عصر خودرو

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

نرخ تضمینی گندم بزودی اعلام می‌شود

عصر بازار- معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی از دستور معاون اول رئیس جمهور برای تعیین نرخ تضمینی گندم در اسرع وقت خبر داد و جزئیات اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه ۹۷ را تشریح کرد.

نرخ تضمینی گندم بزودی اعلام می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، عبدالمهدی بخشنده امروز در نشستی خبری با تشریح جزئیات اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه 97 گفت: بخش کشاورزی از 11 فصل لایحه بودجه سال آینده از جمله منابع طبیعی، کشاورزی، حمل و نقل، آب، محیط زیست سهم دارد.

    وی با بیان اینکه اعتبارات بخش تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور اعم از ملی و استانی در بودجه سال آینده حدود 60 هزار میلیارد تومان بدون احتساب درآمدهای اختصاصی پیش بینی شده است، از افزایش 15 درصدی این اعتبارات نسبت به قانون بودجه 96 خبر داد.

    معاون وزیر کشاورزی به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی ستاد وزارت کشاورزی و دستگاه های تابعه در قالب 10 فصل، 31 برنامه و 117 طرح معادل 2 هزار و 340 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به اعتبارات قانون بودجه 96 معادل 47 درصد کاهش را نشان می دهد.

    بخشنده ادامه داد: اعتبارات بخش تملک دارایی های سرمایه ای برای کل وزارت جهاد کشاورزی در پیوست شماره 1 لایحه بودجه و همچنین ردیف های متفرقه جمعا حدود 7 هزار و 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 پیشنهاد شده که نسبت به قانون بودجه 96 با فرض تصویب اختصاص 30 درصد از ردیف 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه برای «محیط زیست، آبخیزداری، پسماند» 18 درصد رشد را نشان می دهد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بخشی از اعتبار 7 هزار و 200 میلیارد تومانی بخش تملک دارایی های سرمایه ای وزارت جهاد کشاورزی، از ردیف منابع صندوق توسعه ملی تامین می شود که خوشبختانه حمایت بسیار خوبی است.

    اختصاص 1900 میلیارد تومان به توسعه سیستم آبیاری نوین در بودجه 97

    بخشنده با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی در قالب چهار ردیف جداگانه به بخش کشاورزی، منابع اختصاص می یابد، گفت: خوشبختانه با حمایت رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه، از محل صندوق توسعه ملی معادل ریالی 300 میلیون دلار (هزار و 50 میلیارد تومان) به توسعه سیستم های آبیاری نوین یا همان آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.

    وی افزود: در سال جاری تاکنون 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند که تا پایان سال این میزان به 250 هزار هکتار تعمیم داده خواهد شد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین از محل لایحه بودجه 97 نیز برای توسعه سیستم های آبیاری نوین 850 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با اعتبارات ردیف صندوق توسعه ملی در مجموع 1900 میلیارد تومان برای آبیاری نوین در نظر گرفته شده است که امیدواریم در سال آینده با این اعتبارات 200 هکتار از اراضی کشاورزی به این سیستم تجهیز شوند.

    بخشنده با بیان اینکه برای اتمام طرح شبکه آبیاری 46 هزار هکتاری دشت زابل در سیستان و بلوچستان 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی معادل 1225 میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده در طول پنج سال 10 میلیون هکتار معادل سالانه 2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهد که امیدواریم 30 درصد از ردیف 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه به این امر اختصاص یابد.

    اختصاص 100 میلیون دلار برای مبارزه با بیابان زایی و ریزگردهای خوزستان

    وی افزود: همچنین 100 میلیون دلار برای مبارزه با بیابان زایی مناطق مختلف کشور و ریزگردهای استان خوزستان در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده که معادل 350 میلیارد تومان است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه تکالیفی در مورد توسعه گیاهان دارویی، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه گلخانه ها و توسعه باغات در اراضی شیب دار در نظر گرفته شده، خوشبختانه در هر چهار مورد در لایحه بودجه 97 ردیف های جداگانه پیش بینی شده است.

    بخشنده گفت: در بخش کمک های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات کشور در قانون بودجه امسال 70 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده با رشد 28 درصدی به 96 میلیارد تومان رسیده است که در مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست کردیم اعتبارات این بخش افزایش یابد.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اعتبارات بخش تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی، بندهای انحرافی مستقل و اراضی شالیزاری در شمال، در لایحه بودجه 97، 46 درصد افزایش را نشان می دهد.

    وی گفت: بخش توسعه کشاورزی حفاظتی و کمک های فنی و اعتباری مربوط به افزایش تولید محصولات زراعی و گلخانه ای از 25 میلیارد تومان سال جاری در لایحه بودجه 97 به 80 میلیارد تومان معادل 220 درصد رسیده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد 36 درصدی اعتبارات مربوط به بخش خرید واکسن و واکسیناسیون دام در حوزه سازمان دامپزشکی کل کشور در لایحه بودجه 97 نسبت به قانون بودجه 96 خبر داد و گفت: این اعتبارات از66 میلیارد تومان سال جاری در لایحه بودجه سال آینده به 90 میلیارد تومان رسیده است که درخواست داریم اعتبارات این بخش در زمان تصویب لایحه در صحن علنی مجلس رشد داشته باشد.

