عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس؛

در بحث خرید تضمینی گندم واقعاً دچار مشکل هستیم

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که بودجه بخش کشاورزی ۱۳ درصد منفی شده است، گفت: در بحث خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه واقعاً دچار مشکل هستیم.

در بحث خرید تضمینی گندم واقعاً دچار مشکل هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, عباس پاپی‌زاده در مورد اعداد و ارقامی که دولت امسال در لایحه بودجه 97 برای یارانه نان لحاظ کرده، گفت: به نظر می‌رسد، این اعداد کاهش داشته تا حدی که ممکن است منجر به آزادسازی قیمت نان و یا کاهش خرید تضمینی گندم شود.

    وی اظهار داشت: دولت برای بحث آزادسازی قیمت آرد و نان هیچ اشاره‌ای در لایحه بودجه و تصمیمات اخیر نداشته است، اما در بحث خرید تضمینی گندم، واقعاً دچار مشکل هستیم؛ چرا که بحث فروش اوراق خزانه اسلامی که معمولاً برای تأمین مالی خرید گندم لحاظ می‌شود، خودش اهرم ناپایداری است که دولت برای سال آینده در نظر گرفته است.

    وی اضافه کرد: امسال 9500 میلیارد تومان برای خرید تضمینی و قیمت تضمینی گندم، بیمه سلامت و بحث پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق کشور در بودجه پیش‌بینی شد که از طریق فروش اوراق خزانه اسلامی تأمین شود، ولی اینکه چقدر از این رقم محقق شده، مشخص نیست.

    نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 3300 میلیارد تومان منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان یارانه آرد و نان برای پرداخت مطالبات پول کشاورزان در نظر گرفته شده و دولت امسال در حال پیاده‌سازی سیاستی است که تقریباً یارانه افراد یارانه‌بگیر را قطع کند، تا حدی که به‌جز دهک‌های پایین که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، یارانه دریافت نکنند، اما به نظر می‌رسد، دولت نمی‌تواند این طرح را به طور کامل اجرا کند.

    پاپی‌زاده با انتقاد از اینکه دولت همیشه ثابت کرده که در بحث پرداخت مطالبات کشاورزان اولویت آخر را در نظر می‌گیرد، افزود: ما برای خرید تضمینی گندم در سال آینده به‌شدت دچار ابهام هستیم.

    به گفته وی در سال 96 اعتبار درآمد عمومی ملی بخش کشاورزی 4 هزار و 420 میلیارد تومان بوده که این عدد در سال 97، 2 هزار و 338 میلیارد تومان یعنی 47.1 درصد کاهش داشته است.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: همچنین جمع یارانه‌های سال 96، 8 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که اکنون به 5 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده، یعنی 33.5 درصد کاهش داشته است. همچنین جمع کل اعتبارات بخش کشاورزی در سال 96 که شامل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای می‌شود، 18 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که همین عدد می‌شود 16 هزار و 260 میلیارد تومان، به عبارتی بودجه بخش کشاورزی 13 درصد منفی شده است.

    برچسب ها