عصر خودرو

بررسی عملکرد بازارهای مالی در هفته اخیر

خودنمایی بورس، سرافکندگی ارز و گرفتاری طلا در دام حباب

عصر بازار- در معاملات هفته پایانی مهلت مذاکرات هسته‌ای، بازار سهام رشد ۲.۹ درصدی و در مقابل، ارز و سکه با افت‌های ۱.۸ و ۳.۳ درصدی مواجه شدند، اما در صورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای، این روند می‌تواند به سرعت تغییر جهت دهد.

خودنمایی بورس، سرافکندگی ارز و گرفتاری طلا در دام حباب
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روزهای اخیر به دنبال خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، بازارهای مالی کشور تحرکات قیمتی قابل توجهی داشتند. در حالی مذاکرات به روزهای پایانی مهلت تمدیدشده خود نزدیک می‌شد که عمده معامله‌گران، توافق نهایی را دستاورد این دور از مذاکرات برآورد کرده بودند. این موضوع سبب شد بازار سهام رشد پرشتابی را تجربه کند و در سمت دیگر، دلار و سکه با افت قیمت‌ها همراه شوند.

    تا قبل از این، خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای بسیار زیاد بود و از کاخ سفید آمریکا گرفته تا مقامات عالی‌رتبه کشورمان، همگی دستیابی به توافق نهایی را امری شدنی می‌دانستند و مذاکرات در شرایطی بسیار فشرده ادامه داشت. این در حالی بود که از بامداد جمعه به وقت تهران اخبار نگران‌کننده‌ای از روند مذاکرات به گوش رسید. به گزارش «رویترز»، در حالی که به پایان مذاکرات هسته‌ای نزدیک می‌شدیم موضع‌گیری‌ها در میان دیپلمات‌های کشورهای مختلف تغییر کرد. به طوری که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: ما برای رسیدن به توافق نهایی عجله نداشته و نداریم. پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات بسیار چشم‌گیر بوده است و ما همچنان به دنبال رسیدن به توافقی خوب با ایران هستیم، اما قرار نیست این مذاکرات تا ابد ادامه پیدا کند. اگر ایران بتواند تصمیم‌های سخت را بگیرد، می‌توان به توافق رسید.

    این در حالی است که مقامات داخلی کشورمان نیز بار دیگر بر خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند و در نتیجه نمی‌توان با زیاده‌خواهی‌های طرف غربی کنار آمد. در ادامه گزارش «رویترز» به نکته مهمی اشاره شده است که می‌گوید: گرچه مذاکره‌کنندگان، پایان مهلت مذاکرات را جمعه تعیین کرده‌اند، اما بر اساس قراردادهای کنگره آمریکا، مهلت رسیدن به توافق نهایی ساعت شش بامداد به وقت وین (هشت و 30 دقیقه به وقت تهران) بود. در واقع، اگر مذاکره‌کنندگان تا این زمان به نتیجه می‌رسیدند، منتقدان جمهوری‌خواه کنگره فقط 30 روز برای بررسی توافق فرصت داشتند، اما در شرایط کنونی، حتی در صورت توافق احتمالی، کنگره می‌تواند تا 60 روز، این نتیجه را مورد بازبینی و ارزیابی قرار دهد.

    اینگونه اظهارات و افزایش دشواری‌های مسیر مذاکرات هسته‌ای، ممکن است نگرانی‌هایی را در میان فعالان اقتصادی کشور نیز ایجاد کند تا جایی که حتی روند بازارها را نیز تغییر دهد. با این وجود همچنان عمده افراد نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات خوش‌بین هستند، به طوری که حتی باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا نیز توافق با کشورمان را در دسترس و نزدیک عنوان کرده است. اکنون باید منتظر بود و دید دستاورد دیپلمات‌های کشورمان از مذاکرات این دور از وین چه خواهد بود.

    به این ترتیب، در صورت اعلام توافق نهایی، جهش قیمت‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت در بورس تهران مشاهده خواهد شد. در واقع، درک نتیجه واقعی توافق احتمالی در این بازار زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت هیجانات اثرگذاری بیشتری نسبت به واقعیات جامعه خواهند داشت که سبب می‌شود روند صعودی اخیر بورس ادامه پیدا کند.

    به گزارش اقتصادنیوز، در بازار ارز و سکه اما، روند هرچند رو به کاهش خواهد بود، اما هیجانات آن به مراتب کمتر است. به طوری که از نگاه برخی کارشناسان انتظار نمی‌رود دلار از 3100 تومان، فاصله زیادی بگیرد. سکه نیز به گفته فعالان این بازار، به علت کاهش تقاضا در این بازار، احتمالا با نوسانات شدیدی همراه نشود. از سوی دیگر، تمدید مذاکرات هسته‌ای، مجددا بازارها را نگران نتیجه نهایی کرده و به ویژه در بازار سهام، احتمال افت شدید قیمت‌ها وجود دارد.

