عصر خودرو

چگونه در سرمایه‌گذاری تصمیم بهینه بگیریم؟

کارنامه پاییز «دنیای بورس»

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز نیز با جهش بیش از ۱۳۰۰ واحدی (معادل ۴/ ۱ درصد) همراه شد تا بار دیگر سقف تاریخی خود را جابه‌جا‌ کند. به این ترتیب از ابتدای پاییز سال‌جاری تاکنون شاخص بازدهی نزدیک به ۱۳ درصدی را به ثبت رسانده است. روند پیش‌بینی‌های تیم تحلیلی بورس «دنیای‌اقتصاد» از اوایل تابستان تاکنون تا حدود زیادی برآورده شده است. انتظارات در تابستان با بازدهی دلچسب برای سهامداران و همچنین رخ دادن یک «شهریور متفاوت» به‌ثمر نشست.

کارنامه پاییز «دنیای بورس»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته پایانی شهریور نیز در گزارشی با عنوان «مقصد احتمالی پول‌های جدید»، از بورس به‌عنوان جذاب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال یاد شده آنچه در شرایط کنونی رخ داده است، برآورده شدن انتظارات است.  گرچه از ابتدای پاییز شاخص کل با ثبت بازدهی حدود 13 درصدی پیشتاز سایر بازارها بوده است اما این بازدهی در مقایسه با سودی که یک سرمایه‌گذار در واقعیت می‌توانست از بورس کسب کند، بسیار کمتر است. اگر با مبنای تحلیلی دقیق و با تشخیص حرکت نقدینگی به سمت سهام شرکت‌های مختلف، سرمایه‌گذاری منطقی در بورس انجام می‌شد، به راحتی امکان کسب بازدهی بیش از 50 درصدی و بعضا 100 درصدی نیز وجود داشت.  در این‌خصوص باید گفت شاخص کل بورس تهران نماینده‌ای از تغییرات قیمتی تمامی نمادهای بورسی است که به‌صورت میانگین وزن‌دار (بسته به بزرگی شرکت) محاسبه می‌شود.   بر این اساس میانگین قیمتی سهام در 3 ماه گذشته به‌صورت میانگین حدود 13 درصد رشد کرده است. با این حال میزان رشد قیمت‌ سهام در این مدت چندان متناسب نبوده و رشد قیمتی نمادهای مختلف انحراف معیار قابل‌توجهی از میانگین بازدهی بازار را دارا است.  پیش از این و در آغاز فصل پاییز کارنامه درخشان تیم تحلیلی بورس «دنیای‌اقتصاد» مرور شد. در این گزارش با عنوان «تحلیل به جای سیگنال‌فروشی» بر مبنای تحلیلی گزارش‌های ارائه‌شده در سایت «دنیای بورس» اشاره شده بود و همان‌گونه که از تیتر این گزارش نیز مشخص است، تکیه بر تحلیل‌های دقیق و به‌موقع راز موفقیت در بورس به شمار می‌رفت.  کارنامه فصل پاییز نیز مهر تاییدی بر تداوم عملکرد درخشان است تا مشخص شود آنچه که بازدهی با ثبات و دلچسب را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد، استفاده از تحلیل‌های معتبر و نه دل‌بستن به سیگنال‌های مقطعی است. گرچه همچنان افرادی وجود دارند که رشد قیمتی سهام را اتفاقی و به واسطه دست‌های پشت پرده می‌دانند اما عملکرد درخشان «دنیای بورس» بار دیگر اثبات کرد که آنچه برای بقا در بازار سهام کشورمان نیاز است دانش معامله‌گری با پشتوانه اخبار دقیق و تحلیل‌های بجا در این بازار است.
    بازدهی‌های شگفت‌انگیز بورس

    در حالی‌که میانگین قیمتی سهام در پاییز رشد کمتر از 13 درصدی را تجربه کرده است، سهام شرکت‌هایی که توسط «دنیای بورس» بررسی شده‌اند، بعضا بازدهی تا سطح 100 درصدی را به ارمغان آورده‌اند. در گروه فلزات اساسی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی، میزان بازدهی‌ که با اطمینان کامل می‌توانست کسب شود، بیش از سقف انتظارات برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بود. سهام شرکت فولاد مبارکه که در گزارش‌های پیشین نیز کاملا مورد بررسی قرار گرفته بود، پس از گذشت ماه‌ها توجه تمامی تحلیلگران را به خود جلب کرده است. روند تحلیل‌های «دنیای بورس» از اوایل تابستان، اطمینان لازم را برای سرمایه‌گذار با کمترین ریسک فراهم می‌کرد. قیمت هر سهم فولاد مبارکه پیش از آغاز پاییز کمتر از 200 تومان بود،‌ در حالی‌که به تصور بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار رشد قیمتی این سهم تا پایان تابستان اشباع شده بود اما «دنیای بورس» در گزارش‌ خود با عنوان «رونمایی از برگ برنده فولاد در پاییز» به پتانسیل‌های موجود در این سهم اشاره کرده بود (این گزارش در چهارم مهر سال جاری منتشر شد). در شرایط کنونی بازار در حال پی‌بردن به قدرت سودآوری فولاد مبارکه است در حالی‌که همراهان «دنیای بورس» از ابتدای پاییز همگام با این گزارش و دیگر گزارش‌های تحلیلی (به صفحه مختص به این نماد و دیگر نمادها در سایت تحلیلی بورس مراجعه کنید) بازدهی بیش از 50 درصدی را کسب کرده‌اند.  شاید بسیاری بر عیان بودن قدرت «فولاد» در مسیر صعودی اشاره کنند اما باید دید چند درصد از این افراد با اطمینان حاضر به ورود به کل سرمایه خود در این سهم بوده‌اند.
    دسترسی به نقاط کور بازار

