عصر خودرو

محرک ریزش بعدی قیمت نفت چه خواهد بود؟

عصر بازار- با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۸ تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خوش‌بینی بیشتری پیدا کرده‌اند که عرضه بازار نفت در سال آینده محدودتر شده و از بالا رفتن قیمت‌ها حمایت می‌کند اما رشد تولید شیل آمریکا احتمالا مانع هر گونه افزایش قابل توجه قیمت خواهد شد.

محرک ریزش بعدی قیمت نفت چه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در بخش عرضه، انتظارات بر این است که رشد اقتصادی جهانی از رشد قوی تقاضا برای نفت حمایت خواهد کرد. در بخش عرضه، وضعیت رو به وخامت ونزوئلا، احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران و تنش فزاینده در خاورمیانه ممکن است بشکه‌هایی بیشتری را نسبت به برنامه اوپک و دوستانش از بازار خارج کند و تنش‌های ژئوپلیتیکی در بازار نفت طنین انداز شود.

    با این‌همه مایکل لینچ، کارشناس سیاست انرژی معتقد است سه رویداد احتمالی در بازار وجود دارند که ممکن است قیمت‌های نفت را متزلزل کنند: این سه عامل شامل تصحیح بزرگ بازار سهام آمریکا است که ممکن است به فروش گسترده کالاها منجر شود، یا اینکه یکی از اعضای اوپک یا روسیه از توافق کاهش تولید که تاکنون ادامه داشته است، خارج شود و یا تولید نفت آمریکا به حدی افزایش پیدا کند که اوپک آن را تهدیدی برای سهم بازار خود در بلندمدت ببیند.

    در بازارها نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است تا حدودی شاهد حباب باشیم و بیت‌کوین بهترین نمونه چنین وضعیتی است. بعلاوه نسبت قیمت به درآمد شاخص "اس اند پی 500" اکنون بیش از 25 است که بالای میانگین تاریخی 15 است.

    جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته به ارزش بالای برخی از دارایی‌ها و این حقیقت که بالا بودن ارزش به معنای آن نیست که ارزش این دارایی‌ها بیش از حد واقعی است، اشاره کرد. به گفته نیل مک کینون، استراتژیست شرکت "وی تی بی کپیتال"، نوسان فوق العاده اندک در بازارهای سهام آمریکا در سال جاری در برابر شوک‌ها بسیار آسیب پذیر است و ثبات کنونی ممکن است بی‌ثباتی آتی را به همراه بیاورد.

    به گفته لینچ، اگر بازار آمریکا سال آینده دچار تصحیح ارزش شود و روند نزولی پیدا کند، این وضعیت ممکن است به بازار کالاهایی مانند نفت سرایت کند.

    تهدید دیگر برای قیمت‌های نفت این است که یکی از مشارکت‌کنندگان توافق اوپک و غیراوپک مانند عراق یا روسیه، توافق را نقض کند که ممکن است باعث شود سعودی‌ها تصمیم بگیرند اجازه دهند قیمت نفت کاهش پیدا کند.

    به گفته ایمی مایرز در شورای روابط خارجی، با این‌همه سعودی‌ها فعلا انتخابی بجز حمایت از قیمت‌های نفت ندارند زیرا اقتصاد آنها به درآمدهای نفتی اتکای بالایی دارند و برای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو به قیمت‌های بالاتر نیاز دارند. اگر روسیه در موضع خود چرخش 180 درجه‌ای دهد و تولید نفتش را افزایش دهد، جنگ نهایی برای سهم بازار میان آمریکا و روسیه خواهد بود اگرچه عربستان سعودی نفوذش را بر سیاست نفتی اوپک و شرکایش حفظ می‌کند.

    در حال حاضر به نظر می‌رسد روسیه از همکاری با عربستان سعودی برای ثبات بازار نفت راضی است و این همکاری به نفع دولت آمریکا بوده که شعارش برای در اولویت بودن مشاغل آمریکایی به شدت به موتور اقتصادی انقلاب شیل بستگی دارد.

    انقلاب شیل و رشد تولید نفت آمریکا سومین عامل احتمالی است که ممکن است به ریزش قیمت نفت منجر شود. اگر اوپک مشاهده کند که به دفاع از سهم بازار در بلندمدت نیاز دارد، این احتمال افزایش پیدا می‌کند که تصمیم بگیرد اجازه دهد قیمت نفت کاهش پیدا کند.

    اوپک اکنون اذعان کرده که عملکرد نفت شیل آمریکا بالاتر از انتظارات اولیه بوده است و این گروه صادرکننده نفت هفته گذشته پیش‌بینی خود برای رشد عرضه غیراوپک در سال جاری و آینده را مورد بازبینی قرار داد و بالا برد.

    آژانس بین‌المللی انرژی به نوبه خود اعلام کرده که اگرچه تولیدکنندگان اوپک تصمیم گرفته‌اند کاهش تولید را تا پایان سال 2018 ادامه دهند، عرضه غیراوپک بیش از آنچه پیش از این تصور می‌رفت افزایش خواهد یافت و مجموع رشد عرضه ممکن است سال آینده از عرضه فراتر رود.

    این سازمان در جدیدترین گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت خود اعلام کرد که تولید نفت خام آمریکا امسال به 9.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2018 به 10 میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که بالاترین میزان تولید سالانه خواهد بود و از رکورد قبلی 9.6 میلیون بشکه در روز سال فراتر می‌رود.

    اوپک به خوبی از رونق دوباره شیل آمریکا مطلع است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر سهم بازار کوتاه مدت خود را به اسم قیمت‌های بالاتر نفت یا ثبات نفت فدا می‌کند.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، در حالیکه بسیاری از تحلیلگران و اوپک انتظار دارند بازار نفت در سال 2018 سرانجام به تعادل دوباره برسد، تصحیح چشمگیر در بازارهای مالی، کاهش پایبندی اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید و جنگ‌های سهم بازار ممکن است به قیمت‌های پایین‌تر نفت و در شدیدترین حالت به ریزش قیمت نفت منجر شود.

    برچسب ها