عصر خودرو

با تداوم کاهش تولید در ۶ ماه گذشته؛

علت کاهش تولید آلومینیوم چین اعلام شد

عصر بازار- بنا به آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت چین، مقدار تولیدات آلومینیوم چین در ماه نوامبر، برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به کمترین میزان خود از ماه فوریه سال ۲۰۱۵ رسید.

علت کاهش تولید آلومینیوم چین اعلام شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، مقدار تولید آلومینیوم در بزرگترین کشور تولیدکننده جهان، چین در ماه نوامبر 2.35 میلیون تن گزارش شد که نسبت به ماه اکتبر سال جاری، کاهش 7.8 درصدی و نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، با کاهش 16.8 درصدی همراه بود. این کاهش متوالی میزان تولید آلومینیوم در چین، به تبع اجرای برنامه کاهش (یا توقف موقتی) حداقل 30 درصدی ظرفیت‌های تولید در زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم طی ماه‌های زمستان رخ داده است. این برنامه در ابتدا 28 شهر از بزرگترین شهرهای صنعتی فعال در حوزه تولید آلومینیوم که با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند را شامل می‌شد.

    با این حال، این کاهش متوالی میزان تولیدات، از مقدار مورد انتظار در بازار کمتر بود. برخی از تحلیل‌گران تأثیر کم چنین برنامه‌ای را در شهر بینژوی استان شاندونگ چین (یکی از 28 شهر مورد نظر) که در آن بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان مستتقر است جستجو کرده‌اند. شرکت هونگ‌چیائو، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان که مشمول این قانون می‌شد،اعلام کرد که از ظرفیت بیش از 7 میلیون تنی خود (تا پایان سال 2016) بیشتر از 2.6 میلیون تن از آن را از رده خارج خواهد کرد و این در حالی است که بنا به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، انتظار می‌رود که مقدار ظرفیت تولید آلومینیوم آن تا پایان سال جاری به بیش از 8.5 میلیون تن برسد. بنابراین با وجود  از رده خارج کردن ظرفیت 2.6 میلیون تنی که در نگاه اول مقدار قابل توجهی به‌نظر می‌رسد، اما باید دانست که عمده آن را ظرفیت قدیمی تشکیل می‌داد که تقریبا بلا استفاده باقی مانده بود.

    بر این اساس بسیاری از تحلیل‌گران اقدامات این شرکت را در قبال قوانین جدید زیست‌محیطی چین، علت اصلی تأثیر کم چنین برنامه‌هایی دانستنه‌اند. در همین راستا، یکی از تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی CRU، در گفت و گو با رویترز اعلام کرد که بنا به نحوه پیشروی برنامه‌های کاهش تولید در فصل زمستان، نباید انتظار تداوم افت تولید ماهانه را در ماه جاری (دسامبر) نیز داشت. در چنین شرایطی مقدار تولید آلومینیوم چین در ماه دسامبر احتمالا با مقدار تولید طی ماه نوامبر برابر خواهد بود که در صورت وقوع، قیمت‌های جهانی آلومینیوم می‌تواند بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.

    مقدار تولید ماهانه آلومینیوم چین  براساس آمار منتشر شده از سوی اداره مرکز آمار چین نشان می‌دهد که میزان تولید ماهانه آلومینیوم چین در 6 ماه گذشته با کاهش متوالی همراه بوده است؛ به‌طوری که می‌توان گفت در هر ماه به‌طور متوسط مقدار 4.3 درصد کاهش داشته است. اما بنا به اطلاعات ارایه شده همین نمودار، مجموع تولید آلومینیوم چین از ابتدای سال تا پایان ماه نوامبر، در حدود 29.5 میلیون تن برآورد می‌شود که نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، 1.7 درصد بیشتر است. بنا به آمار رسمی چین، این کشور در سال گذشته 31.9 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد.

    برچسب ها