عصر خودرو

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

ورود به بورس کالا از رقابت منفی تولیدکنندگان سیمان می کاهد

عصر بازار- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: پیشنهاد این انجمن برای کاهش رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی سیمان، ورود به بورس کالا و رینگ صادراتی است .

ورود به بورس کالا از رقابت منفی تولیدکنندگان سیمان می کاهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، عبدالرضا شیخان توضیح داد: با ورود به بورس کالا و رینگ صادراتی می توان به شفاف سازی قیمت ها و ترتیبات صادرات دست یافت؛ امروز در گمرک های کشور نیز برگه های معامله در بورس کالا قابل قبول است.
    وی درباره آخرین وضعیت صادرات سیمان به کشور عراق یادآوری کرد: چندی پیش «ناصر بهزاد» رایزن اقتصادی ایران در بغداد طی مصاحبه ای از کاهش تعرفه های ورود کالا به عراق در چهار گروه خبر داد که مصالح ساختمانی نیز یکی از آنها بود.
    به گزارش ایرنا، رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار کرده بود: اجرای چهار نوع تعرفه کاهش یافته برای محصولات صادراتی به عراق از اوایل سال 2018 که امکان رهگیری و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازی هزینه ها را بهبود می‌بخشد شامل طلا و نقره و محصولات معدنی از پنج درصد به نیم درصد، انواع موادغذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی که از بین 10 تا 40 درصد در گذشته به 10 درصد تقلیل یافت، انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو از پنج تا30 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرد و انواع لوازم برقی، تلویزیون، لوازم خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار از پنج تا 40 درصد به 30 درصد کاهش خواهد یافت.
    به گفته شیخان، با وجود این واردات سیمان به عراق همچنان ممنوع است و قرار بود در صورت نیاز مسئولان این کشور به واردات این کالا از ایران تخفیف در تعرفه ها را اعمال کنند اما تاکنون مطلبی به صورت مکتوب از طرف عراقی دریافت نشده است.
    وی یادآوری کرد: برخی کارخانجات سیمان عراق مربوط به رژیم گذشته این کشور، در زمان جنگ های این کشورغیرفعال شدند، اما دولت «حیدرالعبادی» (نخست وزیر عراق) در راستای منافع ملی، افزایش اشتغال و درآمدزایی نسبت به فعال سازی آنها اقدام کرد.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: ظاهرا راه اندازی این کارخانانجات تا چندی پیش کفاف نیاز داخلی عراقی ها را می داد و به همین دلیل واردات این محصول را ممنوع کرده بودند، همچنین کاهش قیمت جهانی نفت سبب شده بود تا بودجه عمرانی این کشور نیز با کاهش مواجه شده و در نتیجه نیاز به سیمان کمتری داشته باشند.
    وی بیان داشت: اکنون و در دوره پسا داعش، بازسازی این کشور در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس پیش بینی می شود ممنوعیت واردات سیمان لغو شود.
    شیخان اضافه کرد: عراق به دلیل همسایگی با سوریه، می تواند تامین کننده بخشی از سیمان مورد نیاز این کشور باشد و در عوض باید کسری سیمان مورد نیاز خود را از سایر کشورها از جمله ایران که از توان تولید بالا و سیمان باکیفیتی برخوردار است، تامین کند.
    وی پیش بینی کرد در صورت مساعد شدن شرایط، سالیانه تا پنج میلیون تن سیمان از ایران به عراق صادر شود؛ این میزان در زمان رونق صادرات به این کشور سالیانه تا هفت میلیون تن بالغ می شد.
    چندی پیش دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: سالیانه تا هشت میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم اما رقابت شرکت های ایرانی در صادرات به این کشور قیمت این محصول را به تنی 45 دلار تقلیل دادو در نهایت موجب از دست رفتن بازار شد.
    «سیدحمید حسینی» توضیح داد: دولت عراق با بیان اینکه این قیمت ها موجب زمین خوردن صنایع سیمان داخلی اش شده، قیمت های ارائه شده از سوی شرکت های ایرانی را «دامپینگ» (عرضه باقیمت پایین ترازتولیدداخلی) توصیف کرد و خواهان ارائه مستندات قیمتی شد اما شرکت های ایرانی از از ارائه مدارک طفره رفتند که در نهایت با «ضد دامپینگ» عراقی ها مواجه شدند.
    حسینی اضافه کرد: امروز عراقی ها به لطف سرمایه گذاری پاکستانی ها و اروپایی ها به اندازه کافی تولید سیمان دارند، اما پیش بینی می کنیم با آغاز بازسازی موصل، دوباره به سیمان ایران محتاج می شوند و به نظر می رسد دوباره می توان بازار سیمان را احیا کرد.

    برچسب ها