عصر خودرو

مخاطرات سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین

عصر بازار- این احتمال وجود دارد که در آینده قیمت بیت کوین سقوط کند و کسانی که سرمایه خود را تبدیل به این ارز دیجیتالی کرده اند به شدت متضرر شوند.

مخاطرات سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، با جهش قیمت ارزهای دیجیتالی در سال 2017 و رشد حدود 1900 درصدی بیت­ کوین در این سال، توجه همگان به این ارزها جلب شد. علاوه­ بر رسانه ­ها و تحلیل‌گران اقتصادی، مردم نیز پیگیر اخبار این ارزها شدند و کم کم به تعداد افرادی که به سودای کسب سود بالا به سرمایه‌گذاری در این ارزها می پرداختند افزوده شد. در کشور ما نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر، برخی از مردم به سراغ خرید این ارزهای نوظهور رفتند.

    هر چه قیمت ارزهای دیجیتالی بالاتر می ­رود، افراد بیشتری علاقمند به سرمایه‌گذاری در آنها می ­شوند. سود بیش از هزار درصد در زمان کمتر از یک سال چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و آن را نادیده گرفت. لذا می‌توان به مردم حق داد که سرمایه­ های خود را به سمت این بازار ببرند. این در حالی است که برخی از کارشناسان داخلی و خارجی و نیز مقامات بانک مرکزی پیرامون سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی هشدار داده ­اند و مردم را از ورود به این بازار بر حذر داشته ­اند.

    سوالی که در اینجا پیش می ­آید آن است که چرا علی رغم سود سرشار این بازار و نیز روند صعودی آن مقامات بانک مرکزی و برخی کارشناسان، مردم را از ورود به بازار ارزهای دیجیتالی منع می‌کنند؟ شاید اگر دلیل این هشدارها مشخص شود، مردم به راحتی قانع شوند و به این هشدارها توجه کنند.

    به نظر می‌رسد یکی از مهم­ترین دلایل این کارشناسان و مقامات این است که آینده ارزهای دیجیتالی به شدت مبهم و غبارآلود است. علیرغم روند صعودی یک سال اخیر و نیز پیش­ بینی ­های مثبت پیرامون آینده ارزهای دیجیتالی، بسیاری از کارشناسان و سرمایه گذاران به آینده این ارزها بدبین هستند. به طوری که بسیاری از اقتصاددانان مطرح و سرمایه گذاران بزرگ اعتقاد دارند که رشد قیمت بیت­ کوین حبابی است و دیر یا زود این حباب خواهد ترکید.

    اخیرا نیز نشریه معتبر وال استریت ژورنال در یک نظرسنجی، نظر تعدادی اقصاددان را پیرامون قیمت بیت­ کوین جویا شد. نتیجه به دست آمده همه را شگفت ­زده کرد؛ به طوری که حدود 96 درصد اقتصاددانان معتقد بودند قیمت بیت کوین حبابی است.

    بنابراین این احتمال وجود دارد که در آینده قیمت بیت کوین سقوط کند و کسانی که سرمایه خود را تبدیل به این ارز دیجیتالی کرده ­اند به شدت متضرر شوند. احتمالی که چندان هم غیرمعقول و غیرمنطقی نیست. البته حتی اگر این احتمال حدود پنجاه درصد هم باشد باید مورد توجه قرار گیرد و به راحتی سرمایه مردم وارد بازاری با این ریسک نشود.

    دومین دلیل این است که هنوز درباره این ارزها در کشور قانونی وجود ندارد و بانک مرکزی قرار است در آینده نزدیک ضوابط مرتبط با آن را اعلام کند. از آنجا که برخی از کشورها همچون چین این ارزها را ممنوع کرده ­اند، ممکن است در کشور ما نیز استفاده از ارزهای دیجیتالی و مبادله آنها ممنوع شود. در چنین حالتی قطعا محدودیت ­هایی برای دارندگان این ارزها ایجاد می­ شود و ممکن است در تبدیل این دارایی به ریال دچار مشکلاتی شوند.

    دلیل سوم هشدار مسئولین و کارشناسان می‌تواند این باشد که ارزهای دیجیتالی این توانایی را دارند که هر اقتصادی را دچار مشکل و اخلال کنند. از آنجا که ارزهای دیجیتالی قدرت دولت در نظارت و کنترل بازارها را کاهش می‌دهند و قابل کنترل و نظارت نیستند، می ­توانند در کارکردهای اقتصاد اخلال ایجاد کنند. این اخلال در اقتصادهایی همچون اقتصاد ایران که با مشکلاتی نیز مواجه است، می‌تواند شدیدتر باشد. از همین روست که برخی معتقدند همان اتفاقی که درباره موسسات مالی غیرمجاز افتاد و آثار سوئی بر نظام مالی کشور داشت، می­ تواند به نوع دیگری در بازار ارزهای دیجیتالی رخ دهد و مشکلات جدیدی را برای اقتصاد ایران ایجاد کند.

    بنابراین مردم بدون دانش و آگاهی کافی نباید وارد بازار بیت‌کوین شوند و باید به هشدارهای مسئولین توجه کنند. ورود هیجانی به بازار ارزهای دیجیتالی می ­تواند سرمایه یک عمر تلاش آنها را در معرض خطر قرار دهد و مشکلاتی را نیز برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

    برچسب ها