عصر خودرو

هجرت سرمایه گذاران خارجی از بورس پاکستان

عصر بازار- بورس پاکستان(PSX) به عنوان بهترین و پربازده ترین بازار آسیا در سال ۲۰۱۶ میلادی، در حال اتمام سال ۲۰۱۷ به عنوان منفی ترین بازار منطقه ای در آسیا است.

هجرت سرمایه گذاران خارجی از بورس پاکستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، در حالی که به نظر می رسد روند منفی پیش رو برای بورس پاکستان در سال 2018 میلادی نیز ادامه دار باشد، کارشناسان، انتخابات این کشور در سال آتی را نیز عامل دیگری برای افت های پی در پی در این بازار قلمداد می کنند.

    بر اساس این گزارش، بورس پاکستان از ابتدای ماه ژانویه سال 2017 با افت بیش از 20 درصدی همراه شده است و نسبت به بالاترین میزان این متغیر که در تاریخ 24 ماه می سال 2017 به ثبت رسید افت بیش از 28 درصدی را از آن خود کرده است.

    موسسه خدمات مالی و کارگزاری تاروس در این خصوص اعلام داشت: انتخابات سال آتی در پاکستان می تواند بازارها را با نوسانات اساسی رو به رو کند . به هر حال، پس از روی کار آمدن دولت جدید اعتماد سرمایه گذاران به بازار تغییر می کند و به نظر می رسد صنایعی که بیشترین جذابیت را داشته باشند صنایع نفتی و گازی، نیروگاه های برقی، نساجی، تکنولوژی و بانک ها خواهند بود و این صنایع نیز به دلیل تغییرات در نرخ روپیه پایدار نخواهند بود.

    بر این اساس، قیمت روپیه پاکستان در مقایسه با دلار با افت نسبی 4.6 درصدی در سال جاری رو به رو بوده است . این موسسه خدمات مالی در ادامه گفت: با وجود این که سال آینده، سال انتخابات است اما نمی توان از صنایع سیمان، فولاد و ماشین سازی چشم پوشی کرد. اتفاقی که از سال 2000 میلادی در بازار این کشور روی داده است این است که هر سه سالی که بازار با روند منفی رو به رو می شود سال آتی دوباره روند مثبت را خواهد داشت.

    اما در سوی دیگر، حضور سرمایه گذار خارجی در این بازار است.

    حضور سرمایه گذاران خارجی در این بازار کمرنگ شده است و نوسانات نرخ روپیه سرمایه گذاران خارجی را از حضور در  این بازار خسته کرده است.

    خروج سرمایه گذاران خارجی از این بازار در سال 2015 میلادی آغاز شد و تا به حال این دسته از سرمایه گذاران در حدود 1.1 میلیارد دلار سرمایه را از این بازار خارج کرده اند در حالی که در سال 2017 حدود 491 میلیون دلار دیگر از سرمایه این سرمایه گذاران از بازار خارج شد.

    برچسب ها