عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت به طوری که معاون وزیر صنعت به روند مطلوب آزادسازی قیمت محصولات از طریق بورس کالای ایران اشاره کرد، همچنین رئیس سازمان بورس اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم را از مهم ترین اقدامات مهم در حوزه بورس کالا دانست؛ مدیر عامل بورس کالای ایران نیز از رکوردشکنی معاملات گندم خبر داد. اعلام حمایت از عرضه گندم در بورس کالا از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    روند مطلوب آزادسازی قیمت محصولات در فضای شفاف بورس کالا

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  بورس کالای ایران, رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: اگر آزادسازی قیمت محصولات در بستر بورس کالا عملیاتی شود به دلیل فضای شفاف این بازار، امکان رصد و تنظیم بازار را به شیوه ای مطلوب مهیا می کند.

    مهدی کرباسیان نقش بورس کالا را در حذف فساد و افزایش شفافیت معاملات این صنعت مفید دانست و گفت: تجربه عرضه محصولات مختلف از جمله فولاد در بورس کالا ثابت کرده است که بهترین مکان برای عرضه زنجیره تولید محصولات فولادی،  بورس کالای ایران است.

    وی ادامه داد: بورس کالا یکی از محورهای اساسی است که می تواند در شفاف سازی و سلامت اقتصادی کشور و جلوگیری از رانت و فساد نقش مهمی ایفا کند؛  لذا اعتقاد داریم تمامی محصولات باید در بورس ارائه شود حتی خود سازمان ایمیدرو نیز از همین کانال برای عرضه محصولات استفاده می کند.

    وی گفت: با توجه به مزیت هایی که در این بورس وجود دارد، عرضه محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد در بورس کالای ایران هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده است. همچنین آزادسازی قیمت محصولات اگر در بورس کالا عملیاتی شود به دلیل فضای شفاف این بازار، امکان رصد و تنظیم بازار را به شیوه ای مطلوب مهیا می کند. در همین زمینه برای آزادسازی قیمت سنگ آهن نیز اقداماتی صورت گرفته و طی جلساتی که تاکنون ارائه شده امیدواریم که این محصول نیز مانند سایر محصولات با شرایط مناسب روی تابلوی بورس کالا ثبت شود.

    دولت با بهره گیری از بورس کالا، بودجه خرید کالاهای کشاورزی را تنظیم می کند

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری هفته گذشته خود، در بیان اقدامات کلی انجام شده طی 18 ماه گذشته در این نهاد، پذیرش کالاهای کشاورزی و تقویت عرضه این محصولات با کمک بورس کالای ایران را به عنوان پنجمین اقدام مهم انجام شده در بازار سرمایه عنوان کرد.

    شاپور محمدی  گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم و اصلاح سیاست خرید تضمینی یکی از مهم ترین اقدامات مهم در حوزه بورس کالا است به طوریکه جایگزینی سیاست خرید تضمینی با طرح قیمت تضمینی یکی از اقداماتی است که میتواند به رونق بورس کالا و نقد شوندگی معاملات بخش کشاورزی کمک کند.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان سایر مزایای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا به کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی گفت: دولت می تواند از این سیاست برای کنترل و تنظیم بودجه خود بهره بگیرد؛ بطوریکه دولت به جای پرداخت کل اعتبار مربوط به خرید تضمینی از خزانه، تنها بخشی که از هزینه خرید تضمینی مربوط به مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت معامله شده در بورس کالاست را از خزانه پرداخت می کند؛ این اتفاق، کمک بزرگی در راستای کاهش بار مالی دولت است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش چند برابری حجم معاملات گندم در بورس کالا نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم همین روند صعودی ادامه یابد و از سال آینده شاهد رشد حجم معاملات کشاورزی از جمله گندم در بورس کالا باشیم.

    رکوردشکنی معاملات گندم در بورس کالای ایران

    در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران از رکودشکنی معاملات گندم در بورس کالا خبر داد و گفت: موفقیت اجرای طرح قیمت تضمینی برای دو محصول ذرت و جو در بورس کالا که از دو سال گذشته در کشور اجرایی شد، دولت را بر آن داشت تا این طرح را برای محصول استراتژیک گندم نیز اجرایی کند؛ بطوریکه، از سال جاری شاهد اجرایی شدن این طرح برای محصول گندم به صورت آزمایشی در چهار استان هستیم.

