عصر خودرو

بازار نفت در هفته ای که گذشت:

کاهش تولید و صادرات نفت ایران

عصر بازار- عوامل متعددی هفته اخیر سبب جهش قیمت در بازار نفت شد؛ از جمله این عوامل، اعتصاب سراسری کارکنان ارشد اتحادیه صنعت نفت نیجریه و ادامه تعطیلی خط لوله انتقال نفت دریای شمال بود، البته توافق کاهش تولید نفت اوپک، همچنان تاثیر خود را بر روند صعودی قیمت نفت حفظ کرد.

کاهش تولید و صادرات نفت ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بازار نفت جهان در هفته ای که گذشت نخست شاهد جهش قیمت این کالا بود البته قیمت نفت ارتباط مستقیمی با سطح ذخیره سازی های جهانی دارد. شرکت دولتی نفت مالزی، پتروناس در گزارشی نوشت، اکنون سطح تقاضای جهانی 98 میلیون بشکه در روز است که انتظار می رود در سال 2018 میلادی یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
    قیمت شاخص جهانی نفت برنت نیز در پی تعطیلی خط لوله انتقال نفت فورتیز دریای شمال، اعتصاب سراسری کارگران اتحادیه صنعت نفت نیجریه و به پشتوانه توافق کاهش تولید اوپک افزایش یافت.
    یکی از عوامل افزایش قیمت، تعطیلی خط لوله فورتیز، بزرگترین خط لوله انتقال دریای شمال بود که فعالیت این خط لوله از هفته گذشته به دلیل عملیات نگهداری و تعمیر تعطیل شد.
    از سوی دیگر، اتحادیه کارکنان ارشد صنعت نفت و گاز نیجریه که اعضای آن بیشتر در بخش بالادستی فعالند، بتازگی با دولت این کشور به دلیل اخراج برخی کارکنان نشست هایی برگزار کردند و پس از به بن بست رسیدن مذاکرات، روز دوشنبه (27 اذرماه) به اعتصاب سراسری دست زدند.
    با وقوع اعتصاب سراسری در نیجریه، پیش بینی می شود که تولید و صادرات نفت خام توسط این کشور به شدت کاهش یابد و در نتیجه قیمت این کالا افزایش یابد.
    با توجه به تمدید برنامه کاهش عرضه نفت اوپک، فرا رسیدن فصل سرما و افزایش سطح تقاضا برای سوخت گرمایشی انتظار می رود که روند صعودی قیمت نفت همچنان به سیر خود ادامه دهد.

    **کاهش تولید نفت ایران
    اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود به نقل از منابع ثانویه در هفته اخیر اعلام کرد که میزان تولید نفت ایران در ماه نوامبر با 2 هزار و 200 بشکه کاهش نسبت به ماه پیش از آن، به 3 میلیون و 810 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
    این دومین کاهش متوالی ماهانه تولید نفت ایران است؛ آمارهای اوپک نشان می دهد که سومین تولیدکننده بزرگ این سازمان به سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک پایبند بوده است.
    براساس توافق کاهش تولید، ایران موظف شده است تولید خود را در سطح حدود 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز حفظ کند.
    **کاهش صدور نفت ایران به کره جنوبی
    از جمله رویدادهای داخلی نفت ایران، کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه نوامبر به دلیل مشکلات این کشور اسلامی در تولید بود که به پایین ترین رقم از ماه ژوئن یعنی به حدود 1 میلیون و 300 هزار تن معادل 316 هزار و 575 بشکه در روز رسید . این میزان، 25.2 درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش و 21.6 درصد کمتر از ماه اکتبر است.
    میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در 11 ماه نخست امسال با جهش 36.5 درصدی، به حدود 17 میلیون تن، معادل 372 هزار و 890 بشکه در روز رسید، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون و 450 هزار تن بود.

