عصر خودرو

یک اقتصاددان :

اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد

عصر بازار- سعید لیلاز با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در حال فروپاشی نیست، گفت: اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد که اگر رسیدگی نشود، قطعا فروپاشی صورت خواهد گرفت.

اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران آنلاین ، یک اقتصاددان گفت: بعد از انتخابات سرعت رشد اقتصادی و ارتباط رییس‌جمهور با روشنفکران کم شد و این تحولات باعث شده زمانی که دولت دست به اقدامی می زند مردم و روشنفکران استقبالی نکنند.

    سعید لیلاز در دومین کنگره استانی حزب کارگزاران وسازندگی با اشاره به وضعیت اقصادی کشور گفت: اگر به فضای کشور نگاه کنید واقعا فضای نگران کننده‌ای را شاهدیم. همین دو هفته پیش کنفرانسی برگزار شد که بحران های عمیقی را در آن مطرح کردند که باید به آنها رسیدگی شود.

    این عضو حزب کارگزاران و سازندگی با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران به سمت یونانیزه شدن می رود، تاکید کرد: جالب است اسم‌هایی را درست می کنیم که مانند رستم خودمان می‌ترسیم. دیروز می‌گفتیم چالش اما امروز می گوئیم ابر چالش.

    وی خاطر نشان کرد: سال 84 هزار چالش داشتیم که بحران نبود اما امروز همان هزار چالش بحران شدند. به قدری این چالش ها زیاد است که شما یک تغییر پارادایم در مسئولان می بنیم.

    لیلاز ادامه داد: همین که رئیس دولت قبل لباس مدافع نظام را از تن به در کرده و لباس اپوزیسیون را به تن کرده نشان می دهد ، آینده‌ای را بو می‌کشند که ممکن است نتوان شرایط مطلوبی را تصور کرد.

    این اقتصاددان به بیان برخی از آمارها پرداخت و گفت: سرانه مصرف لبنیات کاهش پیدا کرده است و متاسفانه در سال چهلم انقلاب اسلامی، 3 میلیون و 200 هزار نفر مواد غذایی  برای خوردن شام شب  ندارند. بحران شبکه بانکی ساخته و پرداخته 8 سال دولتی است که  امروز مثل جذامی ها با آن رفتار می کنند.

    وی با اشاره به مشکل موسسات مالی اظهار داشت: بحث موسسات مالی و اعتباری این است که یک گروه در برخی نهادها، شبکه بانکی را به انحصار درآوردند و موسسات مالی و اعتباری را ایجاد کردند و با کاهش نرخ بانکی و افزایش  نرخ تورم، شروع به جمع‌آوری صدها میلیون پول کردند و پول مردم را از دستشان درآوردند و بالا کشیدند.

    این عضو حزب کارگزاران و سازندگی ادامه داد: امروز  هم این افراد از طریق مجلس و بانک مرکزی  به دولت فشار می آوردند که پول مردم را بدهند . افرادی که زمانی پول مردم را غارت کرده اند پشت صحنه هستند و می گویند پول چاپ کنید تا پول مردم را بدهید.

    وی مهم ترین مشکل را بحران مدیریت عنوان کرد و افزود: ساختار کشور دو مشکل فقدان سرمایه گذاری و کارآمدی دارد. اقتصاد عرصه عمل است و با رگ گردن کلفت کردن کار صورت نمی گیرد. در سال 81 به ازای هر 5\2 میلیارد واردات یک درصد رشد اقتصاد داشتیم که این امر در سال 90 به ازای هر 25 میلیارد به 1 درصد رشد اقتصادی رسید. یعنی ده برابر کاهش بهره وری داشتیم.

    لیلاز شبکه‌های اجتماعی را مظهر هیجانات عنوان کرد و گفت: امروز در شبکه‌های اجتماعی واقعیت‌ها منعکس نمی‌شود. ما امروز در مرز فروپاشی نیستیم و من فروپاشی در آینده نمی‌بینیم.

    این اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در حال فروپاشی نیست،تصریح کرد: اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد که اگر رسیدگی نشود، قطعا فروپاشی صورت خواهد گرفت. ما اگر واقعیت ها را ببینم اگر واقعیت های عینی، اعداد و ارقام و شواهد اجتماعی را مشاهده کنیم هنوز هم می توانیم  از شرایط موجود می توان دفاع کرد.

    عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خاطر نشان کرد: آینده‌ای فراتر از جمهوری اسلامی برای کشور متصور نیستم و اگر به بازی بی ثباتی ایران کمک کنیم، بازی خطرناکی را شروع کرده ایم.

    این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اقتصاد ما وضع بدی ندارد. رشد اقتصادی ما در شش ماهه اول امسال 6 درصد بوده است. طبقه کارگری امروز قدرت خرید دارند. امروز قدرت خرید بالا رفته است. در یک سال یک ملیون و 600 هزار خودرو به طبقات فرو دست فروخته ایم.

    لیلاز با اشاره به خرید گندم از گندم کاران از سوی دولت گفت: ما پارسال 15 هزار میلیارد تومان گندم از گندم کاران خریدیم. این اتفاق بزرگی است و پولی که برای هر کیلو گندم پرداخته می‌شود، دو برابر قیمت جهانی است. با این کار ما از قاچاق گندم جلوگیری کرده ایم .

    این اقتصاددان از مشکلات تأمین اجتماعی به عنوان مشکلات بین نسلی یاد کرد و گفت: ما کاری کرده‌ایم که این شیب کند تر شود.

    وی افزود: بعداز پایان انتخابات سال 96 دو اتفاق افتاده است. یکی اینکه سرعت اقتصادی کم شده است و دیگری کم شدن ارتباط آقای روحانی با روشنفکران است. این تحولات باعث شده زمانی که دولت دست به اقدامی می زند مردم و روشنفکران استقبالی نکنند.

    عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به موضوع چند برابر شدن عوارض خروج از کشور در بودجه سال 97 گفت: من خودم کثیر السفر هستم ، به نظرم عوارض خروج از کشور را باید یک میلیون تومان کنند. برخی می‌گویند نداریم اما سالی 9 میلیون و 200 هزار نفر به تایلند و پاتایا می روند. می دانید چقدر ارز با سفرها خارج می شود؟ از خروج یک میلیون نفر هم جلو گیری کنند کلی ارز ذخیره می شود.

    وی بر لزوم کوچک‌سازی برخی نهادهای دریافت کننده بودجه تاکید کرد و گفت: من با بودجه برای مسائل نظامی بحثی ندارم اما چرا بودجه را در اختیار رسانه هایی قرار دهیم که به دولت فحش می‌دهند. روحانی راهی جز رفتن در این مسیر ندارد اما ما باید او را به جلو هل بدهیم و به جای غر زدن به او کمک کنیم.وضعیت اقتصادی من نسبت به5 سال گذشته بهتر شده است.

    لیلاز به موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و افزود: من می دانم وقتی بنزین قیمتش افزایش پیدا می کند یعنی چه. امروز مصرف بنزین نسبت به گذشته 20 میلیون بیشتر شده است. ما کشوری هستیم که بنزین می‌سوزانیم و آلودگی هوا ایجاد می‌کنیم. به خدا اگر این پول بنزین را در چکی به نتانیاهو بدهیم خطرش برای مردم کمتر است.چرا باید این ثروت ملی را به سم تبدیل کنیم؟

    این اقتصاد دان با بیان این که در ایران شیعه سالی 2 میلیون تن نان بیرون ریخته می شود گفت: 99 درصد اصلاح الگوی مصرف را می‌توان از طریق قیمت گذاری انجام داد.

    برچسب ها