با درآمد 5 ریالی و قیمت 3276 ریالی هم اکنونP/E معادل 655 مرتبه ای دارد که بدین ترتیب سومین نماد با بالاترین سطح است.

    و اما سیمان درود به نماد "سدور" در انتهای این جدول قرار گرفته است. به طوریکه با قیمت 869 ریالی و پیش بینی سود هر سهم منفی 7، P/E منفی 124 دارد.

    شرکت شهد ایران و سرمایه گذاری ملت نیز به ترتیب با منفی 73 و منفی 66 کمترین نسبت قیمت بر عایدی را دارند.

    و اما افزون بر این، بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می‌دهد، گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت و ارزش بازار 788 هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 11.7 رشد داشته است.
    در عین حال، گروه فلزات اساسی با 20 شرکت و 527 هزار میلیارد ریال و گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با 8 شرکت  با 324 هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس ارزش بازار این صنابع به ترتیب نسبت به دوره مشابه سال قبل 62.4 و 54.4 درصد رشد داشته است.

    خاطر نشان می شود؛ با حذف اعلام EPS شرکت ها از این پس واحد اندازه گیری P/E نیز حذف می شود.

    برچسب ها