عصر خودرو

اعلام آمادگی استرالیایی ها برای همکاری های معدنی با ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از آمادگی استرالیایی ها برای توسعه همکاری های معدنی با ایران خبر داد.

اعلام آمادگی استرالیایی ها برای همکاری های معدنی با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وجود ذخایر معدنی فراوان،‌ انرژی، موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران، انرژی به نسبت ارزان، زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطی گسترده و فراگیر و نیز سرمایه انسانی فراوان (از نظر کمی و کیفی) از مهمترین مولفه های موثر بر مزیت‌ پایدار بخش های معادن و صنایع معدنی در اقتصاد ایران است.
    توسعه صنایع معدنی و فولاد برای تحقق هدف سند چشم‌انداز در افق 1404 در طرح جامع فولاد کشور تصریح شده است؛ این طرح در راستای مسیر توسعه فولاد برای دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد و نیز ایجاد توازن در زنجیره فولاد تدوین شد.
    اگرچه در این بخش از صنعت، پیشرفت چشمگیری در رابطه با فناوری ساخت و بهره ‌برداری از صنایع فولادی و معدنی در کشور حاصل شده، اما برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده در طرح جامع فولاد، الزام هایی وجود دارد که در میان آنها ارتباط مستمر و فعال با کشورهای پیشرو در زمینه صنایع معدنی و فولادی با هدف ارتقای دانش فنی، توسعه زنجیره ارزش، هم‌ افزایی و مشارکت بین المللی در برنامه‌های توسعه‌ای و استفاده از قابلیت های تجارب و ارتباطات بنگاه‌های صنعتی و معدنی در دستور کار قرار داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.
    در مقایسه بین کشورها از منظر اولویت گسترش ارتباط در زمینه معدن و صنایع معدنی، کشور استرالیا به دلایلی همچون دارا بودن رتبه نخست ذخایر و صادرات سنگ‌آهن جهان، برخورداری از فناوری پیشرفته در صنایع معدنی و پیشینه مناسبات مثبت سیاسی و اقتصادی با ایران از مهمترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.
    در همین پیوند، «عزیزاله عصاری»‌ مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به جلسه هفته گذشته با «ایان بیگز» سفیر استرالیا در ایران به همراه چند نفر از نمایندگان بلندپایه اقتصادی آن کشور در محل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، در کنار استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و منابع داخلی به مواردی چون رشد بهره‌ وری عوامل تولید، بهبود فرآیند بکارگیری عوامل تولید (بویژه نیروی کار)،‌ ارتقای‌ رقابت‌پذیری اقتصاد، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، تنوع‌ بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورهای توسعه یافته و بهبود سهم بازار جهانی تولیدات داخلی اشاره‌ شده است.
    به گفته وی، تحقق اهداف یاد شده، ضرورت تقویت مناسبات و همکار‌ی های فنی و اقتصادی را با کشورهای مذکور برای ارتقای فناوری،‌ آموزش نیروی انسانی و گسترش سرمایه‌گذاری‌ مشترک را اجتناب ناپذیر ساخته است.
    عصاری خاطرنشان کرد: گروه توسعه معادن و فلزات به‌عنوان یک هلدینگ فعال فلزی و معدنی به این نتیجه رسیده‌ که تولید و توسعه مجموعه را با استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی و بین المللی با جدیت دنبال کند؛ برای سرعت بخشیدن و بهبود فعالیت گروه گسترش همکاری‌های بین‌المللی در بخش های فنی، سرمایه گذاری و تامین مالی ضروری به نظر می رسد.
    وی ادامه داد: در این راستا، رایزنی‌هایی با نمایندگی استرالیا به‌عنوان یک کشور توسعه یافته در زمینه معدن و صنایع معدنی انجام شد و با استقبال خوبی از سوی آنان مواجه شدیم.
    این فعال معدنی و فلزی یان داشت: موضوعات و اهداف متعددی در راستای گشایش راه کارهای پایدار، موثر و کارآمد برای ارتقای همکاری های شرکت های معدنی و فولادی گروه با شرکت های بزرگ بین المللی مطرح است.
    وی اظهار داشت: حضور و همکاری شرکت‌های استرالیایی در زمینه‌های مختلف دانش فنی، تجهیزات،‌ سرمایه‌گذاری،‌ اکتشاف،‌ استحصال معادن و ... می‌تواند با تسریع بیشتر این حرکت،‌ منافع بسیار خوبی برای دو طرف در پی داشته باشد و ما از شکل‌ گیری و توسعه این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.
    عصاری با اشاره به پیشینه همکاری‌ها در عرصه‌های فنی، تجاری، مالی و اقتصادی،‌ تصریح کرد: به‌عنوان ‌مثال حضور کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های بزرگی چون گل گهر،‌ چادرملو و‌ فولاد مبارکه در قالب یک تفاهم‌نامه (MOU) در فعالیت‌های معدنی غرب استرالیا، اگرچه در مراحل مذاکره است اما تاثیر مثبت این حرکت در نگاه طرف مقابل مذاکرات مشهود بود و نظیر این همکاری‌ها موجب بهبود اعتماد متقابل و تسهیل روابط اقتصادی و فنی بعدی خواهد شد.
    وی ادامه داد: در ماه فوریه سال 2018 (دی - بهمن امسال) هیات بلندپایه ای از شرکت های صنعتی و معدنی استرالیایی به ایران سفر خواهند کرد و طی جلسات و بازدیدهای تخصصی، مذاکراتی در زمینه همکاری با شرکت های مجموعه در خصوص موضوعات فنی، سرمایه گذاری و تجاری انجام خواهد پذیرفت.
    همچنین برگزاری نشست‌های مشترک دیگری با محوریت شناسایی و کاهش چالش های فرآروی تامین مالی شرکت های گروه با شرکاء و صنایع استرالیا پیش بینی شده و عملا در دستور کار جلسات آتی قرار گرفته است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: اولویت‌های اصلی ما سرمایه‌گذاری مشترک، تبادل کارشناس با هدف آموزش و ارتقای ظرفیت های فنی و تجربی کارشناسی، مشارکت در بخش تحقیق و توسعه، همکاری در زمینه تولید و تامین مالی ماشین‌ آلات پیشرفته بخش‌های معدنی و صنایع فولاد و نیز استفاده از آخرین دستاوردهای فنی و علمی طرف استرالیایی در فرآیند اکتشاف خواهد بود.
    شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اکنون تحت نماد معادن در بازار سرمایه فعال است و صندوق بازنشستگی فولاد ایران، فولاد مبارکه، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، بانک پاسارگاد و شرکت سرمایه­ گذاری صبا تامین از سهامداران اصلی آن هستند.
    براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان ذخایر اکتشافی معدنی کشور نزدیک به 60 میلیارد تن است؛ ذخیره قطعی نزدیک به 40 میلیارد تن برآورد شده که بقیه احتمالی و ارزش آن افزون بر 770 میلیارد دلار است.

    برچسب ها