عصر خودرو

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری جامی؛

چشم انداز قیمت جهانی کامودیتی ها

عصر بازار- در هفته گذشته کامودیتی ها روند افزایشی داشتند و مس موفق به عبور از سقف ۷ هزار دلاری شد، در حالی که فولاد نیز در حدود ۴ درصد رشد داشته است و در کل در گروه فلزات و پتروشیمی ها نیز شاهد رشد قیمت ها بودیم.

چشم انداز قیمت جهانی کامودیتی ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, مهدی زردوغی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری جامی در خصوص روند کامودیتی ها در هفته گذشته اذعان داشت: نرخ کامودیتی هادر هفته گذشته با روند افزایشی همراه بوده است و این افزایش قیمت ها در گروه فلزات و پتروشیمی ها نیز احساس شده است.

    وی در این خصوص ادامه داد: نکته ای که در این خصوص مطرح بوده این است که عموما بالای 50 درصد مصارف کامودیتی در چین است و این کشور به عنوان بازار غالب در تعیین قیمت فلزات اساسی مطرح می شود.

    زردوغی گفت: با توجه به شرایط اقتصاد چین به نظر می رسد تداوم این سطح از مصرف مواد و کامودیتی با تغییرات مواجه باشد. اگر همین رویه مصرف در چین ادامه پیدا کند در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال آینده با ابهام در تداوم قیمتها روبرو نخواهیم بود و در غیر این صورت در خصوص تداوم قیمت کامودیتی ها ابهاماتی وجود دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه افزود: با توجه به رابطه زنجیروار کامودیتی ها افت هرکدام اثر مستقیمی در کاهش قیمت سایر محصولات دارد ، کاهش قیمت نفت منجر به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و کاهش قیمت فولاد منجر به کاهش قیمت سنگ آهن می شود . تمام این نرخ ها به هم متصل هستند و مانند یک دومینو، افت یکی موجب افت دیگری خواهد شد .

    وی ادامه داد: اگر بحران سال 2008 میلادی را به یاد بیاوریم می توان این گونه استنباط کرد که قبل از افت شدید، یک رشد قیمت محقق شد که نشان از شرایط ابهام برانگیز رشدهای قیمتی سریع اخیر خواهیم بود. دسته ای از تحلیلگران معتقدند با توجه به نگرانی های جدی در اقتصاد چین رشدهای اخیر یادآور رشدهای قبل از بحران سال 2008 بوده که احتمال افت دور از ذهن نیست.

    زردوغی در ادامه بیان داشت:لازم به ذکر است با توجه به ریسک بالای قیمت های جهانی عموما تحلیلگران در بورس های پیشرفته با افزایش قیمت محصولات کالاهای جهانی انتظار رشد همسان در بازار سهام را ندارند و این افزایش سودآوری با کاهش نسبت پی بر ای محقق می شود.

    وی با تعمیم این مورد به بازار سرمایه کشور خاطرنشان ساخت: اشکال تحلیل بازار سرمایه ما این است که با رشد قیمت کامودیتی ها قیمت سهام شرکت های مرتبط نیز افزایش شدید پیدا می کند و در لحظه، رشد قیمت ها در سودآوری شرکت ها لحاظ می شود در حالی که باید متوسط میان مدت و طولانی مدت قیمت کامودیتی ها را در تحلیل لحاظ کرد و مبنای قیمت گذاری سهام قرار داد نه قیمت های لحظه ای.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری جامی اظهار داشت: نکته کلیدی این است که افزایش قیمت کامودیتی ها نباید با همان شتاب موجب افزایش قیمت سهام شرکت ها شود و قیمت های متوسط باید مبنای ارزشگذاری قلمداد شود.

    وی در خصوص پیش بینی روند کامودیتی ها در هفته پیش رو اعلام داشت: پیش بینی بازارهای جهانی امری بسیار پیچیده است که حتی بانک های بزرگ جهانی نیز در این میان اشتباهات زیادی را مرتکب شده اند. به طور مثال در سال 2008 که قیمت مس به 8 هزار دلار رسید پیش بینی ها حاکی از رشد قیمت این کالا تا 12 هزار دلار بود در حالی که در ماههای آتی قیمت این کالا به کمتر از 4 هزار دلار رسید. اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که با توجه به رشد اخیر قیمت نفت و  همبستگی بالای بین نفت و کامودیتی ها، می توان گفت هفته آینده احتمال افت قیمت نخواهیم داشت.

    برچسب ها