عصر خودرو

یک مقام مسول بانک مرکزی :

افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی محدود شد

عصر بازار- مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی از محدود شدن افتتاح حساب اشخاص حقیقی خبر داد و گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، اشخاص حقیقی تنها می‌توانند ۶ حساب در هر بانک افتتاح کنند.

افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی محدود شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، حمیدرضا غنی‌آبادی ، در خصوص محدودیت های در نظر گرفته شده برای تعداد حساب های یک فرد در بانک و موسسه اعتباری اظهارداشت: به موجب این دستور العمل هر فرد در هر بانک و یا موسسه اعتباری می تواند یک حساب جاری مشترک و یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه مدت عادی مشترک و حساب کوتاه مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض الحسنه انفرادی داشته باشد بر همین اساس هر فرد حقیقی می تواند در هر بانک 6 حساب افتتاح کند.

    وی ادامه داد: البته شرایط افتتاح حساب سرمایه گذاری بلند مدت متفاوت  است و مشمول این دستور العمل نمی شود. وی با بیان اینکه، هم  اکنون این بخشنامه در بانک ها در حال اجرایی شدن است، اظهارداشت: به عنوان مثال اگر اشخاص حقیقی در بانک ها حساب کوتاه مدت عادی داشته باشند دیگر در آن بانک نمی‌توانند حساب مشابه افتتاح کنند.

    غنی آبادی با بیان اینکه، این دستور العمل در راستای کاهش تعداد حساب ها است، تصریح کرد: تا قبل از ابلاغ این دستورالعمل افراد می توانستند هر تعداد حساب که می خواهند در شعب بانک ها افتتاح کنند اما با اجرای این بخشنامه می توانیم در میان مدت سامان و انتظام بخشی به حساب ها بدهیم.

    اجرای بخشنامه ساماندهی حساب های راکد از اول آذر ماه

    این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره اجرای بخشنامه جمع آوری حساب های راکد، اظهار داشت: بخشنامه جمع آوری حساب های راکد 30 مرداد ماه سال جاری به نظام بانکی ابلاغ شده و بانک ها تا 30 آبان ماه  فرصت اجرایی کردن آن را داشتند و بر همین اساس این بخش نامه از اول آذر ماه جاری در شبکه بانکی کشور اجرایی شده و بر همین اساس تنها 32 روز از اجرای این بخشنامه می گذرد که البته زمان زیادی هم نیست و با توجه به اینکه اجرای این بخشنامه زمان بر است به همین دلیل  هم اکنون نمی توان گزارش عملکردی در این خصوص ارایه کرد.

    غنی آبادی درخصوص ضوابط مدنظر برای اجرایی کردن این دستورالعمل، گفت: در صورتی که سپرده کوتاه مدت عادی؛ دو سال، سپرده قرض الحسنه پس انداز، سه سال و سپرده قرض الحسنه جاری؛ پس از وصول آخرین برگه چک پس از یک سال، راکد و بدون تراکنش باقی بماند، این سپرده ها به سرفصل حساب های راکد منتقل می شود.

    وی درباره شمول این دستورالعمل خاطرنشان کرد: این دستورالعمل سپرده‌های زیر 2 میلیون تومان را شامل می شود، چراکه معتقدیم سپرده گذاری که رقم سپرده اش بیش از 2 میلیون است، به احتمال زیاد مجدد به آن مراجعه خواهد کرد.

    به گفته غنی آبادی، در صورتی که حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز پس از هفت سال، کوتاه‌مدت عادی پس از پنج سال و قرض‌الحسنه جاری پس از چهار سال شناسایی نشود، به سرفصل حساب‌های بلاتکلیف منتقل می‌شود.

    وی با بیان اینکه، اگر یک حساب قرض الحسنه پس انداز هیچ تراکنشی نداشته باشد در تور راکد و مطالبه  نشده قرار می گیرد، اظهارداشت: البته بانک ها موظفند مشتریان را شناسایی و با آنها ارتباط بگیرند تا حساب تعیین تکلیف شود.

    مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی  تصریح کرد: البته اگر مشتری دارای حساب فعال در بانک باشد موجودی حساب بدون تراکنش به حساب فعال واریز خواهدشد. غنی آبادی با تاکید بر اینکه در این بخشنامه برای بانک ها وظایف خاصی در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: اجرای این بخشنامه بیشتر به عهده بانک ها است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته لازم است بانک ها و موسسات اعتباری، گزارشی از حساب های راکد را از سطح شعب به دفتر مرکزی ارسال کنند؛ پس از آن سپرده کوتاه مدت عادی پس از یک سال و قرض الحسنه پس انداز پس از دو سال و حساب جاری پس از یک سال به سرفصل مطالبه نشده، انتقال می یابد؛ ضمن اینکه بانک وظیفه دارد ضمن شناسایی مشتری، وی را با ارسال پیامک یا به انحای مختلف از وضعیت حساب آگاه کند.

    وی در ادامه درباره فرایندی که طی آن، یک حساب بلاتکلیف تلقی می شود، گفت: در نهایت و پس از گذشت دو سال، چنانچه صاحب حساب شناسایی نشود، یا به بانک برای تعیین تکلیف مراجعه نکرده و یا حساب فعالی نزد همان مؤسسه اعتباری نداشته باشد، این حساب‌ها، بلاتکلیف تلقی می شوند؛ لذا در صورتی که سپرده گذار شناسایی نشود و به بانک و یا موسسه اعتباری مراجعه نکند، بانک ملزم است که دیگر حساب دیگر شخص را در همان بانک بیابد و این مبلغ را به آن حساب فعال منتقل کند.

    برچسب ها