    حامد سلطانی نژاد گفت: در کل سال 1395 حجم معاملات گندم داخلی و صادراتی در بورس کالای ایران 422 هزار تن بوده که از این میزان 391 هزار تن گندم در بازار داخلی به فروش رسیده و 31 هزار تن آن صادر شده است.این در حالی است که از ابتدای امسال تا 15 آذر ماه، یک میلیون و 210 هزار تن گندم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته که با رشد چشمگیری همراه بوده است.

    به گفته سلطانی نژاد، طی سال جاری از کل معاملات به ثبت رسیده برای محصول گندم در بورس کالای ایران، یک میلیون و 145 هزار تن محصول در داخل به فروش رفته و حجم گندم صادراتی در سال جاری نیز با رشد بیش از دو برابری به رقم 65 هزار و 750 تن رسیده است. 

    سلطانی نژاد مهم ترین اقدام بورس کالای ایران در حوزه فروش گندم طی سال جاری را عملیاتی شدن ماده 33 قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی برای این محصول دانست و گفت: در بخش معاملات گندم طی هفته چهارم آذرماه، بیش از 80 هزار و 150 تن محصول مورد معامله قرار گرفته که این رقم نسبت به هفته های پیش از آن با رشد قابل توجهی همراه شده است.

    توسعه استانداردسازی کالاها از طریق بورس کالای ایران

    مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین اظهار کرد: کالاهای مورد معامله در بورس کالا از استاندارد کافی برخوردار بوده و تمامی افراد نسبت به قیمت و استاندارد محصولات مورد عرضه، اطمینان کافی دارند.

    حامد سلطانی نژاد در رابطه با ظرفیت بورس کالا در استاندارد سازی کالاها اظهار کرد: اجناس مورد معامله در بورس کالا از کیفیت و استاندارد های بالایی برخوردار هستند و در کنار اهمیت دهی به کیفیت محصولات، قیمت آنها هم کمی در مقایسه با بازار آزاد بیشتر است.

    وی در ادامه افزود: کالاهایی که در تالار اصلی بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرند از استاندارد کافی برخوردار بوده و تمامی افراد نسبت به قیمت و استاندارد محصولات مورد عرضه اطمینان کافی دارند، بنابراین معامله‌ها شفاف بوده و همین موضوع دلیلی بر گسترش کالاهای استاندارد در بورس کالا شده است.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه اجناس با کیفیت بورس کالا حدود 5.6 درصد GDP کل کشور است، گفت: بیش از 90 الی 95 درصد اجناس مبادله ای بورس کالا در بازار اصلی معامله می شود و به همین سبب حدود 5.6 درصد (GDP تولید نا خالص داخلی) کل کشور را تشکیل می دهد.

    آغاز خرید زعفران به صورت حمایتی در بورس کالا

    مدیر عامل سازمان توسعه روستایی و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح خرید زعفران به صورت حمایتی را شروع کرده‌ایم که خرید و فروش آن در بورس کالا رقم خواهد خورد.

    حسین صفایی با اشاره به عرضه محصولات در بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: کالایی که در بورس عرضه میشود باید قابلیت استاندارد سازی و تجمیع داشته و همچنین فساد پذیری پایینی داشته باشند لذا کالاهایی که این مشخصات را ندارند نمی توانند در بورس عرضه شوند.

    وی با بیان اینکه  شیر خشک در بورس کالا عرضه می‌شود ،خاطرنشان کرد: با محصولاتی که قابلیت عرضه در بورس را داشته باشند موافقیم که در همین راستا طرح خرید زعفران به صورت حمایتی را شروع کرده ایم که خرید و فروش آن در بورس کالا رقم خواهد خورد.

    سیاست خرید تضمینی گندم اصلاح می شود

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای اصلاح سیاست خرید تضمینی گندم و جایگزینی آن با قیمت تضمینی از ظرفیت بورس کالا استفاده می کند.

    علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به  اینکه قیمت تضمینی گندم یکی از استراتژی‌های دولت در پررنگ کردن نقش بورس کالا به شمار می رود، اظهار کرد: اجرای ماده ٣٣ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از طریق عملیاتی کردن سیاست قیمت تضمینی دو محصول ذرت و جو در بورس کالا از جمله اقدامات دولت در چند سال اخیر به شمار می رود.

    وی با اشاره به اینکه در سیاست خرید تضمینی تاخیر در پرداخت مطالبات نارضایتی گندمکاران را به همراه داشته است، تصریح کرد: دولت برای دسترسی به منابع  مالی جهت تسویه مطالبات کشاورزان به زمان نیاز دارد درحالیکه با اصلاح سیاست خرید تضمینی به قیمت تضمینی، مشکلات دولت در تامین منابع مالی مرتبط با این حوزه مرتفع خواهد شد.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآورشد: صنوف مربوطه، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بیش از گذشته باید برای اجرای سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا وارد عمل شوند چرا که با حضور جدی در این عرصه عمده مشکلات کشاورزان و دولت در خرید تضمینی مرتفع خواهد شد.

    از سال آینده گندم با کیفیت تر،ارزش بیشتری خواهد داشت

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در سال زراعی آینده، به دلیل عرضه گندم در بورس کالای ایران، دامنه جدول پاکی گندم محدودتر شده و به خرید کیفی، بیشتر توجه خواهد شد؛ همچنین گندم باکیفیت تر، با ارزش بیشتری نیز معامله خواهد شد.

    عبدا... حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به لایحه بودجه سال آینده در حوزه خرید تضمینی گندم اشاره کرد و افزود: دولت برای خرید ده‌ها میلیون تن گندم، آمادگی کامل را دارد و کشاورزان و تولیدکنندگان هیچ‌گونه نگرانی درباره تأمین گندم در سال زراعی آینده نداشته باشند.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بودجه گندم در سال آینده، تصریح کرد: کاهش بودجه گندم نشان‌دهنده ارائه گندم در بورس و اینکه دولت باقی‌مانده پول خرید را از طریق اوراق و اسناد خزانه تأمین می‌کند.

    از عرضه گندم در بورس کالا حمایت می کنیم

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه گندم در بورس کالا،روش موفقی خواهد بود به شرط آنکه دولت به آنچه که در این طرح برای کشاورزان تضمین کرده است، عمل کند.

    حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع، عمل به تعهد است وگرنه طرح قیمت تضمینی و عرضه محصولات در بورس کالا اقدامی مثبت در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی است.

    وی با بیان اینکه با عرضه گندم در بورس کالا می‌توانیم شفاف‌سازی کنیم، تصریح کرد: با عرضه گندم در بورس کالا اشکالات خرید تضمینی کمتر شده و رفع می‌شود و دولت در سال آینده این طرح را توسعه خواهد داد که باید با همکاری همه جانبه همه دستگاه ها، شاهد پیاده سازی کامل مزایای این طرح باشیم.

    سیاست قیمت تضمینی گندم از سال آینده در بورس کالا اجرا می‌شود

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه پیشنهادی دولت بابت یارانه خرید تضمینی گندم گفت: باید شرایط بگونه ای اصلاح شود که به نفع تولید و کشاورز باشد و نکته اساسی این است که اول و آخر باید سیاست قیمت تضمینی اجرایی شود و این امر طرح ملی و قانون است و باید اجرایی شود.

    سید راضی نوری اظهار کرد: عرضه در بورس کالا در نهایت باید برای کل محصول گندم عملیاتی شود که در این صورت شاهد ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی نیز خواهیم بود. اما باید بگونه ای برنامه ریزی و از کشاورزان حمایت کرد که در سال های آینده شاهد رشد سطح زیر کشت گندم و برداشت محصول باشیم؛ زیرا گندم یک محصول استراتژیک و جزو کالاهای اساسی حوزه کشاورز محسوب می شود.