    شاید این شائبه ایجاد شود که تنها برگ برنده تیم تحلیلی بورس «دنیای اقتصاد» سهام فولاد مبارکه است اما نگاهی به این سایت کاملا مشخص می‌کند که کارنامه «دنیای بورس» بسیار فراتر از یک یا چند نماد مشخص است و تقریبا کل بازار را پوشش می‌دهد. در این خصوص نگاهی به عملکرد گروه تولیدکنندگان فلز روی نیز این موضوع را مشخص می‌کند.
    سهام بهینه در گروه روی

    بررسی دو نماد هم‌خانواده زیرمجموعه توسعه معادن روی جالب توجه است. در ابتدای پاییز قیمت هر سهم فرآوری معادن ایران حدود 1200 تومان و کالسیمین حدود 370 تومان بود. تحلیل‌های انجام‌شده از این نمادها در ماه‌های قبل کاملا بر این موضوع تاکید داشت که توان رشد قیمتی «فاسمین» با توجه به پتانسیل‌های موجود بیش از «فرآور» است. مطابق با انتظارات «فاسمین» در این مدت بازدهی 37 درصدی و «فرآور» نصف این بازدهی (18 درصد) را به ثبت رسانده است. در حالی‌که «فرآور» شرکتی با سرمایه کمتر و ارزش بازار کوچک‌تر است و به نظر می‌رسد باید با قدرت محدودتری از نقدینگی رشد بیشتری را تجربه کند، اما چه عاملی باعث می‌شود که کالسیمین بازدهی دو برابری را به ثبت برساند؟ تیم تحلیلی باید پاسخ جامع و مناسبی را پیش از رخ دادن یک واقعه ارائه دهد. در حالی‌که تحلیل از سودآوری و پتانسیل‌های موجود هر دو نماد مزبور در سایت در دسترس است اما آنچه تفاوت را میان «دنیای بورس» با دیگر تیم‌های تحلیلی ایجاد می‌کند جامع و کامل بودن تحلیل‌های ارائه‌شده است. بسیاری از رشد قیمتی روی در بازار منتفع شده‌اند و این رویداد را بعضا اقبال سهامداران گروه روی عنوان می‌کردند اما درخصوص این موضوع که در یک گروه کدام نماد از سوی سرمایه‌گذار انتخاب شود تا در کمترین میزان ریسک بیشترین مقدار بازدهی کسب شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. درجه کیفی یک تحلیلی همین نکات به ظاهر کوچک بالا خواهد برد.
    جایگزین مناسب «فملی» چه بود؟

    نمونه دیگری که برای گروه فلزات اساسی قابل بیان است رشدهای مداوم قیمتی «فملی» است. واقعا در شرایطی که این شرکت با مشکلات تولید محصول نهایی همراه است چگونه این نماد مسیر صعودی را در پیش گرفته است. گزارش‌های «دنیای بورس» با عنوان «فرصت‌شناسی «فملی» در آبان» دربردارنده پاسخ تکمیلی برای مخاطبان تحلیلگر «دنیای بورس» است. درخصوص «فملی» نیز ممکن است بار دیگر اقبال بازار جهانی در رشد قیمت فلز مس برای سهامداران به‌عنوان عامل کسب بازدهی مطرح شود. گرچه عنوان کردن این موضوع تا حدی با عدم قطعیت بازار جهانی قابل درک است اما این موضوع به این معنا نیست که نمی‌توان دید‌روشنی حداقل برای کوتاه‌مدت نسبت به روند قیمتی فلزات در بازار جهانی پیدا کرد.  تکیه به تحلیل‌های مناسب موجود در بازار جهانی و رصد دقیق این تحلیل‌ها ابزاری است که مسیر را برای تیم تحلیلی بورس «دنیای اقتصاد» روشن می‌سازد. «فملی» از ابتدای پاییز تاکنون بازدهی حدود 40 درصدی را به ثبت رسانده است. این بازدهی تنها با اطمینان از تحلیل و شاید کم‌توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت برای همراهان «دنیای بورس» به دست آمده است. اما هدف از صحبت درخصوص سهام ملی مس ایران در این بخش اشاره به نماد معاملاتی «فملی» نیست. نماد معاملاتی حق تقدم ملی مس ایران در میانه آبان برای پذیره‌نویسی عمومی پس از افزایش سرمایه 20 درصد در بازار بازگشایی شد.

