عصر خودرو

روند سود و قیمت در بازار سهام از ابتدای سال بررسی شد؛

معمای دووجهی بورس تهران

عصر بازار- خرین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران نشان می‌دهد متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران (P/ E) در پایان آذر با افزایش ۲۸/ ۰ واحدی نسبت به آبان به ۰۵/ ۷ واحد رسیده است.

معمای دووجهی بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲:۰۰

    رصد مهم‌ترین‌ تغییرات قیمت بر درآمد
    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, از وضعیت 325 نماد حاضر در تابلوی معاملات بورس تهران از منظر نسبت متوسط قیمت بر درآمد (P/ E) می‌توان دریافت در حال حاضر این نسبت در 203 نماد معاملاتی (معادل 62 درصد) بالای 05/ 7 (متوسط P/ E بازار در آذر) است. آمارها نشان می‌دهد تا پایان آذر ماه، 155 شرکت بورسی شاهد افزایش نسبت قیمت بر درآمد بودند (نسبت به آبان ماه). بیشترین میزان افزایش P/ E به یکی از نمادهای قندی بازار سهام اختصاص پیدا کرد. بر این اساس شرکت قند ثابت با ارزش بازار حدود 109 میلیارد تومانی به دلیل افزایش بیش از 5 درصدی قیمت با وجود عدم تغییر سود هر سهم، شاهد افزایش قابل توجه نسبت قیمت بر درآمد به میزان 21 واحد بود(نسبت به پایان آبان ماه). پس از «قثابت»، نماد معاملاتی شرکت تولید فیبر ایران بیشترین رشد P/ E را تجربه کرد. به این ترتیب «چفیبر» نیز با توجه به رشد 14 درصدی قیمت سهم طی آذر ماه، شاهد افزایش حدود 18 مرتبه‌ای نسبت قیمت بر درآمد بود.در مقابل نماد معاملاتی کارخانه‌های کمک فنر ایندامین از جمله شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات بازار قرار داشت که با ارزش بازاری بالغ بر 33 میلیارد تومان، با توجه به کاهش حدود 13 درصدی قیمت سهام خود، شاهد کاهش بیش از 74 واحدی نسبت P/ E بود. شرکت سیمان ایلام نیز در آذرماه با کاهش بیش از 15 درصدی قیمت سهام خود مواجه شد. موضوعی که سبب کاهش نسبت قیمت بر درآمد این شرکت به میزان 63 واحد شد.

       سهام بورسی از منظر P/ E
    براساس آخرین قیمت‌های موجود برای سهام در پایان آذر 96، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) مربوط به یکی از شرکت‌های فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات است، به‌طوری‌که سهام شرکت تولید محور خودرو با برآورد سود 2 ریالی، نسبت قیمت به درآمد 5/ 1098 واحدی را به خود اختصاص داد تا از این منظر، جایگاه اول بیشترین P/ E را در اختیار خود داشته باشد. رتبه دوم نیز به کارخانه‌های سایپا شیشه تعلق گرفت. به این ترتیب نسبت P/ E آبان «کساپا» با سود پیش‌بینی شده 2‌ریالی برای سال مالی منتهی به اسفند 96، رقم 678‌واحد اعلام شد. سهام کارخانه‌های کاشی و سرامیک حافظ نیز با نسبت 655 واحدی در جایگاه سوم بیشترین میزان P/ E قرار گرفته است. در مجموع در حال حاضر تعداد 17 نماد با نسبت قیمت بر درآمد بالای 100‌واحد در تابلوی بورس مورد معامله قرار می‌گیرند و 145 نماد با نسبت P/ ‌E دو رقمی و بالاتر از 10 واحد در بازار سهام وجود دارند. همچنین طبق آمارهای موجود، 156 نماد معاملاتی در بورس تهران، دارای P/ ‌E زیر 10 واحد هستند. یکی از مشکلات موجود درخصوص محاسبه نسبت قیمت بر درآمد مربوط به شرکت‌هایی است که با زیان مواجه هستند. بر این اساس محاسبه P/ ‌E درخصوص سهام این شرکت‌ها محلی از اعراب ندارد. در حال حاضر 24 نماد بورسی به دلیل پیش‌بینی زیان در این گروه قرار می‌گیرند.

       نگاهی به وضعیت برخی صنایع بورسی
    براساس آخرین قیمت‌های موجود برای سهام در پایان آذر 96، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد مربوط به صنعت محصولات کاغذی است. به این ترتیب این گروه با دو نماد «چکارن» و «چکاوه» و نسبت قیمت بر درآمد 75/ 150 مرتبه در صدر دیگر صنایع بورسی قرار گرفته است. این گروه همچنین با توجه به زیان‌دهی «چکاوه» در آخرین گزارش ارسالی این شرکت روی سامانه کدال شاهد افزایش 104 واحدی نسبت قیمت بر درآمد نسبت به آبان ماه بود. رتبه دوم بالاترین P/ E در میان صنایع بورسی نیز به میزان 27/ 145 واحد به گروه محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» اختصاص پیدا کرده است. نکته قابل توجه در این گزارش اما پیش‌بینی زیان برای دو گروه بانک‌ها و منسوجات در زمان تهیه گزارش است. بر این اساس شناسایی زیان بانک صادرات به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک حاضر در گروه (از لحاظ ارزش بازار) به میزان 245 ریال برای هر سهم در کنار زیان‌دهی بانک تجارت به میزان 268 ریال برای هر سهم، رقمی منفی را به کسر نسبت قیمت بر درآمد صنعت بانک تحمیل کرد. در عین حال گروه منسوجات نیز با زیان 158‌ریالی «نبروج» مواجه شد تا این دو صنعت تنها گروه‌هایی باشند که بازار قادر به محاسبه P/ E برای آنها نیست.

