عصر خودرو

گزارش جدید دولت؛

یارانه ۳۴ میلیون نفر حذف می‌شود

عصر بازار- دولت گزارش داد، برآوردها نشان می دهد منبع حاصل از حذف غیرنیازمندان از یارانه در سال آینده ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و حدود ۳۴ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف و مابقی که حدود ۴۲ میلیون نفر هستند باقی می مانند.

یارانه ۳۴ میلیون نفر حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تغییر رویه پرداخت یارانه های نقدی به شیوه کنونی یکی از الزاماتی است که اکثریت کارشناسان به آن اتفاق نظر دارند. بر اساس قانون هدفمندی قرار بود منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی در سه بخش پرداخت یارانه های نقدی، تولید و رفاه اجتماعی هزینه شود. این در شرایطی است که نگاهی به کارنامه 6 ساله هدفمندی یارانه ها نشان می دهد نه تنها این اهداف محقق نشد، بلکه در حال حاضر دولت  حتی برای تامین هزینه پرداخت یارانه های نقدی نیز با مشکلات زیاد و کسری منابع رو به رو است.

    از سویی دیگر مبلغ فعلی یارانه های نقدی است که اگرچه کمک حال بسیاری از دهک های پایین جامعه است با این وجود در زندگی اقشار مرفه تاثیرگذار نیست. مجموع این عوامل و به بیراهه رفتن طرح هدفمندی یارانه ها باعث شد تا دولت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه های نقدی داشته باشد و این مساله از دو سه سال گذشته با تکمیل پایگاه های اطلاعاتی توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس دولت در بوجه سال 97 تصمیم به حذف تعدادی از یارانه بگیران غیرنیازمند گرفته و البته تلاش دارد تا این مساله با کمترین ضریب خطا اجرایی شود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان در صورت تایید این لایحه توسط مجلس، اتفاقی مثبت در اقتصاد کشور است. آنها با بیان اینکه اصلاح زیرساخت های اقتصادی یکی از ضرورت های اقتصاد کشورمان است از بازنگری در پرداخت یارانه ها به عنوان جراحی اقتصادی یاد می کنند و معتقدند اگرچه این مساله شاید برای عده ای ناخوشایند باشد، اما اثرات آن در طولانی مدت به نفع اقتصاد کشور و مردم است.

    بسیاری از اقتصاددانان نهادگرا نیز از حذف یارانه ثروتمندان به عنوان اتفاقی مثبت در اقتصاد کشور یاد می کنند و البته اما و اگری نیز برای  این مساله دارند. حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا پیش تر  با بیان اینکه دولت باید منابع حاصل از حذف یارانه های نقدی را صرف فقرا کند گفته بود در این شرایط می توان به کاهش فقر مطلق و شکف طبقاتی در کشور امیدوار بود؛ موضوعی که مورد توجه دولت دوازدهم نیز قرار گرفته است. بر اساس سند دخل و خرج دولت در سال آینده منابع حاصل از حذف یارانه نقدی ثروتمندان قرار است به فقرا و بهداشت عمومی  اختصاص پیدا کند. برآوردها نشان می دهد منبع حاصل از حذف غیرنیازمندان از یارانه در سال آینده 18 هزار و 800 میلیارد تومان است و حدود 34 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف و مابقی که حدود 42 میلیون نفر هستند باقی می مانند.

    از سویی دیگر بخشی دیگر از منابع حاصل از حذف  ثروتمندان و دهک های بالا صرف بهداشت می شود. در حال حاضر طرح تحول سلامت به عنوان مهمترین طرح اجتماعی و رفاهی دولت با مشکلات کمبود منابع رو به رو است و بر این اساس برنامه ریزی شده تا منابع حاصل، صرف بهداشت و سلامت مردم شود.

    برچسب ها