عصر خودرو

برق پاک جان می‌گیرد؟

عصر بازار- چهار سال است که توسعه تجدیدپذیرها با توجه به پتانسیل های کشور توسعه یافته، به طوری که سرمایه گذاران متعددی از کشورهای مختلف برای همین امر به ایران آمدند، اما به دلیل نبود تضامین پرداخت نه سرمایه‌گذاران داخلی و نه سرمایه‌گذاران خارجی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری نداشتند به همین دلیل وزیر نیرو برنامه هایی را برای بهبود وضعیت موجود در نظر گرفته است.

برق پاک جان می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی تا سال 2040 بیش از 40 درصد برق دنیا از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، همچنین براساس برآوردهای این سازمان تا سال 2030 بخش اعظمی از کشورهای اروپایی بیش از 50 درصد برق خود را از انرژی‌های نو تأمین می‌کنند و حتی در بخشی از این کشورها، سهم انرژی‌های نو از کل انرژی به بیش از 70 درصد و حتی در بخشی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی به 100 درصد می‌رسد.

    در همین راستا ایران گام‌های جدی تر و مؤثر خود برای توسعه این انرژی‌ها را از چهارسال پیش آغاز کرده، به گونه ای که هم اکنون میزان نصب شده انرژی‌های نو در کشور به بیش از 600 مگاوات رسیده و این در حالی است که تا پیش از سال 92، این میزان کمتر از 100 مگاوات بود.همچنین براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار است ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به حدود 5000 مگاوات برسد که این امر نشان می دهدایران عزم خود برای توسعه این انرژی‌ها را در کشور جزم کرده است.از جمله برنامه‌هایی که ایران برای توسعه این انرژی‌ها و جذب سرمایه گذاری در این بخش در نظر گرفته می‌توان به خرید تضمینی 20 ساله برق از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران این انرژی‌ها، توسط دولت اشاره کرد.

    از جمله موارد دیگر می‌توان به ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق در سال 1394 اشاره کرد که براساس آن روی قبض‌های برق مشترکان ماهانه حدود 60 ریال برای توسعه این انرژی‌ها در کشور عوارض بسته شده است. در همین راستا وزیر نیرو یکی از دغدغه های وزارتخانه را بحث تجدیدپذیر ها اعلام کرده و معتقد استت که باید خرید برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تضمین شود چراکه این مساله مشوق اصلی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد بود. بازپرداخت این تضمین جزو دغدغه‌های وزارت نیرو است و در لایحه بودجه 1397 رقمی در حدود 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    البته این در شرایطی است که به گفته سید محمد صادق زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در سال گذشته از میزان 1100 میلیارد تومان عوارض اخذ شده برای توسعه انرژی‌های نو، تنها 36 میلیارد تومان اختصاص یافت که این امر باعث انباشت بدهی‌ها در این حوزه و بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در این بخش شده است.

    به طور کلی وزارت نیرو مکلف شده که طبق برنامه ششم توسعه 5000 مگاوات برق را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کند و براساس قانون مجلس شورای اسلامی منابع مالی برای احداث این نیروگاه‌ها نیز مشخص شده به طوری که مجلس مقرر کرده تا مبلغی برای عوارض برق به منظور توسعه برق روستایی و توسعه تجدیدپذیرها دریافت شود که میزان مبلغ پیش بینی شده 1100 میلیارد تومان است که بیش از 500 میلیارد تومان آن از مردم دریافت شده است.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر مجلس با پیشنهاد دولت موافقتت کند و تمام مبلغ نیزبه همین امر اختصاص یابد قطعا می توانیم شاهد تاثیرات و اتفاقات شگفتی در صنعت برق کشور باشیم لذا نظر به امکانات بالای کشور در حوزه تجدید پذیر ها انتظار می رود مجلس به این مهم نگاه ویژه ای داشته باشد.

    برچسب ها