عصر خودرو

جزئیات برنامه ایران برای ساخت و خرید سهام پالایشگاه در کشورهای خارجی

عصر بازار- یکی از استراتژی‌های نوین و مطمئن فروش نفت خام برای کشورهای تولیدکننده نفت، خریدن پالایشگاه یا بخشی از سهام آن در کشورهای مصرف‌کننده انرژی است. کشورهای بسیاری اکنون با اشباع بازار داخلی سراغ این راهکار فروش نفت خام رفته‌اند و ایران نیز در پی دستیابی به آن است.

جزئیات برنامه ایران برای ساخت و خرید سهام پالایشگاه در کشورهای خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران آنلاین ، در این زمینه اخیراً مذاکراتی با 6 کشور مالزی، اندونزی، آفریقای جنوبی، سیرالئون، برزیل و هند برای مشارکت در ساخت و خرید سهام پالایشگاه‌های نفت خام انجام شده که اکنون برخی از این مذاکرات جدی‌تر دنبال می‌شود.

    برای مثال ایران با مالزی در ساخت یک پالایشگاه نفت با ظرفیت پالایش روزانه 250 هزار بشکه با 30درصد سهام، مشارکت دارد. از همان ابتدا شرکت مالزیایی درصدد توسعه پالایشگاه در قالب پتروپالایشگاه بود. هرچندکه این موضوع تا حدودی با اهداف ایران متفاوت است.
    بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده نیز قرار است ایران در 40درصد سهام یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در اندونزی مشارکت داشته باشد.همچنین مدت‌ها قبل برزیل در مذاکرات انجام شده تمایل خود را برای مشارکت ایران در ساخت یک پالایشگاه نفت در آن کشور و واگذاری بخشی از سهام آن به ایران ابراز کرده بود. اکنون خبرگزاری فارس مدعی شده که ایران و برزیل در این زمینه توافق کرده‌اند. به‌طوری که با ساخت پالایشگاه نفت خامی به نام ماریان برزیل اقدام به پالایش نفت خام سنگین ایران در این کشور کند.
    ایران در حال حاضر روزانه بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌کند. این میزان قرار است به مرور در برنامه ششم توسعه بیشتر نیز بشود. در حالی که خطر بازگشت تحریم‌های نفتی بازار نفت خام ایران را تهدید می‌کند. لذا با تغییر سیاست صادراتی و تبدیل صادرات نفت خام به فرآورده قطعاً می‌توان امیدوار بود که تأثیرگذاری سیاست های تحریمی کاهش یابد.
    به هر حال یکی از اهداف حضور در پالایشگاه‌های خارجی برای ایران، فروش تضمین شده نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی در صورت نیاز است. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد بازاریابی برای فروش نفت خام و حفظ بازار در هر شرایطی نظیر بازگشت تحریم‌ها، آسان نباشد. از سوی دیگر این موضوع یکی از سیاست‌هایی است که می‌توان از آن به‌عنوان اقتصاد مقاومتی نام برد.
    در حال حاضر این کار توسط بسیاری از شرکت‌های پالایشی بزرگ در حال انجام است و حتی کشور امریکا نیز در مناطق مختلف امریکای جنوبی دست به چنین کاری زده است تا با این کار مصرف‌کنندگان این کشورها را به فرآورده‌های نفتی تولیدی خود وابسته کنند.
    بررسی‌های صورت گرفته نیز نشان می‌دهد عربستانی‌ها نیز به‌دنبال تغییر سیاست‌های صادراتی خود هستند و قصد دارند در کشورهای جنوب شرقی آسیا با خرید پالایشگاه‌های نفت صادرات فرآورده نفتی خود را به جای نفت خام  افزایش دهند. به طوری که عربستان در رقابت با دیگر کشورها برای به دست آوردن سهم بیشتر ازبازار نفت خرید پالایشگاه‌های نفت را در دستور کار قرارداده و خرید 65 درصد سهام سومین پالایشگاه بزرگ کره جنوبی همسو با این سیاست انجام شده است.
    با آغاز به کار دولت یازدهم، عباس کاظمی مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این بحث را باز کرد و از مذاکره با کشورهای اسپانیا، هند و برزیل در کنار مذاکره با اندونزی، مالزی و یونان برای خرید سهام یا مشارکت در ساخت پالایشگاه در این کشور‌ها خبر داد و گفت ایران قصد دارد با این کار نفت خود را در این کشورها پالایش کند.

    برچسب ها