عصر خودرو

خیز سه غول نفتی برای توسعه میدان چشمه‌خوش

عصر بازار- سه شرکت گازپروم نفت OMV و پتروناس طرح‌های پیشنهادی خود را برای توسعه میدان چشمه‌خوش ارائه کرده و این طرح‌ها در جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت‌ ملی نفت مورد بررسی قرار گرفت.

خیز سه غول نفتی برای توسعه میدان چشمه‌خوش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آخرین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت به بررسی الگوهای توسعه‌ای میدان چشمه‌خوش که از سوی شرکت‌های گازپروم نفت OMV و پتروناس ارائه شده اختصاص یافت که براساس بررسی‌های صورت گرفته هدف برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های گازپروم نفت و OMV حفظ سقف تولید در این میدان و هدف شرکت پتروناس ضمن حفظ سقف تولید امکان افزایش تولید از میدان چشمه‌خوش است.

    میدان چشمه‌خوش دارای دو مخزن در سازند آسماری و بنگستان است. مخزن آسماری این میدان متشکل از لایه‌های ماسه‌سنگی با خواص مخزنی مطلوب است و سازند بنگستان ضخامتی بالغ بر 700 متر دارد.

    براساس این گزارش، هم‌اکنون از مخزن آسماری میدان چشمه‌خوش نفت برداشت می‌شود و طبق برنامه اولیه در مورد سازند بنگستان تولید تا سقف 20 هزار بشکه در روز است. پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای برنامه‌های پیشنهادی ضریب بازیافتی بین 27 تا 35 درصد در مخزن آسماری و شش تا هشت درصد در مخزن بنگستان صورت بگیرد.

    در اوایل شهریورماه سال جاری امیرحسین زمانی‌نیا - معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت - از ارائه‌ نتایج مطالعات شرکت گازپروم نفت برای میدان چشمه‌خوش خبر داده بود.

    به گفته وی، گازپروم نفت برای میدان چشمه‌خوش با شرکت نفت مناطق مرکزی تفاهم‌نامه امضاء کرده بود. همچنین نتیجه مطالعات OMV اتریش در مورد توسعه میدان چشمه‌خوش در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری ارائه شده بود.

    براساس این گزارش میدان نفتی چشمه‌خوش در منطقه دشت عباس استان ایلام در فاصله 52 کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و 70 کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک واقع شده است. بهره‌برداری از این میدان سال 1354 آغاز شد و شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای مطالعه این میدان با شرکت‌های گازپروم نفت، پتروناس، OMV و ایدرو تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده است.

    برچسب ها