    وی گفت: برنامه ریزی برای عرضه کل گندم در بورس کالا باید به گونه ای باشد که رضایت کشاورزان را به همراه داشته باشد و دولت و نظام نیز به پشتوانه تولید از تولیدکننده و کشاورزان حمایت لازم را داشته باشند. زیرا اجرای سیاست قیمت تضمینی در بستر بورس کالا موجب افزایش شفافیت ها، ارتقای کیفیت و کاهش بار مالی دولت خواهد شد.

    داستان تکراری "رنج و گنج"در بازار طلای سبز

    یک تولیدکننده پسته در استان کرمان به حضور پررنگ واسطه ها در بازار پسته اشاره کرد و با ابراز نارضایتی نسبت به تاثیرپذیری قیمت ها از حضور این گروه های خاص در بازار سنتی گفت : در بازار داخلی به دلیل دخالت واسطه ها در بازار، روند قیمت ها کاهشی بود، زیرا کشاورزان و باغداران که اکثرا خرده مالکان هستند، به دلیل کمبود نقدینگی و چک های بانکی خود مجبور به فروش محصول به هر قیمتی هستند

    پوی با اشاره به خرید و فروش پسته در بورس کالا، اظهار کرد: اگر بورس کالا بتواند به جایگاه واقعی خود در این بازار برسد، می تواند در شفافیت قیمت ها موثر واقع شده و مانع از افت کاذب قیمت ها در زمان برداشت محصول به دلیل وجود فعالیت های دلالی شود.

    به گفته وی، خواسته کشاورزان و باغداران این است که در کمترین زمان ممکن به نقدینگی دست پیدا کنند تا مجبور به عرضه محصول خود در بازار به هر قیمتی نباشند و بورس می تواند با فراهم کردن امکان تسویه در کوتاه ترین زمان ممکن، در این زمینه به باغداران کمک کند.

    حسن زاده گفت: در صورت حضور خرده مالکان و باغداران پسته در بورس کالا می توان شاهد ساماندهی بازار داخلی و البته صادرات پسته بود. هر چند ممکن است این امر فرآیندی زمانبر باشد تا اعتماد همگانی در بین باغداران نسبت به بورس ایجاد شود.

    لزوم انتشار اوارق سلف برای ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی

    عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران گفت:استفاده از ظرفیت های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی طرح های پتروشیمی می تواند ساخت این طرح ها را شتاب بخشد.

    احمد کیمیایی اسدی در خصوص تامین منابع مالی طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی اظهار کرد: بانک ها و بورس مهمترین منابع برای تامین مالی بخش های صنعتی و تولیدی کشور هستند اما فعالان بخش خصوصی معتقدند بانک ها مساعدت لازم را در تامین منابع ندارند و البته باید گفت سرمایه گذاری در این بخش ها نیز به منابع مالی بسیار نیازمند است و وثایق سنگینی می طلبد که از توان بخش خصوصی نیز خارج است .

    وی ادامه داد: لذا از ظرفیت های موجود در بورس مانند اوارق سلف در بحث سرمایه گذاری به عنوان یک راهکار مطمئن می توان برای ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی استفاده کرد.

    عرضه زعفران در بورس کالا راهگشای توسعه بازارهای صادراتی

    عضو شورای ملی زعفران گفت: عرضه و ورود زعفران به بورس های جهانی و فرامنطقه ای و حضور پررنگ در 5 قاره دنیا در توسعه بازارهای صادراتی و کنترل قیمت این محصول امری موثر است.

    علی حسینی در پاسخ به این سوال که عرضه زعفران در بورس کالا راهگشای توسعه بازارهای صادراتی است، گفت: ورود به بورس های جهانی و فرامنطقه ای و حضور پررنگ در 5 قاره دنیا در توسعه بازارهای صادراتی و کنترل قیمت، امری موثر است.

    وی با بیان اینکه توسعه بازارهای صادراتی زعفران مستلزم عزم و اراده ملی است، از ثبات نرخ زعفران در یک ماه اخیر خبر داد و  اظهار کرد: اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 3 میلیون و 700و حداکثر 4 میلیون و 700 هزارتومان است.

    برچسب ها