عصر خودرو

قائم مقام بانک مرکزی:

هدف‌گذاری کاهش تورم به زیر ۵ درصد

عصر بازار- قائم مقام بانک مرکزی گفت: از سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد تورم تک رقمی بوده ایم که در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده و ما به دنبال این هستیم که نرخ تورم را در سال‌های آینده به کمتر از ۵ درصد برسانیم.

هدف‌گذاری کاهش تورم به زیر ۵ درصد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اکبر کمیجانی در اجلاس مشاورین سیانزا که با حضور نمایندگانی از بانک های مرکزی کشور های بنگلادش، هنگ کنگ، پاکستان، فیلیپین و تایلند برگزار شد، با خیر مقدم به مهمانان و اعضای سیانزا، افزود: یکی از مباحث مهم که اجلاس سیانزا درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد انتخاب میزبان بعدی است.

    کمیجانی از تلاش اعضای پژوهشکده پولی و بانکی برای هماهنگی های انجام شده جهت برگزاری این جلسه قدردانی و به برخی از مسایل اقتصاد کلان ایران اشاره کرد. وی با اشاره به انتخاب دوباره دکتر روحانی به عنوان رییس جمهور در ایران اظهارداشت: ما سال های سختی را داشتیم. به دلیل فعالیت های صلح آمیز هسته ای محدودیت های زیادی را تجربه کردیم و در نتیجه این تحریم ها اقتصاد ایران با مشکلات زیادی مواجه شد.

    کمیجانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به دلیل مسایل تاریخی بانک محور است، تصریح کرد: 90 درصد تامین مالی در ایران بر عهده بانک ها بوده ضمن اینکه هزینه تامین مالی نیز بالا است و بیشتر به عهده بانک های تخصصی و تجاری است.

    قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در سال های گذشته صادرات نفت با مشکل مواجه بود و درآمدهای آن کاهش یافته بود، البته مشکل دیگر تحریم های اقتصادی بود، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم ها ما نمی توانستیم به منابع خود در بانک های خارجی دسترسی داشته باشیم و این مسایل باعث رکود سنگین شده بود. وی  ادامه داد: دولت یازدهم نه تنها مذاکرات را آغاز  بلکه گفتگوهای سنگینی را شروع کرد و این مذاکرات تا سال 2015 به نتیجه نهایی رسید.

    کمیجانی ادامه داد: بعد از آن به تدریج نشانه های خوبی را شاهدیم به نحوی که بعد از یکسال از آغاز مذاکرات به نتایج معناداری رسیدیم که امروز به آن برجام می گوییم. وی اظهارداشت: امروزه آژانس بین الملل انرژی اتمی تاکید دارد که ایران به تمامی تعهدات خود تحت برجام عمل کرده، با این حال در سمت مقابل دولت آمریکا به تصمیمی که در 5+ 1 گرفته شده احترام نمی گذارد.

    وی خاطر نشان کرد: از سپتامبر سال جاری دولت آمریکا محدودیت های جدیدی را شروع کرده، اما به هر حال من سیاستمدار نیستم. قائم مقام بانک مرکزی افزود: در سال 2013 میلادی دولت در سیاست های پولی ومالی خود تجدید نظر کرد. ما در انتخابات خرداد 2013 دارای نرخ تورم سالیانه حدود 35 درصد بودیم اما خوشبختانه به دلیل سیاست های اصلاحی در شش ماهه ابتدایی دولت یازدهم نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش یافت این در حالی بود که اقتصاد ایران همچنان با محدودیت هایی روبرو بود.

    کمیجانی گفت: ارزش ریال برابر سایر ارزها از جمله دلار در سال های قبل از دولت یازدهم به شدت کاهش یافته بود ثابت ماند و فضای با ثبات آرامی را تجربه کرد. وی افزود: در دو تا سه سال اول دولت روحانی مقداری از رکود حاکم بر بازار ها کاسته شد و ‌ارزش ریال نیز افزایش یافت.

    به گفته وی، مدیریت بانک مرکزی با همکاری دولت توانست که در کمتر از یکسال رشد سه درصدی تولید ناخالص داخلی و کاهش نرخ تورم را شاهد باشد و از سال 2016 میلادی شاهد تورم تک رقمی بوده ایم که در 25 سال گذشته بی سابقه بوده و ما به دنبال این هستیم که نرخ تورم را در سال‌های آینده به کمتر از 5 درصد برسانیم.

    برچسب ها