عصر خودرو

دبیر انجمن سنگ آهن ایران؛

تعرفه ۱۵ درصدی صادرات سنگ آهن، منصفانه نیست

عصر بازار- سیاسی‌راد گفت: در صورتیکه دولت تعرفه ۱۵ درصدی برای سنگ آهن تعیین نکند، کاهش صادرات این محصول تا چند سال آینده خود به‌ خود اتفاق می‌افتد.

تعرفه ۱۵ درصدی صادرات سنگ آهن، منصفانه نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, علیرضا سیاسی‌راد دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: در 8 ماهه نخست امسال، از شدت نوسان قیمت سنگ آهن کاسته شد و شاهد یک ثبات نسبی بودیم و به  جزء چند نوسان کوچک ، تکانه شدیدی در این حوزه وجود نداشت.

    وی در ادامه افزود: بازار داخلی به دلیل فعال شدن تعدادی از طرح‌های کنستانتره و گندله، شاهد شکل‌گیری تقاضاهای جدیدی بوده و هرچند هنوز مکانیزم قیمت‌گذاری مشخصی شکل نگرفته است اما شاهد فعالیت مداوم بورس کالا در حوزه سنگ آهن هستیم.

    سیاسی‌راد تصریح کرد: از آنجایی که معادن، شرکت‌ها و کارخانجات فعال در این حوزه دولتی بودند و مدت کوتاهی  است که روند خصوصی شدن شتاب گرفته ، ضوابط مشخصی در این حوزه شکل نگرفته است.

    دبیر انجمن سنگ آهن بیان کرد: پیشنهاد انجمن ، استفاده از بورس کالاست تا قیمت‌ها شفاف شده و بتوانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن بهره ببریم.

    سیاسی‌راد اضافه کرد:‌ بعد از بحران افت قیمت در سال 1994، یک گرایش عمومی طبیعی از سمت فعالان سنگ آهن به وجود آمد و آنها به سمت سرمایه‌گذاری در تولید مراحل بالاتر همچون کنستانتره و گندله حرکت کردند که در نتیجه در حوزه تأمین سنگ آهن، دچار مشکل شدیم.

    وی ابراز کرد: پیش بینی ما این بود؛ در صورتیکه دولت سرمایه‌گذاری موثری در بخش سنگ آهن انجام دهد،  طی چند سال آینده مشکل تأمین سنگ آهن حل شود.

    سیاسی‌راد ادامه داد: اما متاسفانه دولت در چهار سال گذشته، راهکار فشار بر تولیدکننده سنگ آهن را در پیش گرفت و همین موضوع موجب افت سرمایه گذاری در این حلقه اول زنجیره فولاد شد  و اکنون اعضای انجمن سنگ آهن امیدوارند که نگرش دولت در آینده تغییر کرده و رویکرد بهتری نسبت به سنگ آهنی ها  اعمال کند.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران یادآور شد: از اواسط سال 80، سرمایه‌گذاری در بخش سنگ آهن افزایش پیدا کرد، زیرا حاشیه سود خوبی برای بخش خصوصی داشت ولی اکنون به دلیل ریسک بالا و طرح مجدد عوارض بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران کنستانتره‌ و گندله‌ و حتی فولاد از سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ آهن اجتناب می‌کنند.

    تعیین تعرفه 15 درصدی برای صادرات سنگ آهن
    وی با اشاره به تعیین تعرفه 15 درصدی برای خروج سنگ آهن در بودجه 97 تاکید کرد: روند صادرات سنگ آهن در چهار سال گذشته نزولی بوده، به طوری که از 24 میلیون تن در سال 92، به 7 میلیون تن در سال 96 رسیده  و این به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش قیمت جهانی بوده است.

    سیاسی‌راد اضافه کرد: در صورتیکه دولت تعرفه 15 درصدی برای سنگ آهن تعیین نکند، کاهش صادرات این محصول  تا چند سال آینده خود بخود اتفاق می افتد،  زیرا تا وقتی مشتری داخلی هست، انگیزه‌ای برای صادرات نداریم.

    این فعال حوزه تولید سنگ آهن کشور معتقد است؛ در صورتیکه دولت در پروسه فروش بازار و صادرات سنگ آهن دخالت نکند ، قیمت سنگ آهن به طور طبیعی توسط بازار تعیین شده و صادرات در آینده‌ای نزدیک به صفر خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه افزایش تعرفه سنگ آهن موجب کاهش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان این محصول در معامله با فولادی‌ها می‌‌شود، گفت: در نتیجه، دخالت تعرفه‌ای دولت بر قیمت بازار داخل تأثیر گذاشته و از ارزش سنگ آهن در داخل می‌کاهد.

    سیاسی‌راد بیان کرد: دریافت تعرفه از صادرات سنگ آهن درخواست تعدادی از شرکت‌های خصولتی‌ تولیدکننده فولاد است که بهره‌وری پایینی دارند و به این وسیله می‌خواهند قیمت سنگ آهن را به نفع خود کاهش دهند.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران اضافه کرد: بهره‌وری پایین و بدهی بالای برخی کارخانه‌های تولید فولاد در اثر مشکلاتی است که سوء مدیریت برای آنان به وجود آورده و سنگ آهنی‌ها نباید تاوان این مشکلات را بدهند.

    وی ادامه داد: اکنون شرایط ورود سرمایه به حوزه سنگ آهن بهتر شده است، اما از زمانیکه بحث  تعرفه 15 درصدی مطرح شد، برخی شرکت‌ها به فکر خروج سرمایه‌ خود از مدار تولید سنگ آهن افتادند.

    سیاسی‌راد تاکید کرد: در حوزه اکتشاف سنگ آهن باید کارهای جدی‌تر صورت گیرد، زیرا به طور اساسی عمق اکتشافات در ایران بالا نیست و حتی می‌توان اکتشافات عمیق‌تری در معادن کوچک کنونی انجام داد.

    وی اضافه کرد: با توجه به افق 1404 که ظرفیت 55 میلیون تنی را برای فولاد هدف‌گذاری کرده است، نیاز به تولید 160 میلیون تن سنگ آهن وجود دارد که اکنون از این مقدار 60 میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود.

    دبیر انجمن ستگ آهن ایران گفت: این موضوع اهمیت اکتشاف و خرید دستگاه‌های جدید را نشان می‌‌دهد و ایمیدرو فعالیت‌های خوبی در این زمینه در سال‌های گذشته صورت داده است، اما قدرت این سازمان در حدی نیست که بتواند به تنهایی همه مشکلات را برطرف کند و به طور حتم اختصاص مشوق‌هایی برای حضور بخش خصوصی در این حوزه کارگشای حل مشکلات است.

    به گفته وی؛ با وجود شرایط کنونی در حوزه تولید سنگ آهن و افزایش فولادسازی کشور تا چند سال آینده شاید مجبور به واردات سنگ آهن از خارج شویم.

    وی در خاتمه گفت: باتوجه به اینکه به ایران جزء 10 کشور اول دنیا در تولید سنگ آهن است، توجه مسئولان به این حوزه نویدبخش آینده‌ای روشن در صنعت تولید فولاد کشور خواهد بود.

    برچسب ها