    بر این اساس و با توجه به آنکه قیمت‌های کالاها در بازارهای جهانی نیز افت نسبی در یکی، دو هفته اخیر تجربه کردند، ممکن است افت شاخص کل تا کانال 60 هزار واحدی نیز رقم خورد. در سناریو تمدید مذاکرات، بازار ارز نیز احتمالا به سرعت به سطح 3400-3300 تومانی برمی‌گردد، اما خروج از این بازه، چندان محتمل نیست و نیاز به تغییر جدی سمت عرضه و تقاضا دارد. به طور کلی، به نظر می‌رسد رفتارهای تند و هیجانی در بازار ارز کمتر انتظار می‌رود تا در مجموع ثبات نسبی قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

    تکرار رکوردهای «هسته‌ای» بورس
    در معاملات هفته اخیر که تنها چهار روز معاملاتی برای بورس تهران داشت، شاخص کل توانست رشد 2.9 درصدی را تجربه کند و در رقم 66 هزار و 761 واحدی قرار گیرد. این میزان رشد از هفته پس از بیانیه تفاهم لوزان (اواسط فروردین) بی‌سابقه بود و رقم شاخص نیز از ابتدای اردیبهشت تجربه نشده بود. پس از مدت‌ها رکود معاملاتی، در این هفته، حجم و ارزش معاملات روزانه رشد قابل توجهی را پیدا کرده بود. به این ترتیب، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه به ترتیب حدودا 950 میلیون سهم و 177 میلیارد تومان بود که نسبت به متوسط آن در خردادماه حدود 175 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    همچنین از نظر تعداد دفعات معاملات، روزانه بیش از 90 هزار دفعه معامله در این هفته انجام شد. تعداد دفعات بالای معاملات نشان می‌دهد، فعالیت اشخاص حقیقی در این بازار افزایش چشم‌گیری یافته است. پیش از این نیز کارشناسان بارها اشاره کرده بودند به علت وجود تعداد زیاد کانال‌های ورود نقدینگی به بورس (حدودا دو برابر شدن کدهای معاملاتی از سال 90 تا کنون)، نقدینگی‌های زیادی آماده ورود به این بازار هستند که عمدتا از سوی سهامداران خُرد وارد می‌شود. در سمت مقابل اما، فروشندگان حقوقی قرار داشتند که به علت نیاز به نقدینگی، کسب سود به دلیل خریدهای پیشین در قیمت‌های پایین و تغییر پورتفوی سرمایه‌گذاری خود، فروش‌های قابل توجهی را در این مدت به ثبت رساندند.

    از سوی دیگر، صنایع بورسی وضعیت مطلوبی را در معاملات هفتگی به ثبت رساندند؛ به طوری که در میان 37 گروه بورسی، فقط شش صنعت با افت شاخص مواجه شدند. در این میان، محصولات چوبی، استخراج نفت و گاز، استخراج زغال سنگ و قندوشکر به ترتیب با 3.5، 2.8، 2.2 و 1.3 درصد افت، زیان‌ده‌ترین گروه‌های معاملاتی این هفته بودند. این در حالی بود که وسایل ارتباطی، حمل و نقل و ابزار پزشکی به ترتیب با 16.1، 10.7 و 10.1 درصد رشد بهترین عملکرد را در میان صنایع بورسی داشتند. با این حال، در میان گروه‌های پرمعامله، همچنان مشاهده می‌شد، خودرویی‌ها، خدمات فنی و مهندسی، لیزینگ‌ها و بانک‌ها با اقبال و رشد بیشتر قیمت‌ها همراه بودند.

    افزایش اختلاف خرید و فروش دلار
    بازار ارز بر خلاف بورس، هیجانات کمتری دارد؛ در واقع، در دولت جدید با ثبات نسبی شاخص‌های اقتصاد کلان، نظیر تورم و همچنین نظارت‌های بانک مرکزی، حضور سفته‌بازان در این بازار به شدت کاهش یافته است. این موضوع سبب شده است تا بازار ارز با احتیاط و آرامش بیشتری حرکت کند. با این حال، در آخرین روز معاملات هفتگی، دلار آمریکا روی تابلوی صرافی به قیمت 3260 تومان به فروش می‌رسید که کمترین قیمت در سال 94 محسوب می‌شود. این در شرایطی بود که در کف بازار، قیمت‌هایی حتی کمتر از 3250 تومان نیز به چشم می‌خورد.

    نکته قابل توجه آنکه اختلاف میان نرخ خرید و فروش دلار به بیش از 30 تومان رسیده بود؛ این موضوع نیز به طور سنتی نشان می‌دهد انتظار معامله‌گران بازار ارز این است که در آینده قرار است قیمت‌ها افت پیدا کند (قیمت پایین خرید). اما  نبود فروش در قیمت‌های پایین به علت وجود نگرانی‌ها از تحقق این انتظارات است.

    رشد حباب منفی در بازار سکه
    بازار سکه اما به نظر می‌رسد وضعیت بسیار نامطلوبی را دارد، به طوری که هفته گذشته حدود 3.3 درصد افت را تجربه کرد و سکه طرح جدید به قیمت 870 هزار تومان رسید. افت قیمت دلار از یک سو و کاهش قیمت اونس طلای جهانی از سمت دیگر موجب فشار بر قیمت سکه شده است. در این شرایط، تقاضا در این بازار نیز بسیار کاهش یافته است که سبب شده تا سکه بیش از 20 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شود. ارزش ذاتی سکه، حاصلضربی از قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت اون طلای جهانی با لحاظ کردن ضرایب مخصوص به خود است. بنابراین، زمانی که قیمت بازاری سکه کمتر از این ارزش ذاتی است می‌توان گفت حباب سکه منفی است. در معاملات این هفته، شاید رشد تقاضا به علت عید فطر بتواند اندکی این حباب منفی را تخلیه کند.

    عملکرد بازارها در هفته منتهی به 19 تیر 94

    بازار

    رقم پایانی

    تغییرات هفتگی (درصد)

    تغییرات از ابتدای سال (درصد)

    سهام (شاخص کل بورس)

    66761.4

    2.9

    6.8

    ارز (دلار به تومان)

    3260

    -1.8

    -2.4

    سکه (طرح جدید به تومان)

    870000

    -3.3

    -7.4

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو