عصر خودرو

رویکرد تازه در صادرات نفت خام ایران

عصر بازار- ایران و برزیل توافق کردند تا با ساخت پالایشگاه نفت خامی به نام ماریان اقدام به پالایش نفت خام سنگین ایران در این کشور کنند.

رویکرد تازه در صادرات نفت خام ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, یکی از سیاست هایی که می توان از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی نام برد خرید سهام و یا مشارکت در ساخت پالایشگاه های نفت در دیگر کشورهاست که نفت ایران را پالایش و فرآورده‌های نفتی را در آن کشور و یا حوزه ای که پالایشگاه در آنجا قراردارد توزیع کند.

    در حال حاضر این کار توسط بسیاری از شرکت های پالایشی بزرگ در حال انجام است و حتی کشور آمریکا نیز در مناطق مختلف آمریکای جنوبی دست به چنین کاری زده است تا با این کار مصرف‌کنندگان این کشورها را به فرآورده های نفتی تولیدی خود وابسته کنند.

    این سیاست از اواخر دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و حتی اتحادیه صادرکنندگان فرآروده های نفتی ایران نیز مذاکراتی را با برخی از کشورها مانند اندونزی، مالزی و یونان به منظور خرید سهام پالایشگاه در این کشور ها انجام دادند،اما با اعمال تحریم های نفتی از سال 91 عملا این مذارکات بدون نتیجه ماند.

    با آغاز به کار دولت یازدهم ، عباس کاظمی مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی دوباره این بحث را باز کرد و از مذاکرده با کشورهای اسپانیا، هند و برزیل در کنار مذاکره با اندونزی، مالزی و یونان برای خرید سهام و یا مشارکت در ساخت پالایشگاه در این کشور ها خبر داد و گفت ایران قصد دارد با این کار نفت خود را در این کشورها پالایش کند.

    با تغییر دولت انتظار می رفت که دوباره این سیاست به فراموشی سپرده شود اما اخیراً خبرهایی به گوش می رسد که مذاکره با برزیلی ها برای احداث یک پالایشگاه نفت سنگین به نام «ماریان» به نتیجه رسیده است و قرار است ایران و برزیل در ساخت این پالایشگاه با یکدیگر مشارکت کنند.

    ایران در حال حاضر روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات صادر می‌کند که می تواند برای ایران از لحاظ سیاسی خطر آفرین باشد و با وضع تحریم های نفتی دوباره صادرات نفت ایران که منبع اصلی درآمد اقتصاد ایران است با خطر مواجه شود اما با تغییر سیاست صادراتی و تبدیل صادرات نفت خام به فراورده قطعا می توان امیدوار بود که تاثیرگذاری سیاستهای تحریمی کاهش یابد.

    بررسی های صورت گرفته نیز نشان می دهد عربستانی ها نیز به دنبال تغییر سیاست های صادراتی خود هستند و قصد دارند در کشورهای جنوب شرقی آسیا با خرید پالایشگاه های نفت صادرات فراورده نفتی خود را به جای نفت خام افزایش دهند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو