عصر خودرو

مهمترین شاخص های بودجه ۹۷ برای بازار سرمایه چیست؟

عصر بازار- با توجه به نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، نرخ ارز تعیین شده در بودجه (۳۵۰۰ تومان)، خیلی منطقی نیست. دلار درحال‌حاضر در بازار در محدوده ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است و بسیاری از فعالان اقتصادی کشور بازگشت نرخ ارز به کانال ۳ هزار تومان را بعید می‌دانند.

مهمترین شاخص های بودجه ۹۷ برای بازار سرمایه چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حامد ستاک ، کارشناس بازار سرمایه درباره پیامدهای بودجه 97 برای بازار سرمایه با تاکید بر اینکه باید سیاست های دخل و خرج دولت در بودجه را بررسی کرد، گفت: آنچه باید از بودجه برداشت کرد این است که دولت قصد دارد بیشتر در چه حوزه‌هایی بهره‌برداری و هزینه کند و چه حوزه‌هایی مورد علاقه دولت است و چه سیاست‌های پولی و ارزی می‌خواهد پایه‌ریزی کند.

    وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های بورسی از دولت طلب دارند، گفت: بدهی دولت به بنگاه های اقتصادی باعث شده این شرکت ها در موضوع سرمایه در گردش مشکل داشته باشند.

    وی معتقد است اگر این طلب‌ها به نوعی تهاتر شده یا پرداخت شود و این تامین مالی که در بودجه مطرح شده است، اجرایی گردد می‌توان گفت سال 97 سال خوبی برای تولید و خدمات در کشور خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه برای انشار حجم بالای اوراق باید کشش بازار را نیز در نظر گرفت،گفت:این در حالی است که اگر رونقی در بازار بدهی ایجاد نشود، دولت به اهداف و بودجه پیش‌بینی شده، نخواهد رسید.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مهم‌تر از تمام پارامترهایی که در بودجه دیده شده، احتمال محقق شدن آنهاست، گفت: این در حالی است که گاه بودجه قابل قبولی در نظر گرفته شده، اما به‌دلیل اینکه اجرایی نمی‌شود اتفاق خاصی هم روی نخواهد داد.

    ستاک تاکید کرد: بودجه باید نشان‌دهنده جهت‌گیری کلی دولت در اقتصاد کشور باشد، چراکه این نکته یکی از مهم‌ترین عوامل در بودجه خواهد بود. با توجه به میزان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد نسبت به سال‌های گذشته توجه بیشتری به اشتغال و تولید شده است، اما با وجود پروژه‌های ناتمام فعلی احتمال اینکه هزینه‌های عمرانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 97 منجر به افزایش اشتغال شود و در نهایت سطح درآمدی شرکت‌ها را افزایش دهد، بعید به نظر می‌رسد.

    وی درباره تاثیر دلار 3 هزار و 500 تومانی و نفت 55 دلاری در بازار سرمایه نیز گفت: دولت با این اعداد بیشتر به دنبال نشان دادن این موضوع است که تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارد. با توجه به نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، نرخ ارز تعیین شده در بودجه (3500 تومان)، خیلی منطقی نیست. دلار درحال‌حاضر در بازار در محدوده 4 هزار و 200 تومان در حال معامله است و بسیاری از فعالان اقتصادی کشور بازگشت نرخ ارز به کانال 3 هزار تومان را بعید می‌دانند.

    برچسب ها