عصر خودرو

دلار و یورو در آذر ماه چقدر گران شد؟

عصر بازار- آذرماه به دلیل تقارن با پایان سال میلادی برای فعالان اقتصادی بویژه واردکنندگان، فصل تسویه حساب با طرف های خارجی است که همین امر فشار تقاضا را بر بازار را تشدید می کند و اثر اولیه و مستقیم آن، افزایش مقطعی نرخ ارزهای عمده و مرجع است.

دلار و یورو در آذر ماه چقدر گران شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با اینکه افزایش نرخ ارزهای عمده بویژه دلار از میان تابستان روند افزایشی به خود گرفت، به گفته پویا جبل عاملی کارشناس ارزی، از اواسط تابستان تاکنون 12 درصد افزایش قیمت داشته، اما سنت همه ساله افزایش قیمت ها در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان پابرجاست.
    نگاهی به دو ارز عمده و بازیگر اصلی در تجارت خارجی ایران نیز موید همین است؛ هرچند در ماهی که گذشت دلار حدود 2 درصد افزایش یافت اما رشد یورو پرشتاب تر بود و حدود 3 درصد بالاتر رفت.
    با این حال کارشناسان بانک مرکزی انتظار دارند با عبور از این شرایط فصلی و کاهش تب تقاضا، نرخ ها در دو ماه باقیمانده از سال تعدیل شود و به شرایط عادی بازگردد بویژه آنکه دولت در لایحه بودجه سال آینده نرخ حدود 35 هزار ریالی را برای دلار مبادله ای در نظر گرفته و از این رو تورم انتظاری در بازار را در شرایط فعلی تشدید نمی کند.

    *تحولات دلار در آذر ماه
    نرخ دلار که آذر ماه را به سبب فشار تقاضا در بازار پر شتاب آغاز کرده و حتی در میانه این ماه به عدد جدید 42 هزار ریالی دست یافته بود، در نهایت به رشد حدود 2 درصدی در این ماه رضایت داد.
    نرخ مبادله ای دلار در آذر ماه از رقم 35 هزار و 238 ریال آغاز شد و با افزایش 621 ریالی در طی این ماه در نهایت به رقم 35 هزار و 859 ریال رسید یعنی قیمت دلار برای واردات کالاهایی که مشمول ارز دولتی است، در این ماه 1.73 درصد رشد کرد.
    در سامانه نظارت ارز (سنا) که میانگین نرخ فروش ارزهای عمده در صرافی های مجاز سراسر کشور درج می شود و مبنای بانک مرکزی برای رصد بازار ارز است، در ابتدای آذرماه قیمت هر دلار 40 هزار و 983ریال بود که در پایان ایین ماه به 41 هزار و 847 ریال رسید یعنی اینکه در مدت با رشد 2 درصدی، 864 ریال بالا رفت.
    با این اوصاف، قیمت آزاد دلار در این ماه متناسب با نرخ دولتی آن تغییر قیمت داشت در حالی که آذرماه پارسال با اینکه نرخ دلار مبادله ای 0.81 درصد رشد کرده بود، نرخ دلار آزاد با 6.8 درصد رشد در بازار آزاد مواجه شد.

    ** تحولات قیمت یورو
    نگاهی به تغییرات قیمت یورو طی آذر ماه گذشته نیز نشان می دهد که رشد نرخ دولتی این ارز متناسب با بازار آزاد بوده است؛ در این ماه قیمت مبادله ای هر یورو با ثبت رشد 2.7 درصدی، از 41 هزار و 375 ریال در ابتدای آذر به 42 هزار و 551 ریال در پایان این ماه رسید.
    نرخ یورو در سامانه سنا نیز رشد 3 درصدی را نشان می دهد به طوری که از رقم 48 هزار و 306 ریال در ابتدای آذر ماه به 49 هزار و 826 ریال رسیده است.
    این در حالیست که سال گذشته در همین مدت، نرخ یورو نیز به تبع دلار در بازار آزاد 6.7 درصد رشد کرد و از رقم 39 هزار و 576 ریال به 42 هزار و 425 ریال رسید در حالی که نرخ دولتی یورو 0.98 درصد کاهش داشت.

    برچسب ها