عصر خودرو

وزیر کار خبر داد؛

شناسایی ۴۰ میلیون مشمول دریافت یارانه

عصر بازار- وزیر تعاون کار و رفاه گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر نیازمند توسط پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان شناسایی شده‌اند و مردم باید بدانند یارانه هیچ نیازمندی قطع نخواهد شد.

شناسایی ۴۰ میلیون مشمول دریافت یارانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، علی ربیعی اظهار کرد: اگر سفره ها تهی از کالری و پروتئین باشد شاهد فقر شدید خواهیم بود و فقر مطلق در طبقه بالاتر از این قرار می گیرد که البته هر دوی اینها با میزان درآمد هر فرد ارتباط مستقیم دارد.

    وی انواع فقر را به گونه هایی همچون فقر درآمد، فقر زیرساختی، فقر آموزشی، غذایی، فقر مسکن و فقر چند بعدی دسته بندی کرد و ادامه داد: کمبود آب در بخش هایی از کشور در رسته فقر زیرساختی قرار می گیرد و با درنظر گرفتن اینها می توان گفت ما سیاست رفاهی غیرهدفمند و مسرفانه داشته‌ایم.

    ربیعی افزود: چون با برنامه و هدفمند حرکت نکرده‌ایم بیش از 40 هزار میلیارد تومان را به افرادی داده‌ایم که به هیچ عنوان تفاوتی در زندگی با دیگران نداشته‌اند و این امر موجب بی‌عدالتی شده است. وی تصریح کرد: رسیدگی به بحث اشتغال عمومی و فقرزدایی از مواردی است که در بودجه دولت دوازدهم به آن نگاه جدی شده است، البته در فقرزدایی هرگز صفر ریاضی نخواهیم داشت.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه تازه تدوین شده ما مبتنی بر سه لایه است؛ اول رسیدگی به مردمی که هرگز توانمند نمی‌شوند و دائماً نیازمند حمایت هستند، لایه دوم بخش میانی است که از حمایت متوسط ما بهره‌مند هستند و در نهایت لایه سوم لایه خروجی است که به توانمندسازی نیازمندان می‌انجامد و تأمین مالی این سه لایه در تبصره 14 لایحه بودجه دیده شده است. وی ادامه داد: حداقل دستمزد که حدود 900 هزار تومان است ملاک و شاخص ما برای حمایت از نیازمندان خواهد بود.

    ربیعی با بیان اینکه بی سیاست کار کردن چیزی به جز از هم پاشیدگی در پی نخواهد داشت افزود: در حال حاضر حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد، سه میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی و سه میلیون زن سرپرست خانوار شناسایی کرده‌ایم علاوه بر این تعداد، حدود هشت میلیون نفر روستایی که با مشکلات اقتصادی روبرو شده‌اند را شناسایی کرده‌ایم. اینها تنها بخشی از جمعیت نیازمندی است که باید مورد حمایت ما قرار بگیرد.

    وی گفت: با احتساب بازنشستگان، ایثارگران، بیماران خاص و عشایر حدود 40 میلیون نفر نیازمند توسط پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان شناسایی شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر امروز صحبت از هدفمندی و ساماندهی نقدینگی می‌کنیم، مردم باید بدانند یارانه هیچ نیازمندی قطع نخواهد شد.

    ربیعی با بیان اینکه یکی از مهمترین فقرها فقر سلامت است، افزود: با حذف چند دهک از یارانه بگیران حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان برای رفع فقر سلامت کمک خواهد شد، گفت: از سوی دیگر سه هزار و 300 میلیارد تومان یارانه نان درنظر گرفته خواهد شد، حدود هفت هزار میلیارد تومان صرف همین برنامه ریزی و اجرای هدفمند خواهد شد و 23 هزار میلیارد تومان هم در قالب یارانه به مردم نیازمند پرداخت می‌شود.

    وی تصریح کرد: اگر در صرف هزینه ها ریخت و پاش نباشد، با برنامه دقیقی که داریم می‌توانیم به هدف دست یابیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تزریق پول، مشکلات اشتغال حل نمی شود.

    ربیعی افزود: حدود 67 هزار و 400 میلیارد تومان از بخش هدفمندی یارانه ها و حامل های انرژی برای تأمین مالی بحث اشتغال تخصیص خواهد یافت، صندوق توسعه ملی و سایر منابع بانکی هم در تأمین این مبلغ سهیم خواهند بود.

    وی ادامه داد: مبلغ فوق در سه بخش حمل و نقل (با دو رویکرد رفاهی و محیط زیستی) بافت های فرسوده هزینه خواهد شد و با دیدگاه سنتی ما با هر یک درصد رشد باید به 100 هزار شغل دست بیابیم اما متأسفانه حدود 20 سال است که با رشد بدون اشتغال روبرو هستیم، این در حالیست که در پالایشگاه ها با حدود 12 میلیارد تومان یک شغل ایجاد می شود.

    ربیعی گفت: با وجود همه بی سیاستی ها و عدم مدیریت در برنامه ریزی های ایجاد اشتغال، امسال در بخش بهداشت و درمان حدود 50 هزار شغل ایجاد شده و در بخش گردشگری هم اقدامات خوبی صورت گرفته است، در بخش آی. سی. تی این رقم از 130 هزار نفر گذشته است.

    وی افزود: در سیستم نظام تشویقی که به منظور ایجاد اشتغال راه اندازی کرده ایم خود را مکلف کرده ایم تا بخشی از حقوق و دستمزد کارگران را ما به کارفرمایان پرداخت کنیم یا اگر کسی کارگری معلول را به خدمت بگیرد سهمش از نظام تشویقی بیشتر شود، جدای این اقدام در نظر داریم حق بیمه کارگر را برای دو سال خودمان به کارفرما پرداخت کنیم.

    برچسب ها