عصر خودرو

ابراز علاقه‌ شرکت انگیسی به سرمایه‌گذاری در ایران پس از میدان گازی رام

عصر بازار- «تونی والکر» رئیس شرکت انگلیسی سریکا انرژی که چندی پیش سهام شرکت «BP» را در میدان نفتی «رام» در شمال انگلیس که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، معامله کرد، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بازار نفتی ایران پس از نهایی شدن این پروژه اعلام کرد.

ابراز علاقه‌ شرکت انگیسی به سرمایه‌گذاری در ایران پس از میدان گازی رام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، والکر گفت: اگر پروژه «رام» بخوبی پیش برود قطعاً به دنبال افزایش همکاری‌های تجاری با ایران خواهیم بود. ما می‌توانیم در مباحث مربوط به افزایش تولید نفت در ایران همکاری‌های زیادی داشته باشیم.
    وی افزود: برجام تمام تحریم‌هایی را که اروپا علیه ایران اعمال کرده، لغو کرده است و بنابراین ما آزاد هستیم تا با ایران تعامل کنیم و از بابت بسیار خرسندیم.
    والکر در پاسخ به سؤالی درباره وضع واگذاری سهام BP از میدان نفتی رام به شرکت تحت امرش گفت: اخیر اعلام کردیم که سه میدان نفتی را از شرکت BP خریده ایم که یکی از آن‌ها میدان نفتی رام است که شرکت نفت ایران در آن شریک دارد. هدف ما این است که بهره‌برداری را از این میدان افزایش، هزینه‌ها را کاهش و عمر این میدان را افزایش دهیم. ما قصد داریم این عملیات را با همکاری شرکای کنونی از جمله شرکت نفت ایران انجام دهیم.
    وی افزود: روند کار بدین ترتیب است که شرکای فعلی، باید برنامه ما را به‌عنوان مجری این طرح بپذیرند که این مرحله نیاز به زمان دارد. چندین شرکت در این مرحله درگیر هستند که ما با تمام آنها مشغول رایزنی هستیم، اما اطمینان دارم که با طرح ما موافق هستند، چون پاسخ‌هایی را که تاکنون دریافت کرده‌ام مؤید خرسندی آنها بوده و اکنون باید نشان دهیم که قادر به اجرای طرح‌های ارائه‌شده هستیم.
    والکر با بیان اینکه قرار است 120 کارشناس حوزه نفتی به این پروژه ملحق شوند، ادامه داد: این اقدام خود یک مرحله بزرگ به شمار می‌رود که ممکن است چندین ماه طول بکشد. بنا بر این مرحله آخر توافق (با شرکت BP) تا اواسط سال آینده (میلادی)، زمانی که کارشناسان و تجهیزات موردنیاز منتقل شوند، نهایی نخواهد شد.
    وی اضافه کرد: تا آن زمان، ما با شرکای فعلی از جمله شرکت نفت ایران، BP و مقامات دولتی انگلیس، برای کسب اطمینان از اینکه تغییر و تحولات در این معامله بطور منظم صورت می‌گیرد، رایزنی خواهیم کرد.
    رئیس سریکا انرژی درباره ویژگی میدان نفتی رام بیان داشت: این میدان در حدود پنج درصد گاز مورد نیاز انگلستان را تأمین می‌کند که از این منظر یک سرمایه مهم به شمار می‌رود. ما و شرکت نفت ایران قصد داریم تا عمر این میدان و سطح تولید آن را افزایش دهیم. اکنون بستگی دارد که تا چه اندازه در این پروژه موفق خواهیم بود، اما تلاش می‌کنیم تا عمر این میدان را دست‌کم پنج سال افزایش دهیم.
    وی با بیان اینکه عمر این میدان در سال 2023 میلادی به پایان می‌رسد افزود: تلاش خواهیم کرد تا عمر آن را به سال 2027 - 2028 افزایش دهیم.
    والکر در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم‌های آمریکا بر این معامله تأثیری خواهد داشت، گفت: رام یک میدان نفتی در سواحل شهر آبردین واقع در بریتانیاست. ما (سریکا انرژی) و شرکت BPهم یک شرکت انگلیسی هستیم و از تحریم‌های آمریکا بطور مستقیم متأثر نخواهیم شد. البته این تحریم‌ها بطور غیر مستقیم تأثیر خواهد داشت چون ما گاه ‌و بیگاه باید تجهیزاتی را از شرکت‌های آمریکایی بخریم و این در حالیست که تحریم‌های این کشور، فروش کالاهایی را که با پروژه‌های ایران مرتبط است، منع می‌کند.
    وی افزود: البته ما می‌توانیم از آمریکا تقاضای مجوز کنیم. BP در این مورد مجوز دارد و بر اساس آن ما می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنیم، اما برای دریافت مجوز مستقل از اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا) تقاضا خواهیم کرد تا بتوانیم تجهیزات آمریکایی مورد نیاز را در شرایط خاصی تهیه کنیم. (اما) این تجهیزات تنها مربوط به بخش‌های خاصی از این پروژه به شمار می‌رود که تأثیر زیادی در برآیند عملیات نخواهد گذاشت.
    رئیس سریکا انرژی در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه به گرفتن این مجوز خوشبین است گفت: همان‌طور که گفتم رام یک میدان نفتی انگلیسی است؛ بنا بر این بعید است که آمریکا این مجوز را صادر نکند. البته در چارچوب قوانین آمریکا، باید تلاش کنیم تا از پیمانکاران این کشور استفاده نکنیم که این اقدام عجیبی است، اما این خواست آنها و همان کاری است که ما صورت خواهیم داد.
    به گزارش ایرنا، میدان گازی رام یا رهام ، یک میدان گازی فراساحلی است که در 400 کیلومتری شهر آبردین در آب های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.
    قرارداد اکتشاف این میدان در سال 1973 میلادی بسته شد و در سال 1977میلادی به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال 2006 میلادی به طول انجامید.
    ظرفیت تولید گاز در این تاسیسات نزدیک به شش میلیون متر مکعب در روز اعلام شده و پیش از شروع تحریم ها در سال 2010 میلادی، 4 تا 5 درصد گاز مورد نیاز انگلیس را تامین می‌کرده است.
    گفته می شود که میدان رام حدود 23 میلیارد متر مکعب گاز قابل برداشت دارد.
    BP که بیش از یک سده پیش تاسیس شده، در آمریکا فعالیت تجاری گسترده ای دارد، از این رو برای اجتناب از نقض بالقوه تحریم های آمریکایی موظف به کسب مجوز لازم است.
    شرکت BP به همراه شرکت‌های رویال داچ شل، شورون، اکسان‌موبیل و توتال پنج شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می‌آیند، که تحت عنوان 'سوپرمیجر' طبقه‌بندی می‌شوند.
    شرکت چند ملیتی BP دارای واحد عملیات، در بیش از 80 کشور است و هم اکنون روزانه بطور متوسط معادل 3.4 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
    این شرکت که 79هزار و 800 کارگر و کارمند دارد، در پنج قاره عملیات نفتی انجام می دهد و فراورده‌های آن در بیش از 100 کشور به فروش می‌رسد.
    درآمد این شرکت در سال 2016 میلادی 183 میلیارد دلار و سود خالص آن 115 میلیارد دلار اعلام شده است.

    برچسب ها