عصر خودرو

شاخص تا ۷۱ هزار واحد می‌رسد

پایان موج چهارم نزولی اصلی شاخص

عصر بازار : یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر شاخص بتواند فردا مرز ۶۷ هزار واحد را بشکند و چند روز بالای آن تثبیت شود، می‌توان مژده اتمام روند نزولی (موج چهارم نزولی اصلی) و ورود به موج پنجم صعودی را داد که در این مرحله شاخص تا نیمه کانال ۷۱ هزار رشد می‌کند.

پایان موج چهارم نزولی اصلی شاخص
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، امیر‌ محمد‌ خدیوی، مدیر‌ معاملات کارگزاری‌تدبیرگر‌ سرمایه گفت: در حال حاضر بورس اوراق بهادار روند متعادل و رو به رشدی را در پیش گرفته‌است. در واقع نه آن قدرهیجان‌زده ‌است که افراد نتوانند به آن برسند و نه مانند ماه‌های گذشته در مقابل خبرهای خوب، بی‌تفاوت است.

    او افزود:‌ تنها مشکل فعلی که در چند روز گذشته گاهی مشاهده می‌شد، عرضه‌های بی‌برنامه حقوقی‌ها بود که با نظارت سازمان این مشکل هم حل شده است و اکنون اکثر عرضه‌ها هدفمند ودر راستای کمک به روان سازی بازار است. البته برای بررسی و پیش‌بینی آینده بازار بعد از حصول توافق به چندین نکته باید دقت کرد. از جمله وجود رکود فراگیر در اقتصاد جهانی که به تبع شامل حال کشور ما نیز خواهد بود. روند نزولی قیمت فلزات و سنگ آهن و مهمتر از همه کاهش 50 درصدی قیمت نفت در  9 ماه گذشته، همگی موید اوضاع نابه‌سامان اقتصاد جهانی هستند.

    خدیوی خاطرنشان‌کرد: اژدهای غران چین و ببرهای هندی و اقتصادهای نوظهور که زمانی موتور محرک جا‌به‌جایی پول و ثروت در دنیا بودند، همگی به خواب رفته‌اند، اروپای قدرتمند درگیر مشکلات و معضلات بدهی‌های افسار گسیخته یونان و اسپانیا و پرتغال است و این روزها منطقه یورو بدترین ایام خود را سپری می‌کند، تنها کور سوی امید اقتصاد جهانی آمریکا است که با تدابیر بانک مرکزی خود و اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی بسیار متبحرانه بعد از حدود چهار سال از رکود خارج شده و این روزها چشم و چراغ اقتصاد جهانی است.

    او همچنین گفت: گره زدن تمام و کمال آینده بازار به مذاکرات، چندان درست نیست، هرچند مذاکرات شرط لازم برای شروع پرقدرت روند صعودی بازار است، اما شرط کافی برای ادامه این روند خروج اقصاد ایران از رکودی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کند و این قضیه مستلزم گذر زمان است.

    خدیوی اظهار‌کرد: اثر توافق بر بازار از دو مرحله عبور می‌کند، در مرحله اول که به آن مرحله هیجانی یا تاثیر ظاهری می‌گویند، شاهد حرکت صعودی دسته جمعی سهام خواهیم بود که به طبع سهام بانکی و خودرویی که بیشترین تاثیر منفی از تحریم‌ها را در سال‌های گذشته دیده‌اند، با رشد بیشتری همراه خواهند‌بود. در مرحله دوم که به مرحله تاثیر بطنی و پایدار معروف است، سرمایه‌گذاران بدون تاثیر نتایج توافق، با صورت های مالی سهام مورد نظر خود مواجه می‌شوند. پر واضح است برای کشوری که یک دهه درگیر سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بوده‌است، چند ماه زمان بسیار کوتاهی برای ترمیم شرایط اقتصاد آن و بهبود اوضاع شرکت‌های بورسی خواهد بود.

    این کارشناس بازار سهام گفت: برای مثال درست است که با برداشتن تحریم‌های بانکی، درآمد عملیاتی بانک‌ها از جانب باز کردن اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه‌ها و حواله‌های ارزی رشد چشمگیری خواهند داشت، اما در واقع در سال‌های اخیر تورم فزاینده مطالبات مشکوک الوصول و بدهی‌های گسترده دولت به بانک‌ها و به تبع آن، منفی شدن حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزی، مشکلاتی است که شاید یک سال تا 1.5 سال زمان نیاز مورد نیاز باشد که شرایط بانک‌ها مطلوب شود.

