عصر خودرو

با برگزاری پنل تخصصی بررسی شد؛

مسیر توسعه معاملات اختیارمعامله در بازار سرمایه ایران

عصر بازار- پنل تخصصی «مسیر اختیارمعامله در ایران» با حضور عضو کمیته پژوهشی سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سابق اداره نظارت بازار سازمان بورس و اوراق بهادار،مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران و معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران،با محوریت بررسی دستاوردها، تجربیات و چالش‌های توسعه معاملات اختیارمعامله در بازار سرمایه ایران برگزار شد.

مسیر توسعه معاملات اختیارمعامله در بازار سرمایه ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در ابتدای این جلسه علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران به فعالیت‌های انجام شده مرکز مالی ایران در حوزه مشتقه اشاره کرد و گفت: پس از یک سال از راه‌اندازی قراردادهای اختیارمعامله در بازار سرمایه ایران حال زمان آن رسیده است تا عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. باور ما این است که با آموزش صحیح در این حوزه می‌توان در افزایش دانش و آگاهی بازار سرمایه ایران موثر واقع شد تا تمامی ذینفعان نیز از آن استفاده ببرند.

    در ادامه علیرضا ناصرپور مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اختصاصا به تشریح قراردادهای اختیارمعامله سکه طلا در بورس کالای ایران پرداخت. وی حجم معاملات انجام شده از تاریخ راه اندازی اختیار معامله در ایران (24آذرماه سال 1395) را 82 هزار و 520 قرارداد معادل 82520 سکه عنوان کرد.

    وی چالش های پیش روی ابزارهای اختیارمعامله در ایران را در نبود بازارگردان فعال، عدم مشارکت فعالانه شرکتهای نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط به مشتریان و محدودیت در اعمال قراردادهای اختیارمعامله خواند.

    پس از آن علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس تهران سخنان خود را با موضوع «قراردادهای اختیارمعامله در بورس اوراق بهادار تهران» آغاز کرد و با ارائه آمار معاملات مشتقات در سال 2015 و 2016، گستردگی مشتقات در بورس‌های مختلف جهان، تنوع ابزارهای مشتقه در بین بورس‌های جهان به نقش و اهمیت این ابزارها در بازارهای مالی پرداخت.

    وی با اشاره به صحبت های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هدف از راه‌اندازی قراردادهای اختیارمعامله را قبل از استفاده این ابزار، فرهنگ‌سازی آن خواند.

    علی فروش باستانی، سومین سخنران این پنل به بررسی چالشها و فرصتهای اوراق اختیارمعامله در ایران پرداخت و برخی از کاربردهای اختیارمعامله را پوشش ریسک، متنوع‌سازی سبد سرمایه، تولید درآمد، افزایش نقدشوندگی و عمق‌بخشی به بازار برشمرد.

    وی اذعان داشت: اختیارمعامله دارای پیچیدگی‌های بسیاری از جمله تاثیرپذیری بالای قیمت اختیار از تغییرات قیمت دارایی پایه‌ای، سخت و نابدیهی بودن فرایند قیمت‌گذاری عادلانه اختیار در شرایط واقعی بازار، لزوم داشتن دانش کافی در مورد این ابزار و حساسیت بالای سرمایه‌گذاری در اختیار به پارامتر زمان و ... است.

    مسلم پیمانی، آخرین سخنران این پنل بود که به نقشه راه اختیارمعامله در ایران و مرور آن در یکسال گذشته پرداخت و مشکلات و پیچیدگی‌های آن را در هر مقطع زمانی برشمرد.وی ابراز امیدواری کرد تا با افزایش نقدشوندگی کمی از محدودیت‌ها از جمله مشکلات فنی و زیرساختی آن حل شود.

    برچسب ها