عصر خودرو

مدیر عامل تأمین سرمایه تمدن:

حبابی در بازار نیست

عصر بازار- رشد بازار طبیعی و بر پایه عوامل بنیادی است و نمی توان ادعایی مبنی بر حبابی بودن بازار و افزایش قیمت غیر عادی در شرایط فعلی کرد.

حبابی در بازار نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    ب گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمودرضا خواجه نصیری مدیر عامل تأمین سرمایه تمدن اظهار کرد:  P/E بازار بالا رفته  اما این افزایش متناسب با کاهش نرخ سود بانکی است و مازاد بر آن نیست؛ البته عوامل دیگری چون انضباط مالی بانکها، افزایش قیمت های جهانی و قیمت ارز در رشد بازار تأثیر چشم گیری داشتند.

    وی با بیان اینکه بازار ،شرایط موجود را به فال نیک گرفته است، اظهار داشت: عمده سهم هایی که در این دوره مورد معامله قرار گرفتند، سهم های بنیادی است و به عبارتی بازار یک دست رشد نکرده بلکه در صنایع پرپتانسیل این رشدها محقق شده است.

    این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: شیوه داد و ستدها در این مدت نشانگر این است که نقدینگی موجود در بازار کاملاً هوشمند است و ورود آن هیجانی نیست.

    خواجه نصیری با بیان اینکه جریان نقدینگی به بازار سرمایه مثبت است، اظهار داشت: اکثر سهم هایی که از ابتدای سال رشد کردند، تعدیل های مثبتی در سودهای خود داشتند و همین موضوع نشان می دهد که تحلیل ها درخصوص شرایط صنایع و نمادها از واقعیت بازار دور نبوده و همزمان با رشد قیمت، سودشان نیز بالا رفته است.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگرانی در خصوص افزایش قیمت ها و شاخص وجود ندارد، گفت: البته با وجود اینکه رشد بازار در پی عوامل بنیادی رقم خورده است، عرضه های اولیه می تواند کمی از هیجانات را کم و فضای بازار را به سمت تعادل هدایت کند.

    وی در ادامه به رشد 20 درصدی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: از این رشد، نمی توان به عنوان یک رشد بالا یاد کرد چون تمرکز شاخص کل روی شرکت های بزرگ است و به عبارتی همه جانبه نیست. بنابراین آنچه ما در آینده بازار باید ببینیم تداوم این رشد است که اصلی ترین عامل این رشد تداوم انضباط مالی در نظام پولی بانکهاست.

    خواجه نصیری بیان کرد: با توجه به اینکه اراده دولت، ممانعت از رشد بازارهای سفته بازانه و همچنین جلوگیری از افزایش نرخ ارز است، خاستگاه اصلی منابع آزاد شده بانک ها، بازار سرمایه خواهد بود. بنابراین روند فعلی نگران کننده نیست.

    مدیر عامل تأمین سرمایه تمدن درباره عوامل مؤثر بر تدوام روند فعلی بازار گفت: یکی از کارهایی که می تواند به تدوام شرایط فعلی کمک کند، مقررات زدایی در سازو کار عملیاتی بازار است؛ یعنی محدودیت هایی مثل دامنه نوسان، حجم مبنا یا توقف بازگشایی ها به حداقل برسد که روند بازار و نقدشوندگی را افزایش دهد.

    وی به جایگاه سازمان بورس در این روند پرداخت و گفت: مسیری که سازمان بورس در جهت افزایش شفافیت و نظارت در کنار محدودیت زدایی ها در پیش گرفته، گام مؤثری در ادامه این روند است. به عبارتی با تسهیل در ریز ساختارها، حبس نقدینگی به واسطه کاهش دوره توقف نمادها از بین می رود و افزایش سرعت جریان اطلاعات کمک خواهد کرد که جریان نقدینگی بازار تقویت شود.

    خواجه نصیری در بخش پایانی گفتگو با "سنا"، با بیان اینکه اخبار خوب بازار سرمایه باعث جذب سرمایه های تازه نفس و ورود سهامداران جدید می شود، اظهار داشت: شرایط کنونی، سرمایه گذاران جدیدی را به سمت این بازار جذب می کند تا با اطمینان و اعتماد بیشتر سرمایه خود را وارد بورس کنند؛ البته باید تلاش سازمان و ارکان و نهادهای مالی جذب سرمایه ها به سمت صندوق های سرمایه گذاری باشد که ناآشنایی و هیجان زدگی سرمایه گذاران تازه وارد زمینه برهم زدن نظم بازار را رقم نزند.

    وی خاطر نشان کرد: بنابراین اگر نگران حباب یا حتی رکود فرسایشی بعد از دوران رونق هستیم باید در این خصوص فعالیت فرهنگ سازی به صورت جدی انجام گیرد تا از ورود سرمایه گذاران خرد بدون تحلیل و مشاوره ممانعت شود.

    برچسب ها