    کل سرمایه درگیر در این نماد 10 میلیارد سهم بود در نتیجه امکان جذب حجم قابل توجهی از نقدینگی در این نماد به راحتی وجود داشت. همزمان با بازگشایی «فملی» تیم تحلیلی بورس به معرفی پتانسیل‌های موجود در ملی مس ایران در گزارشی با عنوان «در جست‌وجوی مسیر جذابیت فملی» پرداخت. بخش مهمی از این گزارش به توضیح جذابیت خرید «فملی» اختصاص داشت. حق تقدم ملی مس ایران از زمان بازگشایی و در کمتر از یک ماه و نیم با ارائه تحلیل «دنیای بورس» رشد نزدیک به 100 درصدی را به ثبت رسانده است. در این مدت سهام ملی مس ایران رشد 26 درصدی را تجربه کرده است. تشخیص اینکه به جای سهام اصلی، حق تقدم این شرکت خریداری شود تنها به دانش جامع و آشنایی کامل با متغیرهای بورسی در کنار توجه به پتانسیل موجود در سهام شرکت اصلی نیاز داشت. نمی‌توان این بازدهی 100 درصدی را به بخت و اقبال نسبت داد.
    بازدهی‌های جذاب کوتاه‌مدت

    نمونه‌های بسیاری از این دست در گروه‌های مختلف وجود دارد. آنچه در بالا اشاره شد تنها نمادهای فلزی به‌عنوان گروه پیشتاز را شامل می‌شد. برای دیگر گروه بازار مانند پالایشی‌ها نیز این روند کاملا قابل رصد است. پس از بازدهی‌های قابل توجهی که مخاطبان می‌توانستند همگام با مطالب تحلیلی از این صنعت کسب کنند، نمونه‌ای از امکان جابه‌جا‌یی نقدینگی میان نمادهای این صنعت در کوتاه‌مدت و کسب بازدهی حداکثری نیز در ادامه آورده شده است.  «دنیای بورس» 11 آذر سال جاری در گزارشی با عنوان «کدام پالایشی جذاب است؟» به بررسی صنعت تصفیه نفت پرداخت. در این گزارش از «شتران» به‌عنوان نمادی که دارای بیشترین پتانسیل رشد قیمتی است، یاد شد. حدود 20 روز از ارائه این تحلیل و کسب بازدهی امن 15 درصدی در این مدت می‌گذرد. این بازدهی تنها با خواندن یک گزارش کوتاه امکان‌پذیر بود. پتانسیلی که بازار پس از گذشت ماه‌ها به‌تازگی به آن اشاره می‌کند از ماه‌ها قبل از سوی «دنیای بورس» رصد شده بود. بر این اساس به پشتوانه یک تیم تحلیلی می‌توان چندین گام از بازار جلو بود. برای داشتن دید دقیق از آینده این صنعت به آخرین گزارش با عنوان «مسیریابی پالایشی‌ها» مراجعه کنید.
    خودرویی جذاب پاییز از نگاه «دنیای بورس»

    دیگر گروه نیز خودرو است که در هفته‌ گذشته رشدهای مقطعی را تجربه کرد ولی همین رشدها نیز بازدهی جذابی را برای سهامداران به همراه داشت. نمادهای خودرویی در سال‌های اخیر به حرکت گله‌ای مشهور شده‌اند. در رالی صعودی اخیر نیز این نمادها رشد یکسانی را  تجربه کردند. در حالی‌که نگاهی دقیق‌تر به وضعیت این صنعت مشخص می‌کند که نمادهای پیشتاز این صنعت «خپارس» و «خودرو» بودند. در گزارش تحلیلی که در 7 آذر از سوی «دنیای بورس» منتشر شده بود با پشتوانه دلایل تحلیلی به پتانسیل قابل توجه این دو نماد در مقایسه با دیگر نمادهای خودرویی اشاره شد.  شاخص این صنعت در این مدت رشد کمتر از 10درصدی را تجربه کرده است در حالی‌که خوانندگان گزارش تحلیلی «دنیای بورس» با انتخاب بهینه امکان کسب بازدهی بیش از 20 درصدی از سهام ایران خودرو را داشتند. شاید گروه خودرو در این مدت به‌عنوان گزینه اصلح سرمایه‌گذاری مطرح نبوده است اما برای معامله‌گرانی که اشتیاق حضور در هیجان معاملات خودرویی را دارند سعی در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر بود. متقاضیان با مراجعه به آدرس www.donyayebourse.com می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت نام کنند.

    برچسب ها