عصر خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه خبر داد؛

تعادل بازار شب عید با عرضه ۲۰ درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا

عصر بازار- انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به منظور رعایت تعادل در بازار فروش جوجه یک روزه شب عید، با صدور اطلاعیه ای خطاب به اعضای این انجمن عرضه حداقل ۲۰ درصد از تولید ماهانه خود در بورس کالای ایران را خواستار شد.

تعادل بازار شب عید با عرضه ۲۰ درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در همین ارتباط، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اعلام این خبر گفت: با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در ورود نهادهای نظارتی به بازار قیمت جوجه یکروزه و ایام پیش رو که مصادف با جوجه ریزی های منتج به ایام نوروز یعنی از دی ماه به بعد خواهد شد، این انجمن بار دیگر بر لزوم رعایت تعادل در بازار فروش جوجه یکروزه در ایام مزبور تاکید دارد.
    غلامعلی فارغی افزود: بر همین اساس، این انجمن انتظار دارد با عنایت به همکاری وزارت جهاد کشاورزی در ایام اخیر و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت کلیه حلقه های تولید گوشت مرغ نسبت به نوسانات قیمت محتمل با حساسیت بیشتری برخورد نمایند.
    وی تاکید کرد: در همین راستا، طبق توافقات سه جانبه بین معاونت تولیدات دامی، بورس کالای ایران و این انجمن به عمل آمده و با توجه به شفافیت در مکانیزم کشف قیمت در بورس و کاهش نوسانات فاحش قیمت در عرضه از این طریق، مقرر شد تولیدکنندگان این کالا حداقل 20 درصد از تولید ماهانه خود را به عرضه در این بازار اختصاص دهند.
    وی افزود: این تصمیم با این هدف گرفته شد تا ضمن افزایش شفافیت قیمتی و ایجاد تعادل هر چه بیشتر در معاملات، سهم بیشتری از بازار سنتی جوجه یک روزه به عرضه در بورس اختصاص یابد که در نتیجه آن هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا با بازار بورس و مزایای آن آشنایی بیشتری پیدا خواهند کرد.
    وی با اعلام اینکه زمان اجرای این اطلاعیه از ابتدای دی ماه است، گفت: الزام تولیدکنندگان به عرضه حداقل 20 درصد از تولید ماهانه آنهاست تا این میزان به تدریج تا عرضه کل جوجه یک روزه تولیدی در بورس کالا افزایش یابد.
    فارغی با بیان اینکه تمام زیرساخت های لازم برای عرضه کل جوجه یک روزه تولیدی در کشور فراهم است، اظهار کرد: مشکل اصلی در نبود فرهنگ معامله در بورس است؛ زیرا هنوز مرغ داران با فرآیند بورس کالا آشنایی کافی ندارند و به روند بازار سنتی و حضور واسطه ها که عاملی در ایجاد نقدشوندگی در بازار هستند، عادت کرده اند.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ادامه داد: از این رو، بایستی از راه اندازی صندوق های کالایی و حمایت شرکت های تامین سرمایه جهت تامین نقدینگی موردنیاز عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا کمک گرفت تا مشکل تامین مالی تولیدکنندگان و مرغداران نیز از این طریق مرتفع شود.
    وی با اشاره به اینکه عرضه حداقل 20 درصد از کل تولید ماهانه جوجه یک روزه در بورس کالا موجب ایجاد تمرکز در این بازار می شود، گفت: این عرضه ها طبق توافق عرضه کننده و خریدار می تواند در قالب معاملات نقدی، سلف و همچنین قراردادهای آتی جوجه یک روزه در بستر بورس کالا صورت گیرد.
    فارغی در بیان حداقل حجم جوجه یک روزه قابل عرضه در بورس کالا طبق این اطلاعیه اظهار کرد: در صورت تمکین کلیه تولیدکنندگان عضو این انجمن مبنی بر عرضه حداقل 20 درصد از کل تولید خود در بورس کالا، ماهانه 20 میلیون قطعه جوجه یک روزه می تواند از بستر این بازار شفاف مورد معامله قرار گیرد.

    برچسب ها