عصر خودرو

بودجه عربستان با ۲۰ درصد کسری و ۵۲ میلیارد دلار مصارف نظامی بسته شد

عصر بازار- عربستان سعودی بودجه سال ۲۰۱۸ را که آن را بزرگترین بودجه تاریخ این کشور می‌داند تصویب کرد؛ بودجه‌ای که با حدود ۲۰ درصد کسری مواجه است.

بودجه عربستان با ۲۰ درصد کسری و ۵۲ میلیارد دلار مصارف نظامی بسته شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی عصر دیروز (سه شنبه) بودجه سال 2018 این کشور را در شورای وزیران اعلام کرد.

    ملک سلمان با بیان اینکه بودجه جدید، بزرگترین بودجه تاریخ عربستان محسوب می‌شود؛ مدعی شد که تا میزان 50 درصد از اتکا به نفت در بودجه‌بندی اجتناب شده است.

    او افزود: 12 طرح و برنامه برای رسیدن به چشم انداز 2030 آغاز و از بخش خصوصی حمایت خواهد شد.

    کسری بودجه

    میزان در آمد عربستان 783 میلیارد ریال سعودی (208 میلیارد دلار) و هزینه‌های این کشور 978 میلیارد ریال سعودی (260 میلیارد دلار) برآورد شده است که با این حساب بودجه سال 2018 عربستان سعودی 195 میلیارد ریال سعودی (52 میلیارد دلار) کسری دارد. (اعداد رند شده است).

    عربستان سعودی در سال گذشته میلادی و به هنگام کاهش شدید قیمت نفت با کسری بودجه 82 میلیارد دلاری مواجه بود که در نیمه دوم سال با افزایش قیمت نفت و اجرای برخی اصلاحات مالی این میزان به 12.4 میلیارد دلار رسید. عربستان سعودی در سال 2016 نیز، 279 میلیارد ریال سعودی (74.3 میلیارد دلار) کسری بودجه داشت.

    در همین حال به گزارش روزنامه الکترونیکی عاجل، بودجه نظامی سال آتی میلادی عربستان، 210 میلیارد ریال سعودی (56 میلیارد دلار) است که این بودجه نظامی شامل تجهیزات، سلاح، ذخایر تسلیحاتی و تاسیسات حمایت از ارتش خواهد بود.

    منابع سعودی همچنین مدعی شده‌اند که در بودجه بندی سال 2018 به مقدار قابل توجهی از اتکا به نفت اجتناب شده و و درآمدهای غیر نفتی 256 میلیارد ریال سعودی (68 ملیارد دلار) خواهد بود.

    برچسب ها