عصر خودرو

واردات نفت آسیا از ایران در نوامبر به کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۶ رسید

عصر بازار- خبرگزاری رویترز اعلام کرد، واردات نفت خام خریداران اصلی نفت ایران در آسیا در ماه نوامبر (آبان-آذر) ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۶ (فروردین-اردیبهشت ۱۳۹۵) رسید.

واردات نفت آسیا از ایران در نوامبر به کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۶ رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رویترز روز پنج شنبه بر اساس آمارهای دولتی و اطلاعات به دست آمده از رهگیری کشتی ها اعلام کرد، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که روی هم در ماه نوامبر سال 2016 یک میلیون و 910 هزار بشکه از ایران نفت خام خریداری کرده بودند، ماه گذشته روی هم یک میلیون و 360 هزار بشکه از کشورمان نفت وارد کردند.
    یک منبع خبری آگاه از برنامه زمانبندی نفتکش های ایرانی که خواست نامش بیان نشود به رویترز گفت: کاهش نرخ واردات نفت خام از ایران توسط مشتریان آسیایی دور از انتظار نبود، زیرا بارگیری نفت از این کشور به مقصد کشورهای آسیایی در ماه اکتبر (مهر-آبان) به کمتر از 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.
    چین بزرگترین خریدار نفتی ایران در آسیا ماه گذشته واردات نفت از ایران را 8.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داد و آن را به حدود 557 هزار و 900 بشکه در روز رساند.
    همچنین اطلاعات به دست آمده از رهگیری کشتی ها نشان می دهد، پالایشگاه های هند نیز ماه گذشته واردات نفت خام از ایران را به کمتر از نصف کاهش داده و آن را به کمترین سطح در 21 ماه گذشته رسانده اند.
    این اقدام در اعتراض به تصمیم ایران برای واگذاری کار توسعه میدان گازی فرزاد بی به یک شرکت روسی صورت پذیرفته است.
    بنا به اعلام وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت خام این کشور نیز از ایران ماه گذشته با 19 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 193 هزار و 141 بشکه در روز رسیده است.
    کره جنوبی نیز در ماه نوامبر 345 هزار و 700 بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش دارد.
    با این حال، واردات نفت خریداران اصلی نفت کشورمان در آسیا از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه نوامبر یک میلیون و 679 هزار و 9 بشکه در روز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 2016 معادل 4.6 درصد افزایش دارد.

    برچسب ها