عصر خودرو

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن:

عوارض صادرات سنگ‌آهن سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد

عصر بازار- رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به این که در قانون ساز و کار صادرات سنگ آهن پیش‌بینی شده است، گفت که عوارض صادراتی سنگ آهن فقط باعث فراری دادن سرمایه گذاران می‌شود.

عوارض صادرات سنگ‌آهن سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, قدیر قیافه با اشاره به طرح افزایش پلکانی تعرفه صادرات سنگ آهن به 15 درصد تا 1398 در شورای عالی معادن گفت: در این رابطه حتی شایعاتی از قول معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود که بق آن می‌خواهند برای صادرات کنسانتره سنگ‌آهن نیز عوارض صادراتی وضع کنند که البته در گفت‌وگویی که با معاون معدنی وزیر داشتیم، این صحبت را تکذیب کردند.

    وی افزود: مجموعه صحبت‌ها و البته تصمیماتی از این قبیل، علامت‌های منفی است که به سرمایه‌گذاران بخش معدن داده می‌شود و باعث می‌شود آنها از این حوزه بروند.

    رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با بیان این که یک سرمایه گذار باید بتواند برای سرمایهخود تصمیم گیری کند، اظهار کرد: وقتی یک سرمایه‌گذار می‌بیند بانک‌های داخلی تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب را در اختیار تولیدکنندگان نمی‌گذارد و هزینه تولید هم هر سال بالاتر می‌رود، تنها راه پیش روی خود را برای تامین مالی از صادرات محصول خود میابند و نیاز خواهند داشت به عنوان مثال سنگ آهن دانه‌بندی را به بازارهای صادراتی بفرستند تا با خرید تجهیزات به ایجاد واحدهای فرآوری بپردازند.

    قیافه در خصوص کشش بازار داخلی برای مصرف محصولات معدنی به خصوص سنگ‌آهن گفت: آماری که سالانه ما مشاهده می‌کنیم در آن کاهش صادرات به ویژه سنگ‌آهن دانه‌بندی شده مشهود است و می‌توان گفت ترکیب صادرات بخش سنگ آهن ایران امروز شامل کنسانتره سنگ آهن و بخش کوچکی سنگ آهن دانه‌بندی شده می شود و این نشان می‌دهد که خود تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ آهن به سمت عرضه محصول به بازار داخلی می‌روند.

    وی افزود: وقتی به طور طبیعی بازار به سمت عرضه محصول به داخل کشور حرکت می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که وضع عوارض صادراتی اتفاق بیفتد و پالس منفی به سمت سرمایه‌گذاران روانه شود.

    رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران  با اشاره به عرضه محصولات سنگ آهن و بورس کالا گفت: تمام این بحث‌ها  در حالی است که طبق قانون 37 آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید موضوع کمیته ماده 3 مطرح شده است، که در همان جلسات این کمیته برخی دوستان با وضع عوارض صادراتی سنگ آهن دانه‌بندی شده مخالفت کردند اما با فشاری که از طرف معاونت معدنی وارد شد، در آخر جلسه نهایتا وضع 5 و 10 درصدی عوارض صادراتی سنگ آهن به تصویب رسید که البته خود من هم به صورت شفاهی و کتبی اعتراض خودم را اعلام کردم.

    وی ادامه داد: اما در قانون راهکارهایی پیش‌بینی شده است که موضوع صادرات به شکل شفاف قابل تصمیم‌گیری باشد، چرا که در یکی از بندهای همان ماده 37 ذکر شده که برای تشخیص نیاز سنگ آهن، این محصول باید در رینگ داخلی بورس کالا عرضه شود که قیمت آن هم بر اساس کسری از قیمت جهانی محاسبه می‌شود و در صورت پیدا شدن خریدار در دو یا سه مرحله فروش آن انجام می‌شود و ساز و کارهای پرداخت نیز در آنها مشخص شده است.

    قیافه افزود: اما اگر در پروسه بورس کالا مشتری برای این محصول پیدا نشد، مازاد محصول عرضه شده در بورس کالا به عنوان محصولی که امکان صادرات دارد، مشخص می‌ شود که باید بدون هیچ گونه عوارضی قابلیت صادرات داشته باشد.

    وی با بیان اینکه نباید با وجود قوانین فعلی دوباره‌کاری کرد، تصریح کرد: تمام اینها مواردی است که قانونگذار مورد تاکید قرار داده است و تکلیف کار را مشخص کرده حالا نباید ما خودمان دوباره با ایجاد فرآیندهای اضافی و تصمیم‌های خارج از قانون تعرفه وضع بکنیم و شرایط را تغییر دهیم.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران در خصوص وضعیت عوارض طرح شده برای صادرات سنگ آهن گفت: البته این عوارض هنوز وضع نشده است بلکه در آخر دوران وزارت نعمت‌زاده مطرح شد و قرار شد به صحن شورای اقتصاد ارائه شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و جوابی هم ارائه نشده است.

    برچسب ها