    **نصف شدن فروش نفت ایران به هند
    افزون بر این، آمار رفت و آمد تانکرها نشان می دهد که پالایشگاه های هندی در ماه نوامبر، به اندازه نصف ماه پیش از آن، از ایران نفت وارد کرده اند.
    آنها در اعتراض به تصمیم ایران در خصوص واگذار نکردن امتیاز میدان گازی «فرزاد ب» به شرکت های هندی، میزان خرید خود را از تهران به پایین ترین رقم 21 ماه گذشته رسانده اند.
    هند، سومین مشتری بزرگ نفت ایران، در ماه گذشته میلادی حدود 266 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد که نسبت به ماه اکتبر کاهشی 43 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال 2016 افت 55 درصدی را نشان می دهد.

    **عراق همچنان بزرگترین تامین کننده نفت هند است و عربستان در رتبه دوم قرار دارد.
    آمارها حاکی است، در بازه زمانی آوریل تا نوامبر، یعنی هشت ماه نخست سال مالی جاری در هند، این کشور 19 درصد خرید نفت خود را از ایران کاهش داده و به حدود 427 هزار بشکه در روز رسانده است، اما خرید نفت هند از ایران در ماه دسامبر احتمالا افزایش خواهد یافت، زیرا نفتکش ها در حال حمل حدود 4 میلیون بشکه نفت از بنادر ایران به سمت سواحل هند هستند.

    **اوپک
    تحلیلگران و کارشناسان بازار جهانی نفت معتقدند؛ اوپک با سیاست محدود سازی عرضه نفت، توازن را تا حدی به بازار برگردانده است و انتظار می رود که این روند ادامه داشته باشد.
    به اعتقاد «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک، این سازمان به هدف خود برای بازگرداندن ثبات و توازن به بازار نفت نزدیک شده است و روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام به دنبال تمدید توافق کاهش عرضه، همچنان ادامه دارد.
    حجم مازاد ذخیره‌سازی‌ها شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان به130 میلیون بشکه رسیده، این در حالی است که دبیرخانه اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود، این رقم را حدود 154 میلیون بشکه برآورد کرده بود.
    دبیرکل اوپک هفته گذشته گفت که شاهد بازگشت ثبات به بازارهای جهانی نفت خام هستیم، موضوعی که سال‌ها از آن دور مانده بودیم، بنیادهای بازار نفت در چند سال اخیر تا به این اندازه قوی نبوده‌اند، اقتصاد جهان و بنیادهای بازار نفت، برای نخستین بار در سال‌های اخیر در حال حرکت در مسیری درست است.
    اما نحوه خروج از این توافق، بحث دیگری است که باید در زمان مناسبی از سوی اعضای اوپک درباره آن رایزنی شود.
    «بخیت الرشیدی» وزیر جدید نفت کویت در این باره معتقد است؛ اکنون گفت وگو درباره راهبرد مناسب برای خروج از توافق کاهش تولید، زود هنگام است.
    به گفته الرشیدی هرگونه راهبردی که در آینده انتخاب و اجرا شود، به طور تدریجی خواهد بود تا ثبات بازار نفت مختل نشود.
    شرکت گازپروم روسیه هفته گذشته قراردادی با ایران برای اجرای پروژه های مشترک تولید، انتقال و فرآوری نفت و گاز در خاک ایران به امضا رسانده است.
    «آلکسی کوکین» تحلیلگر نفت و گاز در موسسه «یورالسیب فایننشال» در مسکو در این باره معتقد است؛ اگر ایران قادر به صادرات ال.ان.جی شود، احتمالا باید با گاز روسیه رقابت کند. بنابراین وضعیت اندکی برای روسیه دشوار است.

    **چین جایگزین توتال در ایران
    شرکت ملی نفت چین «سی. ان. پی. سی» هفته اخیر اعلام کرد: با خروج توتال از پروژه گازی ایران، قصد دارد جای این شرکت فرانسوی را بگیرد.
    توتال برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی، قرارداد یک میلیارد دلاری با ایران امضا کرد که در این قرارداد، به سی. ان. پی. سی اجازه داده شد در صورت کناره گیری توتال، جای این شرکت را بگیرد.

    برچسب ها