    رشد 20 درصدی بودجه نهادها و عوامل تولید

    وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اعتبارات یارانه نهاده ها و عوامل تولید اشاره کرد و گفت: این اعتبارات برای کودشیمیایی، بذر، واکسن، نهال و سموم عمومی در نظر گرفته شده است که از 450 میلیارد تومان اعتبار سالجاری با 20 درصد افزایش به 540 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده رسیده است.

    اعتبار 125 میلیارد تومانی خرید تضمینی چای

    معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره اعتبارات مربوط به ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای گفت: امسال بودجه این بخش 100 میلیارد تومان بود که با رشد 25 درصدی برای سال آینده 125 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

    بخشنده با اشاره به اعتبارات ردیف مربوط به ضرر و زیان و یارانه سود خریدهای تضمینی گفت: بودجه این بخش در سالجاری نیز 100 میلیارد تومان بود که با رشد صد درصدی به 200 میلیارد تومان در بودجه سال آینده افزایش یافته است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی اعتبارات خرید تضمینی گندم به عنوان یارانه آرد در سال جاری را 8 هزار و 200 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان 6 هزار میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است که 3 هزار و 300 میلیارد تومان مستقیما از خزانه کل کشور، 2 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت و 700 میلیارد تومان نیز از محل اوراق خزانه اسلامی تخصیص یافته است.

    خرید 11400 میلیارد تومان گندم از کشاورزان در سال 96

    بخشنده با بیان اینکه در سال جاری11 هزار و 400 میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات این بخش از محل اعتبارات بودجه 96، 3 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و 2 هزار و 400 میلیارد تومان از طرف شرکت بازرگانی دولتی از محل فروش ماهیانه گندم تامین شده است.

    وی درباره ساز و کار خرید تضمینی گندم در سال 97 گفت: پیشنهاد ما به سازمان برنامه و بودجه این است که این ساز و کار برای سال آینده نیز همانند سال 96 باشد و تغییری در این بخش نخواهیم داشت.

    پیش بینی 5000 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در سال 97/پرداخت وجوه گندمکاران با اخزا (اوراق خزانه اسلامی)

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بودجه سال آینده 5 هزار میلیارد تومان در ردیف های مختلف برای خرید تضمینی گندم پیش بینی شده که 3 هزار و 300 میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و هزار و 700 میلیارد تومان از ردیف های عمومی پیش بینی شده است.

    بخشنده افزود: در بند (هـ) تبصره 5 لایحه بودجه 97 دولت فروش 9 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی را پیش بینی کرده که صراحتا مجوز لازم دریافت شده تا بخشی از این بودجه برای خرید تضمینی و همچنین قیمت تضمینی تامین شود.

    وی درباره خودکفایی گندم در سال آینده و عدم نیاز به واردات نیز گفت: پیش بینی ما این است که در سال آینده گندم وارد کشور نکنیم و در این بخش خودکفا باشیم.

    افزایش قیمت حامل های انرژی، قیمت محصولات کشاورزی را افزایش می دهد

    بخشنده همچنین درباره تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی در بخش کشاورزی گفت: طبق لایحه ارائه شده از سوی دولت، قیمت گازوئیل از 300 تومان به 400 تومان و قیمت بنزین از هزار تومان به 1500 تومان در لایحه بودجه سال آینده افزایش می یابد اما دولت پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت سایر حامل های انرژی مانند آب، برق و گاز ارائه نداده است.

    وی گفت: از کل گاز مصرفی کشور 9.5 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که عمدتا برای چاه های آب، ماشین آلات و ادوات کشاورزی است و در صورت افزایش 100 تومانی قیمت گازوئیل، هزینه تولید در بخش کشاورزی افزایش می یابد. همچنین اثر مستقیم این افزایش در بخش حمل و نقل می تواند به بخش کشاورزی نیز تحمیل شود.

    دستور جهانگیری برای اعلام نرخ خرید تضمینی در اسرع وقت

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: روز گذشته در جلسه شورای اقتصاد مقرر شد با توجه به تاخیر حدود چهار ماهه در اعلام این نرخ از سوی آقای جهانگیری به آقای نوبخت دستور داده شد تا در اسرع وقت نسبت به تعیین نرخ تضمینی گندم اقدام شود؛ پیش بینی ما این است که این نرخ متناسب با نرخ تورم حدود 8 تا 9 درصد افزایش یابد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره اعتبارات جاری این وزارتخانه برای سال آینده گفت: اعتبارات هزینه ای ملی وزارت جهاد و دستگاه های تابعه در لایحه بودجه سال 97 به میزان هزار و 470 میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به بودجه 96 از رشد14.5 درصدی برخوردار است.

    برچسب ها