عصر خودرو

دام بازار جهانی برای بورس‌بازان

عصر بازار- حجم اندک سرمایه‌گذار خارجی در بورس تهران و نبود مبادلات بین‌المللی در این بازار یکی از نقاط ضعف بازار سرمایه کشورمان محسوب می‌شود.

دام بازار جهانی برای بورس‌بازان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد,  سهم بالای 50 درصدی شرکت‌های کالا محور در بورس تهران باعث می‌شود، نوسان بازار جهانی اثر محسوسی بر سهام بورسی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری نیز بازدهی حدود 24 درصدی شاخص کل عمدتا تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازار جهانی بوده است.

    گرچه شاید این مساله برای بسیاری از فعالان تازگی نداشته باشد و بسیاری از بورس‌بازان قیمت‌ها در بازار جهانی را رصد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد جامعه سهامداری کشورمان تحلیل درستی از اثر دقیق قیمت کالاها بر سودآوری شرکت‌های داخلی ندارند. به‌عنوان نمونه، فلز روی از ابتدای سال 96 نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط 25 درصد رشد کرده است. این موضوع تقریبا از سوی بسیاری از فعالان بازار سهام مورد توجه قرار گرفته و نمادهای این گروه عموما رشد قیمتی تجربه کرده‌اند.

    اما بررسی جزئی‌تر نشان می‌دهد سهام گروه روی، چندان مشابه یکدیگر حرکت نکرده‌اند. مثلا نماد «فاسمین» از ابتدای سال حدود 40 درصد بازدهی را تجربه کرده است. این در حالی است که سهام شرکت سرب و روی ایران در این مدت نه تنها رشد نکرده، بلکه حدود چهار درصد افت قیمتی داشته است.

    این اتفاقی است میان انبوهی از این نمونه‌ها که صرف توجه به روند قیمت جهانی کالاها دلیل رشد قیمت سهام نخواهد بود. دامی که به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران را از سودآوری مطلوب ناکام گذاشته یا حتی در بسیاری از موارد متحمل زیان کرده است. بنابراین، برای تحلیل در بورس فقط رصد قیمت‌های جهانی کافی نیست و افراد باید بتوانند ارتباط میان این قیمت‌ها با شرکت‌های بورسی را به‌طور دقیق ارزیابی کنند. زیرا تفاوت هزینه‌های تولید، سهم فروش صادراتی، میزان تولید و فروش و بسیاری از عوامل دیگر علاوه بر قیمت جهانی بر سودآوری یک سهم اثرگذارند.

    بر این اساس، «دنیای اقتصاد» در سایت تخصصی خود نه تنها پیش‌بینی دقیقی از قیمت‌های جهانی ارائه می‌کند، بلکه به‌طور دقیق، اثر این نوسان قیمت‌ها را بر سودآوری شرکت‌ها رصد می‌کند. رویکردی که باعث می‌شود سایت «دنیای بورس» در شرایطی که مثلا وقتی قیمت جهانی روی، ثبات نسبی را تجربه می‌کرد پتانسیل‌های سهام «فاسمین» را ماه مهر در قیمت‌هایی کمتر از 400 تومان معرفی کند. سهامی که روز گذشته به بالای 490 تومان نیز رسید.

    بنابراین، می‌توان مدعی شد یکی از کامل‌ترین مراجع موجود در کشور که به‌طور دقیق نه تنها نوسان قیمت جهانی را بررسی می‌کند، بلکه اثر آن بر سهام فعال بورس تهران را تحلیل می‌کند سایت «دنیای‌بورس» است. متقاضیان با مراجعه به آدرس  WWW.DONYAYEBOURSE.COM می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت نام کنند.

    برچسب ها