عصر خودرو

حامد سلطانی نژاد خبر داد:

ارزش معاملات جوجه یک روزه در بورس کالا به ۹۵ میلیارد ریال رسید

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران از معامله پنج میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰۰ قطعه جوجه یک روزه گوشتی به ارزش ۹۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون ریال در تالار کشاورزی تا پایان آذر ماه سال ۹۶ خبر داد.

ارزش معاملات جوجه یک روزه در بورس کالا به ۹۵ میلیارد ریال رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد با اعلام این آمار اظهار داشت: تا پایان معاملات آذر ماه سال جاری، 17 میلیون و 363 هزار و 650 قطعه جوجه یک روزه گوشتی در بورس کالا عرضه شده که از این تعداد، پنج میلیون و 334 هزار و 700 قطعه جوجه یک روزه مورد معامله قرار گرفت.
    وی افزود: از زمان آغاز عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا در تاریخ 26 دی ماه سال 1395 تا پایان آذر ماه سال جاری، 99 شرکت تولیدکننده جوجه یک روزه گوشتی در بورس کالای ایران پذیرش شده اند و در حال حاضر محصولات خود را در تالار کشاورزی عرضه می‌کنند.
    به گفته سلطانی نژاد، پنج شرکت جدید نیز با ارایه مدارک در حال پذیرش در بورس کالای ایران هستند و 10 شرکت نیز به دلیل نقص در مدارک بایستی مدارک خود را جهت پذیرش تکمیل کنند.
    مدیرعامل بورس کالای ایران در تشریح عرضه جوجه ‌یک روزه در بورس کالا گفت: این محصول اثر مستقیمی در معیشت مردم دارد و به هر حال پایه تولید مرغ و تخم مرغ، جوجه ‌یک روزه است و در کنار نهاده های دامی در قیمت محصول نهایی نقش اساسی بازی می کند. بر این اساس و در راستای تکمیل زنجیره این محصول در بورس کالا برای ورود جوجه یک روزه به بازار بورس اقدام کردیم.
    سلطانی‌نژاد در بیان مزیت های عرضه جوجه در بورس گفت: بورس کالا در سیستم پایاپای و تسویه مکانیزمی را فراهم می کند که در ابتدا پول به حساب فروشنده واریز و سپس کالا به خریدار تحویل داده می شود، همچنین اگر هر کدام از طرفین بر خلاف تعهدات خود عمل کند بورس کالا با استفاده از ساز و کارهای خود وارد عمل شده و طرف متخلف را جریمه و خسارت لازم را اخذ خواهد کرد.
    وی عنوان کرد: در واقع وقتی هنوز جوجه تولید نشده، باید خریدار آن مشخص باشد؛ شرکت باید قرارداد ببندد و بر این اساس قبل از تولد جوجه شروع به عرضه می کند. بر این اساس ماهیت بازار آن با عرضه در بورس تطابق دارد.
    وی بیان کرد: عرضه کننده سه روز پس از انجام معامله پول را تحویل گرفته و کالا را به خریدار تحویل می دهد، بنابراین عرضه کننده نسبت به دریافت پول آسوده خاطر است.
    سلطانی نژاد بیان کرد: این در حالی است که در معاملات خارج از بورس تولیدکننده با خریدار وارد قرارداد می شود و در این شرایط هر یک از طرفین احتمال نکول در معامله خواهند داشت؛ به هر حال مشکلاتی ایجاد خواهد شد و نخستین ضرر آن متوجه تولیدکننده است و نمی‌تواند روی فروش محصول خود حساب باز کند که این مشکلات با مکانیسم بورس رفع می شود.
    این مقام مسئول با بیان اینکه ارائه ضمانت برای انجام تعهدات از سوی هر دو طرف از الزامات انجام معاملات در بورس کالا است، تصریح کرد: وقتی تولیدکننده توقع دارد پول خود را در زمان مقرر دریافت کند باید این انتظار را نیز برای خریدار قائل باشد که خیال او نیز از بابت دریافت به موقع کالا راحت باشد. به عبارتی باید خیال خریدار از بابت تحویل کالا راحت باشد و این مساله با اخذ ضمانتنامه های بانکی، سفته و اسناد اوراق بهادار تامین می شود.

    برچسب ها