    او افزود: البته با توجه به سیاست‌های جدید دولت برای خروج بانک‌ها از بحران و اتخاذ سیاست‌های پولی در راستای  تقسیم نکردن سودهای غیر عملیاتی و به جای آن انجام افزایش سرمایه از این محل برای کمک به رفع رکود اقتصادی ایجاد شده در این مدت، در مورد سهام خودرویی برگشت شرکای خارجی خودروسازان و بر طرف شدن مشکلات تامین قطعات و همچنین کاهش هزینه‌های واردات اخبار خوش این گروه است، اما هجوم خودروهای چینی و استقبال خوب بازار از این مهمانان ناخوانده و رکود موجود در جامعه قطع یقین تاثیر منفی در میزان فروش محصولات ایران خودرو و سایپا خواهد داشت و مسلما مدتی طول می‌کشد که با برنامه‌ریزی‌های بازاریابی بتوانند سهم بازار گذشته خود را در بازار داخلی و خارجی کسب کنند.

    مدیر‌ معاملات کارگزاری تدبیرگر‌ سرمایه همچنین در مورد سایر گروه‌های سهام گفت: صنایعی مثل لیزینگی‌ها از جمله شرکت‌هایی هستند که فارغ از هیجانات اولیه، رشدی ممتد و فراگیر خواهند‌ داشت. باید دقت شود که یکی از کلیدهای خروج از رکود، صنعت لیزینگ است چه در زمینه لیزینگ خودرو و چه در زمینه مسکن که در انتهای سال گذشته دولت مصوبات راهگشایی در مورد لیز کردن مسکن در مجلس تصویب کرد.

    به گفته خدیوی، از دیگر گروه‌های جذاب روزهای بعد از توافق دارویی‌ها هستند که از سرگیری ارتباط مجدد و بی‌دغدغه با شرکای تجاری قدیمی و انتقال تکنولوژی های جدید و کاهش هزینه‌های تجارت، می‌تواند رشد قابل توجهی برای این گروه داشته باشند. همچنین گروه آی تی نیز از جمله گروه‌هایی است که با ایجاد رونق اقتصادی که سوغات توافق است، می‌تواند از صنایعی باشد که در مرحله بطنی رشد خوبی خواهد‌ داشت.

    این کارشناس بازار سهام اظهار‌ کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن دقت شود، کاهش سود بانکی است که از دو منظر برای فعالان بازار سرمایه قابل اهمیت است. اولا با کاهش سود بانکی بازار رقیب بازار سرمایه یعنی بانک‌ها در جذب نقدینگی ضعیف شده و به تبع آن بورس قوی‌تر می‌شود و همچنین بازده مورد انتظار جامعه کاهش یافته و بازار در اصطلاح P/E می‌گیرد و باعث رشد قیمت سهام می‌شود. ثانیا این سیاست پولی کلید دیگری برای باز‌کردن قفل رکود است. سیاست‌های مالی انبساطی مانند کاهش سود بانکی و پیروی آن کاهش هزینه تسهیلات باعث رشد و نمو اقتصادی و ترغیب صنعتگران و سرمایه‌گذاران به تامین مالی و احداث کارخانه‌ها و شروع طرح‌های عمرانی می‌شود، در نتیجه این اقدامات شاهد بستن قراردادهای جدید با شرکت‌های تجهیزاتی و رشد درآمد این شرکت‌ها خواهیم‌بود.

    خدیوی افزود: امیدهایی برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه و جذب نقدینگی‌های بین المللی وجود دارد که با توجه به کوچک بودن بازار سرمایه ایران و نبود زیرساخت‌های قانونی چه از لحاظ کلان و چه در خود سازمان بورس بعید است تا چندین سال آینده چنین اتفاقی در سطح مورد انتظار رخ دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر قیمت نفت در  سال گذشته اینچنین افت نمی کرد، امروز شاهد این رکود سهمگین با چاشنی کسری بودجه و سیاست‌های انقباضی (افزایش مالیات و افزایش چتر مالیات) برای رفع این کسری نبودیم و آینده بازار تنها در گروی توافق بود.

    مدیرمعاملات کارگزاری تدبیرگر سرمایه گفت: در حال حاضر شاخص در محل حساسی قرار گرفته‌ است و اگر بتواند در روز شنبه مرز 67 هزار واحد را که سقف کانال نزولی بلند مدت شاخص و همچنین حرکت تعادلی 255 روزه شاخص است را با قدرت بشکند و چند روز بالای آن تثبیت شود، می‌توان مژده اتمام روند نزولی (موج چهارم نزولی اصلی) و ورود به موج پنجم صعودی را داد که در این مرحله شاخص به راحتی تا نیمه کانال 71 هزار رشد خواهد کرد. البته باید به خاصیت موج پنجم الیوت که حرکت همراه با اصلاح در معاملات است  هم توجه کرد.

    برچسب ها