    فلزات اساسی: همان‌طور که به دفعات در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» بررسی شد، طی ماه‌های گذشته با توجه به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار شاهد پیشتازی گروه‌های وابسته به بازارهای کالایی (کامودیتی‌ها) بودیم. موضوعی که سبب شد تا اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی (20 نماد معاملاتی) با رشد قیمت همراه شوند. به این ترتیب P/ E گروه فلزات اساسی از 99/ 5 مرتبه در آبان‌ماه به 92/ 6 مرتبه در آذر‌ماه افزایش پیدا کرد. در حال حاضر بیشترین نسبت قیمت بر درآمد این گروه به نماد معاملاتی شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران به میزان 25/ 57 واحد اختصاص دارد. در مقابل اما «کاوه» با P/ E 13 واحدی کمترین نسبت قیمت بر درآمد فلزی‌ها را در اختیار دارد.

    شیمیایی‌ها: عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورسی در حال حاضر با ارزش بازاری بالغ بر 83 هزار میلیارد تومان در اختیار گروه محصولات شیمیایی است. در این گروه 28 ‌شرکت قرار گرفته‌اند. در این میان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین ارزش بازار به میزان 26 هزار میلیارد تومان را نه‌تنها در میان شیمیایی‌ها، بلکه در میان 325 شرکت مورد بررسی از آن خود کرده است. «فارس» که در حال حاضر 35 درصد از کل ارزش این گروه را در اختیار گرفته، نسبت قیمت بر درآمد خود را 3/ 6 مرتبه گزارش داده است. بیشترین میزان P/ E این گروه به شرکت بین‌المللی محصولات پارس به میزان 5/ 467 واحد تعلق گرفت. کمترین نسبت قیمت بر درآمد نیز به میزان 8/ 4 مرتبه از آن «شاراک» شده است. همچنین از میان 28 شرکت حاضر در گروه محصولات شیمیایی، 4شرکت در آخرین گزارش ارسالی زیان شناسایی کرده‌اند که شامل پلی‌اکریل ایران، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی آبادان و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی می‌شوند.

    خودرویی‌ها: گروه خودرو و ساخت قطعات یکی از گروه‌های بزرگ و فعال بازار سهام است. ارزش این گروه حدود 16 هزار میلیارد تومان است و افزون بر 4 درصد از بازار کل را در اختیار دارد. در مجموع از میان 30 شرکت مورد بررسی در گروه «خودرو و ساخت قطعات» 6 شرکت در آخرین گزارش ارسالی خود روی سامانه کدال زیان شناسایی کرده‌اند. این شرکت‌ها شامل ایران‌خودرو دیزل، صنعتی محورسازان ایران‌خودرو، رینگ‌سازی مشهد، سایپا‌دیزل، لنت ترمز ایران و ایران و فنرسازی خاور می‌شوند. همچنین 6 شرکت در این گروه، نسبت قیمت به درآمد بالاتر از 100 واحد داشته‌اند. بالاترین P/ E این گروه را شرکت تولید محور خودرو به میزان 1107 مرتبه با برآورد سود 2 ریالی به خود اختصاص داده است. «خساپا» و «خودرو» نیز که بیشترین سهم از ارزش این گروه را در اختیار دارند، به ترتیب نسبت قیمت به درآمد 2/ 9 و 9/ 27 مرتبه را در اختیار دارند.

    خاکستری‌های بورس: ارزش گروه سیمان 5 هزار میلیارد تومان است و بیش از یک درصد از بازار را در اختیار گرفته است. سیمان دورود تنها شرکت حاضر در این گروه است که طی آخرین گزارش ارسالی خود روی سامانه کدال، زیان 7 ریالی برای هر سهم پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر 23 شرکت حاضر در گروه سیمان، آهک و گچ نسبت قیمت به درآمد بالای متوسط P/ E بازار در آذر ماه دارند. بیشترین میزان P/ E به میزان 348 واحد به شرکت سیمان ایلام اختصاص دارد. «سیلام» از ابتدای سال تاکنون زیانی معادل 37 درصد به سهامداران خود تحمیل کرده است.مواد و محصولات دارویی: دارویی‌ها با دارا بودن 28 نماد فعال، ارزش بازاری برابر 12 هزار میلیارد تومان (معادل 3 درصد) به‌خود اختصاص داده‌اند. لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با ارزشی حدود 6/ 1 هزار میلیارد تومان بیشترین میزان ارزش بازار را در گروه مواد و محصولات دارویی (14 درصد) به خود اختصاص داده است. در میان 28 شرکت حاضر در گروه مواد و محصولات دارویی هیچ شرکتی در آخرین گزارش خود زیان شناسایی نکرده‌ است و بیشترین میزان سود نیز به داروسازی اسوه تعلق دارد. 8 شرکت حاضر در این گروه نسبت قیمت به درآمد بالاتر از متوسط P/ E بازار داشته‌اند که بیشترین مقدار P/ E به میزان 253 واحد از آن شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس بوده است.

    برچسب ها