عصر خودرو

ارز در بودجه باید تک نرخی شود

عصر بازار- نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: باید یک شفافیت در نرخ ارز در بودجه سال ۹۷ به وجود آید و راه شفافیت این است که به سمت ارز تک نرخی برویم. اگر دولت تصمیم دارد که همچمنان سیستم دو نرخی ارز را اجرایی کند و ارز را تک نرخی نکند باید فاصله واردات به وسیله ارز مبادله‌ای و ارز آزاد را از بین ببرد.

ارز در بودجه باید تک نرخی شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایران آنلاین, نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که این ضرورت وجود دارد که دولت در بودجه سال آینده به سمت تک نرخی کردن ارز پیش برود و اگر این کار را انجام نمی‌دهد نسبت واردات با ارز مبادله‌ای و ارز آزاد را منطقی کند.

    نرخ ارز در بودجه سال 1397، 3500 تومان در نظر گرفته شده است رقمی که با انتقاداتی از طرف فعالان اقتصادی روبرو شده است و معتقدند که این نرخ با واقعیت‌های بازار چندان سازگار نیست. رضا پدیدار در این باره، گفت: شرایطی که در حال حاضر برای دلار وجود دارد این است که دو نرخ برای دلار وجود دارد. یک دلار مبادله‌ای و یک دلار آزاد. در حال حاضر بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد 60 درصد واردات با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد و 40 درصد از واردات نیز با ارز بازار آزاد انجام می‌شود.

    وی ادامه داد:‌ با توجه به تفاوت نرخ دلار آزاد و دلار مبادله‌ای که عددی حدود 600 تومان است پیشبینی می‌شود که در طول سال رقمی در حدود 16 هزار میلیارد تومان نصیب استفاده کنندگان ارز مبادله‌ای می‌شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه موضوع دو نرخی بودن دلار باید در بودجه 97 حل شود اظهار کرد: اگر تک نرخی کردن ارز در بودجه سال آینده اجرایی شود موضوع دلار 3500 و 4200 تومانی حل خواهد شد. به هر حال دولت می‌خواهد با اختصاص دادن ارز مبادله‌ای به بخش‌هایی کمک کند اما راه حل این کمک کردن این نیست که به برخی ارز مبادله‌ای داده شود و بعضی دیگر ارز آزاد داده شود. این موضوع خود باعث عدم شفافیت می‌شود.

    پدیدار تصریح کرد:وقتی 60 درصد واردات با ارز مبادله‌ای و 40 درصد با ارز آزاد انجام می‌شود باعث ایجاد رانت می‌شود و این مسئله یک ابهامی است که باید حل شود.

    برچسب ها