عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد

وابستگی ۴۰ درصدی بودجه ۹۷ به نفت

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه حذف ۳۵ میلیون نفر از دریافت یارانه‌، افزایش قیمت بنزین و مالیات از نکات منفی بودجه است، گفت: وابستگی دولت به نفت به ۴۰ درصد می رسد و طبق توافق با دولت قرار بود، هزینه های جاری کاهش یابد که اینطور نشد.

وابستگی ۴۰ درصدی بودجه ۹۷ به نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مهرداد بائوج لاهوتی ، در خصوص معایب و مزایای بودجه 97، گفت: بودجه 97 دارای معایب و مزایایی است که اگر به معایب بودجه‌ بخواهیم اشاره کنیم می‌توان به رشد هزینه‌های جاری آن ایراد گرفت که به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده است،در حالیکه طبق توافقی که با دولت صورت گرفته قرار بود هزینه‌های جاری کاهش یابد که از 252 هزار میلیارد تومان پارسال به 276 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

    وی افزود: در بودجه سال 97 وابستگی به نفت پارسال 32 درصد بود اما امسال این عدد به 36 درصد رسیده است که البته اگر با دقت بررسی کنیم این عدد بیشتر از این است. چرا که دولت پیشنهاد کرده است که از محل صندوق توسعه ملی 32 درصد را واریز نکند و 20 درصد واریز کند و اگر این گونه لحاظ کنیم به 40 درصد می رسد.

    لاهوتی ادامه داد: در بودجه 97 بودجه عمرانی کاهش یافته است، سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان بوده است و امسال به 60 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

    وی گفت: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اعتقاد ما این است که یارانه‌ دهک‌های ثروتمند جامعه باید حذف شود، مجلس در سال 95 اعلام کرد که با این فرمول نمی‌توان یارانه ثروتمندان را حذف کرد هر چند مجلس اعلام کرده بود که با این فرمول 10 تا 12 میلیون نفر حذف می‌شوند، اما به یکباره دولت در بودجه سال 97 اعلام کرد قصد حذف 35 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را دارد که حتی در این اقدام کارمندان دیده نشده‌اند.

    لاهوتی خاطرنشان کرد: در این اقدام از جمعیت 76 میلیونی یارانه‌بگیر به یکباره به عدد 42 میلیون یارانه‌بگیر خواهیم رسید که عدد سنگینی است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت در کنار این اقدام قصد دارد قیمت بنزین را نیز افزایش دهد پس سه اتفاق در حال رخ دادن است که یکی از آنها حذف 35 میلیون نفر از دریافت یارانه‌ است و دوم گران شدن قیمت بنزین است. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بنزین در کشور نباید چندان افزایش قیمت داشته باشد چرا که آثار روانی بالایی در جامعه دارد و در همه لایه‌ها تأثیر می‌گذارد.

    وی افزود: اقدام سوم دولت‌ هم افزایش مالیات است که این عدد حدود 20 هزار میلیارد تومان برای دولت بیشتر از پارسال درآمد خواهد داشت.این در حالی است که بیش از 90هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت در سال جاری است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر بخش مالیات را در بودجه 97 تحلیل کنیم متوجه می‌شویم که دولت اعلام کرده قصد شفاف‌سازی دارد اما واقعیت این است که شفاف‌سازی نیست بلکه مالیات بر عملکرد آنچه که وصول می‌شود همین است و بیشتر از این نیست، اما آنچه که افزایش می‌یابد مالیات بر ارزش افزوده است.

    وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود بنابراین تمام فشار بر دوش مردم است.

    لاهوتی خاطرنشان کرد: اما بودجه 97 نکات مثبتی هم دارد که دولت در لایحه بودجه 97 یک بسته اقتصادی ترسیم کرده است که تاکنون این بسته را که برای اشتغال و تولید است نداشتیم.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد اگر قیمت بنزین گران شود 450 هزار نفر بیکار خواهند شد، گفت: اعتقاد ما این است که دولت قیمت بنزین را افزایش ندهد و از رقم 17 هزار و 400 میلیارد تومان که از محل افزایش قیمت بنزین کسب خواهد کرد چشم‌پوشی کند و از سایر محل‌ها مثل صندوق توسعه ملی این رقم را پوشش دهد.

    *احتمالا در لایه‌های بالا رایزنی‌هایی شود عدد 1500 تومان بنزین را تا حدودی تعدیل کنند

    لاهوتی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس به قیمت بنزین برای 1500 تومان رأی مثبت خواهد داد گفت: در فضای مجازی فضای مثبتی برای این رقم نیست اما چون عزم دولت را جدی می‌بینم احتمال می‌دهم که در لایه‌های بالا رایزنی‌هایی شود و این عدد را تا حدودی تعدیل کنند.

    * قیمت بنزین و سوخت در ایران ارزان است

    وی افزود: به هر حال قیمت بنزین و سوخت در ایران ارزان است اما اگر از زاویه دیگری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم آثار مثبت دیگری برای کشور خواهد داشت و آن هم کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را منجر خواهد شد.

    *مجلس پارسال اجازه افزایش قیمت بنزین را داده بود اما چرا دولت این کار را نکرد؟

    لاهوتی افزود: اما آیا شرایط و بستر این موضوع در کشور فراهم است؟ به هر حال انتقادی که به دولت وارد است این است که ما نمی‌گوییم بنزین گران نشود بلکه مجلس به دولت اعلام می‌کند که به دولت اجازه افزایش قیمت بنزین را در قانون داده بودیم و مجلس گفته بود که بنزین را به 95 درصد فوب خلیج‌فارس برساند اما الان قیمت فوب خلیج‌فارس حدود 2000 تومان است.

    لاهوتی اظهار داشت: سؤال ما این است که مجلس که قبلاً به دولت اجازه داده بود که قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج‌فارس برساند چرا نکرده است؟

    وی افزود: اگر سالیانه قیمت بنزین را 10 درصد گران می‌کردید، فشاری هم به مردم وارد نمی‌شد و جو روانی منفی نیز برای آن به وجود نمی آمد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در پاسخ به این سؤال که به هر حال دولت در بودجه گفته است 18 هزار میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت حامل‌های انرژی کسب و آن را برای ایجاد اشتغال هزینه خواهد کرد، آیا بهتر نیست این ارقام را برای اشتغال‌های کنونی که در حال از بین رفتن است هزینه کند، گفت: ایجاد اشتغال حفظ همین اشتغال کنونی است و اولویت اول کشور حفظ کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کنونی است که متأسفانه برخی در حال از بین رفتن است.

    وی افزود: اما به هر حال روش حفظ این فرصت‌های شغلی حفظ سرمایه در گردش و روش ایجاد اشتغال متفاوت و دادن تسهیلات ارزان قیمت است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: نکته مثبت بودجه 97 برای اتمام پروژه‌های عمرانی این است که دولت متوجه شده است که با این ارقام و بودجه دولتی نمی‌توان این پروژه‌ها را به اتمام رساند بنابراین بهترین کار روشی بوده که آن را طراحی کرده است تا با استفاده از توان بانک‌ها و بخش خصوصی پروژه‌ها را مدیریت کند،بنابراین این روش هم می‌تواند مفید باشد.

    برچسب ها