عصر خودرو

" کریدور سبز" دل صادرکننده ها را گرم کرد

عصر بازار- آزادواری گفت: کرویدر سبز برای تسهیل امور گمرکی میان دو کشور ایران و روسیه ایجاد شده است که تولیدکنندگان ایرانی را برای صادرات، تشویق کرده و موجب دلگرمی آنها می شود.

" کریدور سبز" دل صادرکننده ها را گرم کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, مهدی آزادواری کارشناس مسائل اقتصادی و فعال بازار روسیه در خصوص مزیت های بی شمار کریدور سبز گمرکی، اظهار کرد: براساس توافق راه اندازی "گذرگاه سبز" بسیاری از امور مربوط به بازرسی و ترخیص کالا و محموله های ایرانی در گمرک روسیه تسریع می شود.

    وی افزود: یکی از مهم ترین دستاوردهای گذرگاه سبز که از بزرگ ترین سند همکاری تاریخ گمرکی دو کشور ایران و روسیه به شمار می رود، سرعت در صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است.

    آزادواری گفت: براساس این توافق، روند اداری صادرات محصولات کشاورزی فاسد شدنی ایران در اولویت کاری گمرک روسیه قرار می گیرد و افزون بر این نیز در گذرگاه سبز گمرکی این کشور ترخیص خواهد شد و گمرک ایران هم متعهد شده است، اطلاعات و ارزش گمرکی کالاها را ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

    وی تشریح کرد: بر اساس تفاهم گذرگاه سبز، قرار شده تا ارزش گذاری اجناس توسط گمرکات دو کشور مورد قبول طرف مقابل قرار گیرد که این امر می تواند گام موثری برای صادرات و واقعی کردن قیمت کالاهای صادراتی شود.

    آزادواری اذعان کرد: گذرگاه سبز از جمله موارد تفاهم نامه دو کشور است که اجرای آن می تواند کمک چشم گیر و بزرگی به صادرکنندگان ایرانی داشته باشد.

    کارشناس مسائل اقتصادی و فعال بازار روسیه بیان کرد: اکنون فضای همکاری برای استفاده از پتانسیل بازار روسیه به وجود آمده و کرویدر سبز برای تسهیل امور گمرکی میان دو کشور ایجاد شده است که تولیدکنندگان ایرانی را برای صادرات تشویق می کند و این طرح به خودی خود موجب دلگرمی فعالان این عرصه می شود.

    آزادواری افزود: مشکل های صادراتی تنها مربوط به حوزه گمرک و صدور مرزی کالا نیست اما با اجرای این طرح، بخش زیادی از معضل های صادراتی حل می شود و البته گمرک ایران با تهیه لیستی از شرکت های ایرانی فعال، بخش عمده صادراتی آنها را تسهیل کرده و این شرکت ها به این واسطه می توانند آسان تر با گمرک روسیه اتصال پیدا کنند.

    به گفته این کارشناس اقتصادی، گمرک ایران با اقدام به تهیه لیستی از شرکت های فعال ایرانی، کشور های روسی را برای همکاری بهتر با شرکتهای خوش نام ایرانی کرده و علاوه بر این موضوع شرکتهای ایرانی می توانند نماینده خود در کشور را مطرح و معرفی کنند.

    آزادواری، با اشاره به چالش های اصلی صادرات، یادآورشد: اکنون بیشتر چالش های بازرگانان برای صادرات کالای خود، مربوط به بی اطلاعی از طرح کریدور سبز، بازنگری در ارزش گذاری‌ها، سختگیری‌ در مقررات از جانب طرف روسی و همچنین همگن سازی استانداردها است، که امید می رود با رایزنی مسوولان مربوطه، دیگر معضل های صادراتی تجار هم حل و رفع شود.

    برچسب ها