عصر خودرو

گازپروم برای همکاری در حوزه اکتشاف با ایران برنامه ریزی کرده است

عصر بازار- روزنامه کامرسانت روز جمعه نوشت: شرکت گازپروم روسیه برای همکاری با ایران در عرصه های همچون اکتشاف برنامه ریزی کرده است.

گازپروم برای همکاری در حوزه اکتشاف با ایران برنامه ریزی کرده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در مقاله روزنامه کامرسانت روسیه، آمده است: گازپروم که پیشتر با ایران در مورد شرکت در استخراج گاز و حمل آن به هند از طریق پاکستان به توافق رسیده می‌تواند همچنین در پروژه احداث کارخانه تقطیر گاز در این کشور شرکت کند. ساخت این کارخانه مدت طولانی است در جریان می‌باشد اما طبق محاسبه مقام های ایرانی پایان پروژه 4 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
    بر اساس این گزارش، کارشناسان می‌گویند شرکت در این پروژه با راهبرد گازپروم برای متنوع ساختن فعالیت آن هماهنگ بوده و با منافع سیاسی روسیه همسو است. اما عامل باصرفه بودن اقتصادی معیار اصلی اتخاذ تصمیم در مورد کارخانه نخواهد بود.
    روزنامه روسی نوشت: گازپروم تفاهم نامه فعالیت احتمالی با صاحبان پروژه (شرکت 'ایران ال ان جی'، شرکت ملی نفت ایران و صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت) را امضا کرد. کارخانه تقطیر گاز دو خط با ظرفیت 5,5 میلیون تن در سال هر کدام را در بر می‌گیرد. در چارچوب مرحله دوم حجم تولید می‌تواند دو برابر شود.
    روزنامه کامرسانت افزود: گازپروم و شرکت‌های ایرانی همچنین نقشه راهی امضا کردند که طبق آن گازپروم یک تحقیق نظری در مورد اجرای پروژه‌های جامع در بر گیرنده استخراج، حمل و فرآوری مواد هیدروکربنی و از جمله شیمی گاز تهیه می‌کند.
    به گفته آلکسی میلر رئیس هیات مدیره کمپانی گازپروم، این شرکت پیشنهادهای خود در مورد بهره‌برداری از میادین 'فرزاد الف'، 'فرزاد ب'، 'پارس جنوبی' و 'کیش' را در سه ماهه اول سال 2018 به شرکت ملی نفت ایران واگذار می‌کند.
    طرفین تفاهم نامه مربوط به این بخش‌ها را سال گذشته امضا کرده بودند. قبل از آن شرکت ملی نفت ایران و گازپروم در مورد ساخت خط لوله گاز دریایی ایران – پاکستان – هند به توافق رسیده بودند ولی اکنون (چنانچه هفته گذشته در وزارت انرژی توضیح داده شد) فعالیت در جهت طراحی توجیه اقتصادی و فنی (امکان سنجی اقتصادی فنی ) آن آغاز نشده زیرا هنوز برخی اسناد دوجانبه امضا نشده است. میادینی که گاز آنها روانه این خط لوله می‌شود هم هنوز انتخاب نشده‌اند.
    روزنامه روسی نوشت: شرکت 'ایران ال ان جی' یکی از سه پروژه‌ اعلام شده ایران در بخش گاز تقطیر شده (به غیر از پارس ال ان جی و پرژن ال ان جی) است. فاز 12 میدان پارس جنوبی به عنوان منبع مواد اولیه این پروژه تعیین شده است. کارخانه پیشتر تا 40 درصد ساخته شده و به گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران تکمیل ساخت آن به 2 تا 3 سال زمان و 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
    روزنامه روسی یادآورشد: پس از رفع مجازات‌های بین‌المللی در سال 2016، ایران فعالانه برای جلب سرمایه گذاران خارجی به حوزه نفت و گاز خود اقدام می‌کند. مقامات ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی و از جمله 'توتال' فرانسه در این مورد مذاکره کرده بودند که در بهره‌برداری از فاز 11 میدان پارس جنوبی شرکت می‌کند. ولی فعلاً توافق معینی با هیچ کدام از سرمایه گذاران حاصل نشده است.
    گازپروم بنوبه خود سعی دارد در جهت توسعه صادرات گاز خط لوله‌ای به خارج (در حال حاضر خطوط لوله 'جریان شمالی 2' و جریان ترکی در دست احداث است)، همزمان پروژه‌های گاز تقطیر شده را اجرا کند (در روسیه شرکت قصد دارد کارخانه گاز تقطیر شده 'ساخالین 2' را توسعه داده و پروژه احداث کارخانه 'گاز تقطیر شده بالتیک' و همچنین یک رشته پروژه‌های تناژ پایین را اجرا کند). ولی در خارج تاکنون اساساً از تحویل گاز تقطیر شده و شرکت در ساخت ترمینال‌های تبدیل معکوس گاز تقطیر شده به گاز طبیعی سخن رفته است (گازپروم اخیراً در مورد چنین پروژه‌ای در ویتنام به توافق رسید).
    ویاچسلاو میشچنکو کارشناس شرکت تحلیل اطلاعات انرژی 'آرگوس مدیا' در گفت وگو با کامرسانت یادآورشد: ورود به حوزه‌های مختلف از استخراج و حمل گاز گرفته تا تقطیر آن با راهبرد گازپروم هماهنگ است.
    وی افزود: گازپروم به تازگی اعلام کرد آماده است فناوری‌های خود برای تقطیر گاز را طراحی کرده و وارد بازارهای جدیدی شود.
    کارشناس روس یادآورشد: امروز ایران شریک روسیه در حل و فصل بحران خاورمیانه می‌باشد و لذا مسئله بازدهی اقتصادی پروژه‌های مشترک می‌تواند در جای دوم قرار گیرد.
    آلکسی گریواچ معاون رئیس بنیاد امنیت ملی در حوزه انرژی قبول دارد که همکاری روسیه با ایران برای هر دو طرف مفید است. شرکت گازپروم در پروژه‌های ایرانی می‌تواند فشار بالقوه صادرات گاز ایران بر بازارهای اروپا را کاهش دهد. این گاز درصو رسیدن به اروپا می‌تواند با گاز روسیه وارد رقابت شود. همچنین پروژه‌های جدید خارجی اجازه می‌دهند فنآوری‌های تقطیر گاز گازپروم آزمایش شده و بازار کاربرد آنها گسترش داده شود. اما برای ایران شرکت روسیه راهی برای کاهش ریسک‌های مربوط به مجازات‌ها می‌باشد.

    برچسب ها