عصر خودرو

در گفت‌وگوی یک مقام بانک مرکزی:

دلیل عدم تحرک دلار مبادله‌ای اعلام شد

عصر بازار: مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که اگر نرخ ارز مبادله‌ای در طول هفته‌های گذشته ثابت مانده به دلیل بررسی متغیرهای پیچیده ای است که بانک مرکزی از آنها استفاده می کند.

دلیل عدم تحرک دلار مبادله‌ای اعلام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صمد کریمی در مورد چرایی ماندگاری نرخ دلار بانکی طی دو ماه گذشته در رنج 2995 و گاها 2996 تومان اظهار کرد: اگر که این نرخ در طول هفته های گذشته ثابت مانده در نتیجه بررسی‌های دقیق بانک مرکزی از شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارزهای بین آلمللی شرایط بانکی و وضعیت بازار بوده است. در طول ماه‌های گذشته نیز که این نرخ حرکت داشته کاملا ملایم بوده و روند طبیعی خود را پشت سر گذاشته است.

    وی اضافه کرد: در این زمینه ضمن تاثیر استفاده بانک مرکزی از یکسری از متغییرهای پیچیده باید توجه داشت که راهبرد بلندمدت بانک مرکزی همسان سازی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد است که در این تغییرات اثرگذار است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه در مدت گذشته با سیاست گذاری های بانک مرکزی شکاف نسبی یا فاصله میان بازار بین بانکی و ارز آزاد به شدت کاهش پیدا کرده و از حدود 35 درصد سال 1393 در ماه های ابتدایی امسال به 8.9 درصد رسید و در حال حاضر نیز حدود 13 درصد تخمین زده می شود.

    مدیر کل صادرات ارز بانک مرکزی با بیان این که سیاست کلان این بانک پس از اجرایی شدن برجام همسان سازی نرخ ارز است، تاکید کرد: رسیدن به این نرخ یک حرکت تدریجی بوده و از چند ماه قبل آغاز شده است. قطعا همین حرکت تا زمان رسیدن به نرخ نهایی همسان سازی شده ادامه پیدا خواهد کرد و ما امیدواریم پس از اجرای برجام با سرعت و قدرت بیشتری پیگیری شود.

    کریمی افزود: با توجه به نهایی شدن توافق هسته‌ای و بهبود اوضاع ارزی ایران در بازارهای بین المللی حرکت به سمت همسان سازی نرخ ارز در سال 1395 ادامه پیدا می‌کند و قطعا با شتاب بیشتری پیگیری خواهد شد. این فرآیند پس از بررسی دقیق وضعیت بازار ارز، سیاست های دقیق اقتصادی کشور و هدف ثبات بلندمدت در این عرصه اجرایی خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها