عصر خودرو

نبود قوانین پایدار در اقتصاد مانعی برای جهانی شدن بازار سرمایه

عصر بازار: کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم ثبات پایداری قوانین و نبود شفافیت اطلاعات و رانت‌های دولتی موانعی برای روندجهانی به بازار سرمایه است.

نبود قوانین پایدار در اقتصاد مانعی برای جهانی شدن بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد حسین عابدی نژاد کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص مزیت اتصال بازار سرمایه به بازارهای جهانی گفت: جهانی شدن بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است زیرا در این صورت شرکت‌ها با سهولت بیشتری تأمین مالی  از کانال‌های خارجی داشته باشند.

    وی در ادامه تصریح کرد: در صورت تحقق این امر شرکت‌ها به جای گرفتن وام‌های گران‌قیمت داخلی از تأمین مالی خارجی استفاده می‌کنند و از این طریق پاسخ گوی افزایش سرمایه خود می‌شوند در واقع تأمین مالی ارزان قیمت برای شرکت‌ها فراهم می‌شود.

    کارشناس سرمایه اظهار کرد: زمانی جهانی شدن بازار سرمایه محقق می‌شود که قوانین داخلی ما نیز جهانی شود به طور مثال نرخ ارز برای محصولات پتروشیمی نرخ ارز مبادله‌ای است و فروشان به قیمت جهانی صورت می‌گیرد؛ بر این اساس تحقق امر جهانی شدن بازار باید با برداشته شدن این مانع صورت پذیرد.
      
    عابدی نژاد گفت: یکی دیگر از راه‌های تحقق این امر برداشته شدن رانت‌های دولتی برای شرکت‌های خودرو ساز و شرکت‌های پتروشیمی است.
     
    وی گفت: زمانی سرمایه گذار خارجی می‌تواند وارد بازار شود که دست دولت از تعیین نرخ ارز کوتاه شود یا دولت تضمین بلند مدتی به شرکت‌های پتروشیمی بدهد که تا چند سال آینده ارز را با نرخ جهانی در اختیار آنها قرار دهند تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

    کارشناس سرمایه در خصوص تعرفه‌های گمرکی خاطر نشان کرد: تعرفه گمرکی در همه کشورها وجود دارد ولی ثبات و پایداری تعرفه بسیار حائز اهمیت است.

    وی یاد آور شد: عدم ثبات و پایداری قوانین و عدم شفافیت اطلاعات و نیز رانت‌های دولتی موانعی هستند که روند جهانی شدن بازار سرمایه را محدود می‌کند.

    عابدی نژاد د رخصوص ریسک‌های سیاسی گفت: یکی دیگر از موانع در عدم تحقق این امر ریسک‌های سیاسی است که در کشور وجود دارد که کشو رما از عدم ثبات سیاسی طی سال‌های گذشته برخوردار است.

    وی در پایان گفت: باید تضمینی در زمینه کاهش ریسک‌های سیاسی وجود داشته باشد که سرمایه گذار خارجی بتواند با آسودگی خاطر سرمایه گذاری کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها