عصر خودرو

مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده:

بازدهی ۲۳ درصدی سهامداران از بازار سرمایه

عصر بازار- نگاهی به شاخص کل نشان می دهد که این متغیر ابتدای سال در محدوده ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد بوده و امروز ۹۵ هزار و ۴۷۰ را رد کرده است. به این ترتیب، سرمایه گذاران در بورس بازدهی مناسب ۲۳ درصدی داشتند که نسبت به بازارهای دیگر قابل تأمل است.

بازدهی ۲۳ درصدی سهامداران از بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، همایون دارابی، کارشناس بازار و مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در خصوص روند بازار اظهار داشت: اگر به آمار نگاه کنیم از هر سه شرکت، دو شرکت بازدهی مثبتی از ابتدای سال داشتند و نشان می دهد که تقریبا بازار روند مثبتی را در تا این زمان داشته است.

    وی به فاکتورهای تأثیرگذار در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: چند فاکتور اساسی بازار را به حرکت درآورده اند، دولت تلاش زیادی را برای کاهش نرخ بهره داشته است و این امر تأثیر زیادی بر بازار گذاشت. نرخ اوراق سپرده ها کم شد و پول های ریسک گریز در بانک ها به حرکت در آمدند.

    دارابی ادامه داد: قیمت نفت در ابتدای سال 40 دلار بود و هم اکنون در حدود 63 دلار است که این مسئله کمک شایانی به بازار کرد. از طرف دیگر ارزش دلار در برابر ریال تقویت شد و به شرکت های صادرات محور که واقع ستون فقرات بورس ما هستند کمک زیادی شد. چون بورس ما در طبقه بورس های مواد خام در دنیا قرار می گیرد به همین خاطر هم شاهد آن هستیم که فروش شرکت های صادرات محور افزایش پیدا می کند.

    این کارشناس بازار در خصوص صنایع بورسی اذعان داشت: به همین خاطر شرکت های بزرگ بازار مثل شرکت های فولادی، پالایشگاهی، سنگ آهن که در بازارهای جهانی حضور دارند حرکتی را شروع کردند و امروز شاهد آن هستیم که این شرکت بازدهی خوبی را به ارمغان آورده اند. با توجه به انتهای سال و گزارش های شرکت ها انتظار داریم بازار روند مثبت را حفظ کند. به این دلیل که ابتدای سال با قیمت های پایین تر شروع شده اما هم اکنون رشد قیمت ها را شاهد هستیم که سال آینده نیز، شروع بازار با این قیمت های بالا خواهد بود که روند سودآوری شرکت ها را بیشتر خواهد کرد.

    مدیر صندوق سرمایه گذاری بانک آینده در خصوص ظرفیت های ورود نقدینگی به بازار سرمایه عنوان داشت: وقتی نقدینگی وارد بازار می شود چند فاکتور اهمیت پیدا می کند. ورود شرکت های جدید و عرضه سهام توسط سهامداران عمده و شرکت های هلدینگ که شرکت های زیرمجموعه در بازار دارند، باعث می شود که بازار رشد کند و افزایش سرمایه ها صورت بگیرد. شرکت ها باید بتوانند از جریان نقدینگی تازه به نحو مطلوبی برای توسعه استفاده کنند. البته تاکیداتی از دولت نیز صورت گرفته که سازمان هایی که شرکت هایی را در اختیار دارند از جمله بیمه ها و صندوق های بازنشستگی، این شرکت ها را عرضه کنند تا با ورود نقدینگی های جدید رشد بازار نیز محقق شود.

    دارابی در خصوص جاری شدن اصل 44 قانون اساسی در بازار سرمایه گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد بانک محور است و همچنان سهم عمده ای از تأمین مالی شرکت ها و بنگاه ها را بانک بر عهده دارند. البته این امیدواری همچنان وجود دارد که با جاری شدن اصل 44 قانون اساسی، شرکت های بیشتری وارد بازار شوند. به همین ترتیب ابزارهای جدید معاملاتی وارد بازار می شوند که تأمین مالی و سرمایه را انجام دهند.

    وی در خصوص ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه اشاره داشت: هم اکنون اوراق مشارکت و صکوک در بازار سرمایه فعال است و همه اینها برای تأمین مالی شرکت ها ابزارهای مناسبی تلقی می شوند و می توانند کسری اقتصادی از طریق بازار بدهی جبران کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اصلاح قانون بورس اوراق بهادار اشاره داشت: کمبودهایی در قوانین بازار سرمایه وجود دارد که به نظر می رسد سازمان بورس در حال بررسی و رفع و رجوع آن است تا بدین ترتیب بازار سرمایه و به خصوص سهامداران خرد به دلیل اینکه شرکت ها اطلاعات نمی دهند یا دیر اطلاعات خود را به سازمان ارسال می کنند دچار ضرر و زیان نشود.

    وی به بحث حاکمیت شرکتی اشاره داشت و گفت: بحث حاکمیت شرکتی در ایران دچار ضعف هایی است که باید در جهت رفع آن اقدام کنیم. با وجود این ضعف ها یک سهامدار عمده می تواند نظرخود را به سهامداران جز تحمیل کند و به این ترتیب سهامداران جز را وارد ضرر و زیان کند. در بحث حاکمیت شرکتی نیازمند تغییراتی هستیم که به سهامداران خرد و سازمان بورس این امکان را بدهد که در برابر سهامداران عمده و مدیرانی که در چارچوب قانونی رفتار نمی کنند عکس العمل نشان دهد و حقوق سهامداران خرد را با اقدامات حقوقی رعایت کنند.

    دارابی در پایان خاطرنشان ساخت: بزرگترین گام برای شفاف سازی در بازار سرمایه برداشته شده و نهادهای عمومی دولتی که صورت های مالی خود را ارائه ندادند بر اساس قانون، ملزم می شوند که اطلاعات خود را در کدال منتشر کنند. بدین ترتیب سهامداران با صورت های مالی شرکت ها قبل از ورود به بازار سرمایه آشنا می شوند و با جمع بندی کلی اقتصادی به نتیجه مطلوب می رسند تا قبل از ورود به بازار سرمایه سابقه ای از آنها در دسترس باشد.

    برچسب ها