عصر خودرو

پایان قرمزی بازار در فصل نارنجی سال

عصر بازار- پاییز امسال رخت قرمزی از تن نماگرهای بورس درآمد و جامه ای سبز پوشید تا شاخص کل به عنوان یک نماگر خبر از حال و هوای خوب بازار سرمایه دهد. به همین بهانه پای در تالار شیشه ای گذاشتیم تا با سهامدارانی که ترجیحشان حضور در تالار به جای نشستن در کنج خانه یا گوشه ای از دفتر و محل کار است به ارزیابی احوالات این روزهای بازار بپردازیم.

پایان قرمزی بازار در فصل نارنجی سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، تالار خلوت تر از خیلی روزهای دیگر است. شاید این خلوتی به آرامش بازیگرانی برمی گردد که این روزها نمودار روزانه نبضشان نوسان زیادی ندارد. آرامند و آسوده از ریسک هایی که کمرنگ شده و امیدهایی که پررنگ شده است.

    تعداد جوانها به نسبت مو سفیدها کمتر است پس از میان جمعیت میانسالی که حاضر به صحبت هستند به سراغ عباس آقا می روم. پرتفوی پتروپالایشی دارد و از سبدش راضی است. معتقد است شرایط گروه های صادرات محور با توجه به افزایش قیمت دلار خوب است و حتی تارگت های بالاتری برای شرکت های این گروه می بیند البته از نظر او حمایت دولت از بازار سرمایه در قالب توجه به رفع موانع تولید می تواند به این شرایط کمک جدی تری کند.

    به گفته یک مو سفید دیگر به نام خانزاده، سیاست جدید وزیر اقتصاد به موتور محرک قوی برای بازار تبدیل شده چون تفکر اینکه بهترین جا برای جذب سرمایه و فعالیت های اقتصادی بازار سرمایه است، بیشتر از گذشته نهادینه شده البته چنانچه از طریق صندوقی چون صندوق تثبیت نوسانات هیجانی کنترل شود، شرایط قطعاً بهتر هم خواهد شد.

    کمی آن سوتر مرد میانسالی که حرف هایی برای زدن دارد صدایم می کند. شاهین، نگاه مثبتی به اتفاقات چند سال اخیر دارد از برجام گرفته تا درونزایی اقتصاد. معتقد است با وجود همه حرف ها و حدیث ها، برجام پابرجا خواهد ماند و کسی یارای برهم زدن این توافق را ندارد از طرف دیگر توجه به اقتصاد درون زا نکته ایست که مورد توجه بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی قرار گرفته و امید می رود شاهد رشد تولید داخل باشیم.

    گره خوردن اقتصاد به سیاست نکته ایست که مورد توجه بیشتر فعالان بازار سرمایه است. یکی دیگر از پیرمردان حاضر در تالار شیشه ای باری دیگر این موضوع را مورد توجه قرار داد و گفت: بازار همیشه نیم نگاهی به مسائل سیاسی دارد در شرایط فعلی نیز اگر توافق هسته ای برهم خورد اولین نشانه های آن در بورس دیده می شود. البته چنانچه مسائل اثرگذار سیاسی که از قدیم ساری و جاری بوده جهت دهی منفی به خود نگیرند، شرایط فعلی بورس تا پایان سال مثبت است.

    البته غلامرضا محمدی معتقد بود؛ چنانچه مشوق های سرمایه گذاری در بورس مانند کاهش نرخ بهره بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت، مستمر نباشد و از سوی دیگر بازار ارز روند افزایشی مداوم پیدا کند، اقبال به بازار دلار و سکه فزونی پیدا می کند.

    اسماعیل معصوم، یکی از قدیمی ترین فعال های بازار سرمایه که حتی در رکودی ترین روزهای بازار در ردیف اول صندلی های طبقه اول تالار می نشست و با گوشی قدیمی اش به پسرش زنگ می زد که چه سهمی را آنلاین بخرد و چه سهمی را بفروشد، اینبار ایستاده و تکیه زده بر عصایش می بینم، حال و روز بازار از نگاه او خوب است و به نظرش می توان از گروه های فلزی چون فولاد و آهن سود قابل قبولی کسب کرد.

    او از قدیمی های بازار است شاید همین کهنه کاری اش عامل اصلی آرامشش باشد. به گفته اسماعیل تازه کارها نباید بدون تحلیل وارد بازار شوند چون ناگزیر سرمایه و پولشان را در این بازار جا می گذارند و با جیب تهی شده به خانه هایشان برمی گردند.

    خبرهای خوب در بازار نه تنها کم نیست بلکه نسبت به دوره های گذشته شرایط بسیار بهتر باشد اما با همه این احوال سهامداران باید با اتکا به اطلاعات واقعی شرکت ها اقدام به خرید و فروش کنند و در عین پایبندی به استراتژی های فردی از مشاوره شرکت های مشاور سرمایه گذاری و تحلیل های بنیادی بهره بگیرند تا در گام اول بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند و در گام بعدی از دل بازار سود کسب کنند.

    برچسب ها